1515
Annons

Deras ”quiz” förebygger dåliga arbetsförhållanden

Många storbolag behöver arbeta proaktivt för att förbättra arbetsförhållanden hos underleverantörer och i fabriker. Svenska Quizrr växer snabbt internationellt med kunder som HP, Disney och Apple. 

Quizrrs vd Erika Wennerström.
Quizrrs vd Erika Wennerström.

2013 grundades Quizrr med syfte att sprida kunskap om mänskliga rättigheter och arbetsrätt på företag. Sedan dess har företagets tillväxt ökat starkt och plattformen finns i dag tillgänglig i totalt 12 länder runt om i Asien, Mellanöstern och Afrika. 

”Vi jobbar med den mänskliga dimensionen av hållbarhet och vill använda affären som dagens globala marknad innebär för att driva på långsiktiga förbättringar kring mänskliga rättigheter”, säger företagets vd Erika Wennerström. 

Quizrr använder digital träning för att utbilda företagens anställda i frågor såsom arbetsplatssäkerhet och social dialog. Utbildningsplattformen fungerar som en lättanvänd spelplattform med korta engagerande filmer och quiz i korta moduler. 

 

Quizrr’s träningsprogram i Thailand
Quizrr’s träningsprogram i Thailand

Rundan stängdes inom befintliga delägare på 25 miljoner där Artax Invest ökar sitt innehav. Planen är att accelerera bolagets globala expansion med multinationella samarbetspartners som bland annat Disney SCIP (Supply Chain Investment Program), HP och Apple. 

”Vi är en doldis i ett område som kommer starkt nu i takt med att gig-ekonomin och segment som service och hospitality inser sina behov av skalbara, effektiva verktyg där data står i fokus för bättre beslutsfattande”, säger Erika Wennerström.  

Kapitaltillskottet kommer också användas till att expandera Quizrr’s plattform till andra delar av värdekedjan såsom logistik- och servicesektorn runt om i världen, där både USA och Europa står på tur. 

”Nu handlar det om att investera i plattformen och våra program för att tillgodose kundernas behov. Inte bara i tillverkning utan också servicesektorn. Vår plattform finns ute i leverantörsled där människor inte ens använt smartphones för där behövs ett annat tech-djup”, säger Erika. 

Utöver det nya kapitalet har Nordea, genom sin specialistenhet Nordea Startup & Growth, gått in som strategisk bankpartner för Quizrr.

”Det är tydligt att bolag börjat fokusera mer på sociala frågor eftersom dessa har fått så stor påverkan på börsen”, säger bolagets medgrundare Sofie Nordström. 

Erika Wennström tror att den digitala vågen som sköljt över industrier i samband med pandemin är en förklaring till företagets uppgång. 2021 landade företagets omsättning på 15 miljoner kronor, en ökning med 62 procent från året innan. För 2022 förutspår Quizrr en tillväxttakt mellan 80 och 100 procent. 

Sofie Nordström är medgrundare av Quizrr
Sofie Nordström är medgrundare av Quizrr

Sofie Nordström menar att det som befäster bolagets försprång är att de varit datadrivna ända sedan starten. 

”Det ställs helt nya krav på bolag nu jämfört med förr. Nu måste man i enlighet med skärpta krav och en helt annan lagstiftning rapportera om hur man förhåller sig till mänskliga rättigheter. Vi var väldigt tidiga med att samla data om detta”, säger hon. 

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Bitcoin faller under 22.000 dollar

Bitcoin faller till den lägsta nivån på tre veckor. Nu kostar kryptovalutan under 22.000 dollar. Det rapporterar CNBC.

Foto:Photographer: Markus Gann - http://www.magann.de

Kryptotillgångar har likt andra risktillgångar haft ett tufft år. I juni i år nådde bitcoin en nivå på 17.601 dollar, det lägsta priset sedan november 2020. 

Den 14 augusti vände priset för en bitcoin över 25.000 dollar, men har sedan åter fallit. 

Under fredagsmorgonen föll bitcoin under 22.000 dollar och var som lägst ned på 21.488 dollar. Även andra kryptotillgångar som ethereum och solana backade.

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg raderades kryptopositioner för 200 miljoner dollar under fredagsmorgonen, där bitcoin stod för drygt hälften. 

Marknadens reaktioner kan ses i spåren efter torsdagens uttalande från James Bullard, Fed-chefen i St Louis. 

Han överväger att stödja en 75-punktershöjning vid nästa Fed-möte i september, då det är rimligt att få upp räntan till åtstramande nivåer. Kollegan i Minneapolis, Neel Kashkari, ser det som brådskande att få ned den mycket höga inflationen.

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera