1515
Annons

Deras "superkort" tar in nya miljoner från H&M:s vd och familjen Wallenberg

82:an Invest, med Wallenbergstiftelsen FAM och H&M:s vd Karl-Johan Persson bland ägarna, är med på tåget när startupbolaget Fidesmo tar in 10 miljoner kronor i riskkapital. Fidesmo slår samman funktionerna hos olika betalkort i ett gemensamt ”superkort”.

Fidesmos grundare Mattias Eld, vd, och Miguel Cardo teknikchef.
Fidesmos grundare Mattias Eld, vd, och Miguel Cardo teknikchef.Foto:Pressbild

Startupbolaget Fidesmo grundades i mars 2013 av tre ingenjörer med ett förflutet på Ericsson.

"Från början jobbade vi som ett konsultbolag inom Near Field Communication, NFC. Men 2014 började vi utveckla idén med ett kort för flera tjänster. Nu jobbar vi för att samla alla möjliga funktioner på en plats. Det kan vara ett kort, klocka, ring eller, potentiellt sett, ett implantat. Kort kommer nog stå för de stora volymerna. Annars är det framför allt klockor som är intressanta”, förklarar Mattias Eld, medgrundare och vd på Fidesmo.

Han jobbar på bolagets huvudkontor i Stockholm medan Fidesmos andra kvarvarande grundare, Miguel Cardo, är teknikchef vid bolagets andra utvecklingskontor i Madrid. 

Läs mer: Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson 

För närvarande kan Fidesmos lösning användas som bilnyckel i Sunfleets bilpooler, som säker login på Facebook och Google Apps och som passerkort på olika arbetsplatser, bland annat Telia.

Visionen är att inom en snar framtid göra det möjligt att använda tjänsten som betalningsmedel i handeln och kollektivtrafiken. Nya samarbeten väntas då lösningen används som passerkort, lojalitetskort, inloggning, hotellnycklar, med mera.

För att utveckla produktportföljen och utöka sin marknadsnärvaro tar bolaget in ytterligare 10 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns de flesta befintliga ägare. 

”Merparten av kapitalet kommer från affärsängeln Simon Josefsson, som var en av första investerarna i Yubico och 82:an Invest”, förklarar vd Mattias Eld.

Som Di Digital redan rapporterat är 82:an Invest ett nytt riskkapitalbolag som bildas av 41:an Invest, med radarparet Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, och Wallembergsstiftelsen FAM. Fidesmo är 82:ans första investering. 

"Fidesmo är ganska unik i att hitta en lösning där man samlar allt på ett kort. Det är ett växande problem som kräver en lösning", säger Stefan Krook, vd på 41:an Invest.

Läs mer: H&M-chefens techportfölj sväller

Fidesmo har idag 11 medarbetare och omsatte närmare 2 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade den sista maj 2017. Resultatet var -3,2 Mkr.

Tjänsten marknadsförs i hela världen som en säkerhetsprodukt och säljs bland annat på Amazon.com. Men det är fortfarande i Sverige som bolaget kommit upp i några större volymer. 

"De kommande året ska vi titta på andra marknader i Europa”, säger Mattias Eld.

Varför inte bara integrera er tjänst i mobilen?

"Vår lösning är mycket enklare och snabbare och kan integreras i den befintliga infrastrukturen. Mobiler måste ha batteri. Man måste öppna en viss app för betalning, det blir många olika appar. Vi ser inte mobila applikationer som en konkurrent.”


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?