1515

Deras konstapp har laddats ned 25 000 gånger – motsats till sociala medier

Minutiae är appen för dig som tröttnat på bilder på drinkar i motljus, plutande läppar och vackra vyer. Här är det den grå vardagen som skildras. 

”De ögonblick man sällan kommer ihåg att dokumentera”, som konstnären Martin Adolfsson beskriver sin skapelse.

Martin Adolfsson och Daniel J Wilson har lanserat appen Minutiae.
Martin Adolfsson och Daniel J Wilson har lanserat appen Minutiae.Foto:Press.

När Martin Adolfsson och konstnären tillika hjärnforskaren Daniel J Wilson 2015 träffades på en konstinkubator i New York började de diskutera vikten av att dokumentera vardagliga ögonblick.

”Det här är i relation till sociala medier som Instagram som ofta fokuserar på de speciella ögonblicken, som när det är födelsedag eller du ser en fin vy”, säger Martin Adolfsson som själv är konstnär och fotograf, bosatt i New York.

”Vi tänkte att det är mer intressant att fokusera på de vardagliga ögonblicken som du inte dokumenterar, de ordinära ögonblicken som våra liv består av till 99,9 procent och som är värda att fånga.”

Resultatet av diskussionerna blev Minutiae, som kan beskrivas som raka motsatsen till sociala medier. Martin Adolfsson understryker att det inte handlar om ett startup-företag, utan om ett konstprojekt i form av en app.

Minutiae skickar ut en pushnotis samtidigt till samtliga deltagare över hela världen. Deltagarna har sedan en minut på sig att fånga det de ser framför sig just där och då.

”Det man ofta ser då är just vardag, folk som jobbar på kontor eller tittar på de tv. Det är just de ögonblicken man sällan kommer ihåg att dokumentera, fram till den dagen man byter jobb, flyttar eller någon närstående avlider. Då har man inte bilden av vardagslivet utan bara semesterbilder och liknande, inte det man faktiskt upplevde”, förklarar Martin Adolfsson.

Notisen går aldrig ut vid samma klockslag, utan den kommer alltid vid olika tider på dygnet. Det gör att den som följer en cykel på 1440 dagar (ett dygn består av 1440 minuter) kan fånga ett helt dygn av sitt liv, utspritt över fyra år. Det är ingen som har lyckats än.

”Eftersom vi har deltagare i hela världen är det alltid en tredjedel som sover när vi skickar ut notisen”, säger Martin Adolfsson.

Minutiae lanserades 2017 och nu har de första fyra åren passerat och ungefär hälften av de som började när appen släpptes har gått i mål. De flesta tar ungefär 40-60 procent av bilderna, en av de som som har kommit närmast full pott är skaparens egen far, som bara missade 221 tillfällen.

”Det innebär att han gick upp mitt i natten och tog en bild av ett kolsvart rum och sedan gick och lade sig igen”, förklarar Martin Adolfsson faderns idoga fotande.

Missar man det minutlånga fönstret får man vackert vänta till nästa dag och ny notis från appen. Men den som svarar på notisen har också en minut på sig att titta igenom sina tidigare bilder eller kan välja att se någon annans tidslinje i en minut. Vem den personen är får du inte veta, du kan inte heller kommunicera med personen vars vardag du får se. Här går det inte att kommentera eller trycka på hjärtan eller tummar. Allt du får veta är när bilden togs, i vilken stad och i vilket land. 

”Du har ingen möjlighet att interagera med den anonyme personen och dessutom är det aldrig samma person som dyker upp. Du får i en minut en intim i inblick i någon annans liv, sedan stängs appen ned”, säger Martin Adolfsson.

Några bilder som användare har lagt upp på Minutiae.
Några bilder som användare har lagt upp på Minutiae.Foto:Press.

När cykeln på 1440 dagar är avslutad går det att ladda ner sina bilder, eller beställa en tryckt bok med de samlade bilderna.

”Du får ett fotoalbum över ditt eget liv i form av ett långsiktigt självporträtt”, säger Martin Adolfsson.

Böckerna är ett sätt att finansiera konstprojektet. Ett bidrag från Konstnärsnämnden räckte till att bygga appen, därefter har deltagaravgifter hållit projektet flytande. Det kostar 15 dollar att använda appen i fyra år, om man inte väljer ett kvartalsabonnemang. Minutiae har inga investerare och säljer varken reklam eller användardata.

”Vi tar inte ut någon lön, vi täcker våra kostnader men inte mer. Det här är något som vi gör vid sidan av våra vanliga jobb”, förklarar Martin Adolfsson.

Appen har hittills laddats ned 25 000 gånger, en siffra som grundarna räknar med att kommer öka när de släpper en Android-variant i juni.

Samtidigt har Columbia University visat intresse för projektet och dokumenterar det.  Det finns också en tanke om att i framtiden konvertera in konstprojektet i ett museum över vardagen.

 


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?