1515

Martin Lorentzon investerar i Sniph – ska ut i Europa

Parfymtjänsten Sniph får ett kapitaltillskott för att expandera till Storbritannien. I investeringsrundan deltar bland annat Spotify-grundaren Martin Lorentzon.

Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan på Sniph.
Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan på Sniph.Foto:Press

Parfymtjänsten Sniph tar in 5 miljoner kronor för att expandera internationellt. Tjänsten lanseras i veckan i Storbritannien, och därefter är siktet inställt på resten av Europa.

Bland de befintliga ägarna som återigen investerar i Sniph finns medieprofilen Peter Settman och inkubatorn Sting. Nya i ägarlistan blir bland annat Spotify-grundaren Martin Lorentzons Cypern-bolag Rosello och Tara Derakshan. 

”Sniph är en upptäckartjänst för dofter. Vi vill göra för parfymbranschen vad Spotify är för musikbranschen”, säger Lisa Kjellqvist, vd och medgrundare, och fortsätter:

”Många upplever att det är svårt att välja parfym för att det finns så många att välja mellan. Vi kurerar och och gör jobbet genom att välja ut bland annat experimentella parfymer som sedan skickas till brevlådan.”

Läs även: Deras delningstjänst för prylar tar in miljoner från tunga investerare

Affärsmodellen är att Sniph erbjuder en löpande prenumeration för exklusiva dofter.

"Det går bra i Sverige. Vi kommer att dubbla vår omsättning jämfört med förra året. Vi har hittills bara använt Sverige som en pilotmarknad och ändå kunnat skicka ut 20 000 flaskor parfym. Utifrån att Sverige är ett konservativt doftland där man inte konsumerar särskilt mycket parfym har det gått väldigt bra."

Förra året landade omsättningen på 0,9 Mkr.

Varför väljer ni Storbritannien?

”Tittar man på London så når man bara där lika många som i hela Sverige. Vi gillar kulturen och sättet man konsumerar doft, vi ser en betydlig tillväxtpotential i Storbritannien.”

Förutom att investera i Sniph ansluter även Tara Derakshan till Sniphs ledningsgrupp och får tjänsten titeln chief experience officer.

”Hon hade en egen affärsidé inom doft när jag träffade som kommer att ingå i vår utvecklingsplan. Den är inriktad på ambience och på hemmet. Vi delar en gemensam vision om att göra världen bättre med hjälp av doft”, säger Lisa Kjellqvist som beskriver sig själv som en "obotlig doftnörd”

Hur skyddar sig Sniph från konkurrens?

"Vi är passionerade entreprenörer som har nischat in sig på doft. Det krävs mycket passion för att gå igenom så här många dofter. Det gör ingen normal människa. Dessutom är volymerna i uppstarten små jämfört med det arbete som krävs, så att exempelvis Åhléns ska motiveras till att göra samma sak är inte så troligt.”

Läs även: Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket”


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?