1515

Deras teknik effektiviserar magnetkameror – tar in pengar från Spotify-veteranen

Svenska Corsmeds plattform effektiviserar medicinska undersökningar med magnetkameror. ”Den bästa sjukvården är den som sätts in tidigt”, säger medgrundaren Erik Jacobsson, som just tagit in 26,4 miljoner kronor från bland andra Spotify-veteranen Andreas Ehn.

Erik Jacobsson är vd och medgrundare till Corsmed som har en simulator för magnetkameror.
Erik Jacobsson är vd och medgrundare till Corsmed som har en simulator för magnetkameror.Foto:Press.

Magnetresonanstomografi (så kallad MRT, MRI eller MR) används i dag i sjukvården för att hitta skador och sjukdomar. Maskinerna är dock kostsamma och kräver insatser av specialiserad sjukvårdspersonal.

Corsmeds teknik bygger på många års forskning vid Lunds universitet av medgrundarna Christos Xanthis och Anthony Aletras. 

Bolaget vill göra magnetkameraundersökningar mer tillgängliga och kvalitativa. I ett första steg har Corsmed byggt en simulator som levererar verklighetstrogna bilder. Simulatorn används främst av studenter på universitet men även på kliniker för träning och vidareutbildning av personal.

”Vi tog in kapital för att skala upp säljorganisationen i USA och i Europa som står i fokus. Men mycket intresse kommer från Asien som står på tur därefter”, säger vd:n och medgrundaren Eric Jacobsson.

Corsmed har i dag 15 anställda i Stockholm, i Lund och i Tessaloniki i Grekland. Efter den nya kapitalinjektionen värderas bolaget till 189 miljoner kronor. Bland investerarna finns affärsängeln Gerhard Dahl, Spotifys tidigare teknikchef Andreas Ehn och Göran Nordlunds investeringsbolag Fore C. Enligt Eric Jacobson är planen är att ta in ytterligare 100 miljoner kronor om två år till en fyra gånger högre värdering.

”Bolaget lanserade MR-simulatorn förra året. Den rönte stor uppmärksamhet – försäljningssiffrorna slutade på nära åtta miljoner kronor. Den fortsatta planen är att Corsmed med hjälp av kapitaltillskottet från nyemissionen ska växa och utveckla produkter mot de framtida målen. Vi är väldigt glada att nu ha fått fler mycket erfarna entreprenörer som nya delägare”, säger Mårten Öbrink, styrelseordförande för Corsmed, i ett uttalande.

Simulatorn byggdes för att ge bolaget ett intäktsflöde samtidigt som man fortsätter bygga den tekniska plattformen för annat bruk. Målet på längre sikt är att göra kamerorna mer effektiva så att de kan nyttjas mer och då till lägre kostnader. 

”I dag tar du en stack med bilder på ett område, till exempel en axel, vilket brukar ta över en halvtimme. Vårt mål är att du ska kunna ta hela kroppen med 2 000 bilder på fem minuter”, säger Eric Jacobsson.

Till exempel skulle magnetkamerorna då kunna användas till preventiv vård för att förebygga sjukdomar.

”Om en person gör en undersökning varje halvår kan man sedan jämföra förändringar på varje punkt i kroppen. Istället för att komma till vården med långt gången cancer skulle man kunna hitta det på mycket tidig nivå. Det här är en långsiktig vision, men vi bygger redan nu teamet och tekniken i den här riktningen”, säger Eric Jacobsson.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?