1515
Annons

Deras robot automatiserar affärsmejlen åt dig

Ai-bolaget Hypertype skapar skräddarsydda mejl för säljare och kundtjänster. 

”Vi vill göra världens smartaste mejlupplevelse”, säger medgrundaren Teenie Fung.

Beatrice Baltscheffsky och Teenie Fung, grundade ai-bolaget Hypertype sommaren 2021.
Beatrice Baltscheffsky och Teenie Fung, grundade ai-bolaget Hypertype sommaren 2021.Foto:Press

Hypertype automatiserar företagsmejl med hjälp av en artificiell intelligens, ai, genom en NLP-driven plattform (Natural Language Processing) som tränar mejl-modeller att uttrycka sig på olika sätt och förstå komplexa frågor.

”Vi vill göra världens smartaste mejlupplevelse för affärskommunikation”, säger Teenie Fung, vd och grundare av Hypertype och fortsätter:

”Till exempel, för att underlätta för säljavdelningar och kundtjänst hos företag kan vi visa den informationen som behövs för att svara på mejl baserat på data från hela teamets inkorgar.”

Nu går riskkapitalbolaget Luminar Ventures in som Hypertypes största externa investerare med 12 Mkr. Tidigare har bolaget tagit in investeringar från ängelinvesterare som tidigare anställda hos it-jätten Microsoft och teknikbolaget Apple. 

”I grunden investerar vi alltid i talangfulla och drivna team. Teenie Fung och Beatrice Baltscheffsky är väldigt drivna med mycket energi, vi tror väldigt mycket på dem”, säger Jacob Key, partner på Luminar Ventures.

Hypertype ska anställa fler utvecklare och accelerera produktutvecklingen med det nya kapitalet. 

”Säljsupport och kundservice har länge varit väldigt manuellt. Som kund inser man att en bot inte kan svara på de flesta frågorna utan att det blir trubbigt. NLP-tekniken är det bästa sättet för att optimera den processen. Där tror jag att Hypertype kommer kunna frigöra mycket tid hos säljare att snabbare komma till avslut och stänga fler affärer. Sälj och kundtjänst är väldigt stora discipliner globalt, därför vi ser en enorm potential i det här”, säger Jacob Key.

Varje dag skickas och tas emot cirka 205 miljarder e-postmeddelanden. Tennie Fung menar att det är en enorm outforskad marknad. Hypertype är det första företaget globalt som analyserar e-postmeddelanden med hjälp av NLP. 

”Den här teknologin har inte varit redo förrän nu, det är först de senaste åren som NLP-teknologin är mogen nog att förstå kontexten av datan”, säger hon.

Finns det några risker med Hypertype?

”Det finns alltid en risk med startups. Vi är i en tid just nu där vi behöver arbeta väldigt snabbt och lansera så fort vi kan. NLP är fortfarande väldigt nytt, det är inte många som har kunskapen om just den här teknologin”, säger Teenie Fung.

Ai:n används för att göra datasökning mer effektivt. Just nu är Hypertype:s första produkt i ett betatest med några utvalda företag. De beräknar att kunna göra en privat lansering i slutet av 2022 men vill inte gå in på när den publika lanseringen kommer äga rum.

”I den här fasen riktar vi oss mot företag som säljer specifika produkter som har mer komplex information. De mallar som finns i dag är väldigt standardiserade och matchar inte mejlet man har öppet utan man måste leta manuellt. Vår ai tar automatiskt fram datan och strukturerar den åt företagen”, säger Teenie Fung. 

Tanken är att det bland annat ska vara ett hjälpmedel för globala företag med kontor som talar olika språk. Utöver svenska och engelska kommer modellen kunna hantera över 100 språk i framtiden. 

”Modellen ska då kunna få en fråga på exempelvis tyska och sedan ge svaret på svenska”, säger hon.

Innebär er modell att tiden för personlig kundservice är passé?

”Ai är inte smart nog att ta bort människan helt, det behövs både ai och en riktig människa. Ai:n kan ge dig informationen men det behövs fortfarande en person som ser till att informationen blir rätt och gör mejlet mer personligt”.

 


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?