1515

Deras teknik effektiviserar magnetkameror – tar in pengar från Spotify-veteranen

Svenska Corsmeds plattform effektiviserar medicinska undersökningar med magnetkameror. ”Den bästa sjukvården är den som sätts in tidigt”, säger medgrundaren Erik Jacobsson, som just tagit in 26,4 miljoner kronor från bland andra Spotify-veteranen Andreas Ehn.

Erik Jacobsson är vd och medgrundare till Corsmed som har en simulator för magnetkameror.
Erik Jacobsson är vd och medgrundare till Corsmed som har en simulator för magnetkameror.Foto:Press.

Magnetresonanstomografi (så kallad MRT, MRI eller MR) används i dag i sjukvården för att hitta skador och sjukdomar. Maskinerna är dock kostsamma och kräver insatser av specialiserad sjukvårdspersonal.

Corsmeds teknik bygger på många års forskning vid Lunds universitet av medgrundarna Christos Xanthis och Anthony Aletras. 

Bolaget vill göra magnetkameraundersökningar mer tillgängliga och kvalitativa. I ett första steg har Corsmed byggt en simulator som levererar verklighetstrogna bilder. Simulatorn används främst av studenter på universitet men även på kliniker för träning och vidareutbildning av personal.

”Vi tog in kapital för att skala upp säljorganisationen i USA och i Europa som står i fokus. Men mycket intresse kommer från Asien som står på tur därefter”, säger vd:n och medgrundaren Eric Jacobsson.

Corsmed har i dag 15 anställda i Stockholm, i Lund och i Tessaloniki i Grekland. Efter den nya kapitalinjektionen värderas bolaget till 189 miljoner kronor. Bland investerarna finns affärsängeln Gerhard Dahl, Spotifys tidigare teknikchef Andreas Ehn och Göran Nordlunds investeringsbolag Fore C. Enligt Eric Jacobson är planen är att ta in ytterligare 100 miljoner kronor om två år till en fyra gånger högre värdering.

”Bolaget lanserade MR-simulatorn förra året. Den rönte stor uppmärksamhet – försäljningssiffrorna slutade på nära åtta miljoner kronor. Den fortsatta planen är att Corsmed med hjälp av kapitaltillskottet från nyemissionen ska växa och utveckla produkter mot de framtida målen. Vi är väldigt glada att nu ha fått fler mycket erfarna entreprenörer som nya delägare”, säger Mårten Öbrink, styrelseordförande för Corsmed, i ett uttalande.

Simulatorn byggdes för att ge bolaget ett intäktsflöde samtidigt som man fortsätter bygga den tekniska plattformen för annat bruk. Målet på längre sikt är att göra kamerorna mer effektiva så att de kan nyttjas mer och då till lägre kostnader. 

”I dag tar du en stack med bilder på ett område, till exempel en axel, vilket brukar ta över en halvtimme. Vårt mål är att du ska kunna ta hela kroppen med 2 000 bilder på fem minuter”, säger Eric Jacobsson.

Till exempel skulle magnetkamerorna då kunna användas till preventiv vård för att förebygga sjukdomar.

”Om en person gör en undersökning varje halvår kan man sedan jämföra förändringar på varje punkt i kroppen. Istället för att komma till vården med långt gången cancer skulle man kunna hitta det på mycket tidig nivå. Det här är en långsiktig vision, men vi bygger redan nu teamet och tekniken i den här riktningen”, säger Eric Jacobsson.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?