Hypertype automatiserar företagsmejl med hjälp av en artificiell intelligens, ai, genom en NLP-driven plattform (Natural Language Processing) som tränar mejl-modeller att uttrycka sig på olika sätt och förstå komplexa frågor.
”Vi vill göra världens smartaste mejlupplevelse för affärskommunikation”, säger Teenie Fung, vd och grundare av Hypertype och fortsätter:
”Till exempel, för att underlätta för säljavdelningar och kundtjänst hos företag kan vi visa den informationen som behövs för att svara på mejl baserat på data från hela teamets inkorgar.”
Nu går riskkapitalbolaget Luminar Ventures in som Hypertypes största externa investerare med 12 Mkr. Tidigare har bolaget tagit in investeringar från ängelinvesterare som tidigare anställda hos it-jätten Microsoft och teknikbolaget Apple.
”I grunden investerar vi alltid i talangfulla och drivna team. Teenie Fung och Beatrice Baltscheffsky är väldigt drivna med mycket energi, vi tror väldigt mycket på dem”, säger Jacob Key, partner på Luminar Ventures.
Hypertype ska anställa fler utvecklare och accelerera produktutvecklingen med det nya kapitalet.
”Säljsupport och kundservice har länge varit väldigt manuellt. Som kund inser man att en bot inte kan svara på de flesta frågorna utan att det blir trubbigt. NLP-tekniken är det bästa sättet för att optimera den processen. Där tror jag att Hypertype kommer kunna frigöra mycket tid hos säljare att snabbare komma till avslut och stänga fler affärer. Sälj och kundtjänst är väldigt stora discipliner globalt, därför vi ser en enorm potential i det här”, säger Jacob Key.
Varje dag skickas och tas emot cirka 205 miljarder e-postmeddelanden. Tennie Fung menar att det är en enorm outforskad marknad. Hypertype är det första företaget globalt som analyserar e-postmeddelanden med hjälp av NLP.
”Den här teknologin har inte varit redo förrän nu, det är först de senaste åren som NLP-teknologin är mogen nog att förstå kontexten av datan”, säger hon.
Finns det några risker med Hypertype?
”Det finns alltid en risk med startups. Vi är i en tid just nu där vi behöver arbeta väldigt snabbt och lansera så fort vi kan. NLP är fortfarande väldigt nytt, det är inte många som har kunskapen om just den här teknologin”, säger Teenie Fung.
Ai:n används för att göra datasökning mer effektivt. Just nu är Hypertype:s första produkt i ett betatest med några utvalda företag. De beräknar att kunna göra en privat lansering i slutet av 2022 men vill inte gå in på när den publika lanseringen kommer äga rum.
”I den här fasen riktar vi oss mot företag som säljer specifika produkter som har mer komplex information. De mallar som finns i dag är väldigt standardiserade och matchar inte mejlet man har öppet utan man måste leta manuellt. Vår ai tar automatiskt fram datan och strukturerar den åt företagen”, säger Teenie Fung.
Tanken är att det bland annat ska vara ett hjälpmedel för globala företag med kontor som talar olika språk. Utöver svenska och engelska kommer modellen kunna hantera över 100 språk i framtiden.
”Modellen ska då kunna få en fråga på exempelvis tyska och sedan ge svaret på svenska”, säger hon.
Innebär er modell att tiden för personlig kundservice är passé?
”Ai är inte smart nog att ta bort människan helt, det behövs både ai och en riktig människa. Ai:n kan ge dig informationen men det behövs fortfarande en person som ser till att informationen blir rätt och gör mejlet mer personligt”.