1515

Deras konstapp har laddats ned 25 000 gånger – motsats till sociala medier

Minutiae är appen för dig som tröttnat på bilder på drinkar i motljus, plutande läppar och vackra vyer. Här är det den grå vardagen som skildras. 

”De ögonblick man sällan kommer ihåg att dokumentera”, som konstnären Martin Adolfsson beskriver sin skapelse.

Martin Adolfsson och Daniel J Wilson har lanserat appen Minutiae.
Martin Adolfsson och Daniel J Wilson har lanserat appen Minutiae.Foto:Press.

När Martin Adolfsson och konstnären tillika hjärnforskaren Daniel J Wilson 2015 träffades på en konstinkubator i New York började de diskutera vikten av att dokumentera vardagliga ögonblick.

”Det här är i relation till sociala medier som Instagram som ofta fokuserar på de speciella ögonblicken, som när det är födelsedag eller du ser en fin vy”, säger Martin Adolfsson som själv är konstnär och fotograf, bosatt i New York.

”Vi tänkte att det är mer intressant att fokusera på de vardagliga ögonblicken som du inte dokumenterar, de ordinära ögonblicken som våra liv består av till 99,9 procent och som är värda att fånga.”

Resultatet av diskussionerna blev Minutiae, som kan beskrivas som raka motsatsen till sociala medier. Martin Adolfsson understryker att det inte handlar om ett startup-företag, utan om ett konstprojekt i form av en app.

Minutiae skickar ut en pushnotis samtidigt till samtliga deltagare över hela världen. Deltagarna har sedan en minut på sig att fånga det de ser framför sig just där och då.

”Det man ofta ser då är just vardag, folk som jobbar på kontor eller tittar på de tv. Det är just de ögonblicken man sällan kommer ihåg att dokumentera, fram till den dagen man byter jobb, flyttar eller någon närstående avlider. Då har man inte bilden av vardagslivet utan bara semesterbilder och liknande, inte det man faktiskt upplevde”, förklarar Martin Adolfsson.

Notisen går aldrig ut vid samma klockslag, utan den kommer alltid vid olika tider på dygnet. Det gör att den som följer en cykel på 1440 dagar (ett dygn består av 1440 minuter) kan fånga ett helt dygn av sitt liv, utspritt över fyra år. Det är ingen som har lyckats än.

”Eftersom vi har deltagare i hela världen är det alltid en tredjedel som sover när vi skickar ut notisen”, säger Martin Adolfsson.

Minutiae lanserades 2017 och nu har de första fyra åren passerat och ungefär hälften av de som började när appen släpptes har gått i mål. De flesta tar ungefär 40-60 procent av bilderna, en av de som som har kommit närmast full pott är skaparens egen far, som bara missade 221 tillfällen.

”Det innebär att han gick upp mitt i natten och tog en bild av ett kolsvart rum och sedan gick och lade sig igen”, förklarar Martin Adolfsson faderns idoga fotande.

Missar man det minutlånga fönstret får man vackert vänta till nästa dag och ny notis från appen. Men den som svarar på notisen har också en minut på sig att titta igenom sina tidigare bilder eller kan välja att se någon annans tidslinje i en minut. Vem den personen är får du inte veta, du kan inte heller kommunicera med personen vars vardag du får se. Här går det inte att kommentera eller trycka på hjärtan eller tummar. Allt du får veta är när bilden togs, i vilken stad och i vilket land. 

”Du har ingen möjlighet att interagera med den anonyme personen och dessutom är det aldrig samma person som dyker upp. Du får i en minut en intim i inblick i någon annans liv, sedan stängs appen ned”, säger Martin Adolfsson.

Några bilder som användare har lagt upp på Minutiae.
Några bilder som användare har lagt upp på Minutiae.Foto:Press.

När cykeln på 1440 dagar är avslutad går det att ladda ner sina bilder, eller beställa en tryckt bok med de samlade bilderna.

”Du får ett fotoalbum över ditt eget liv i form av ett långsiktigt självporträtt”, säger Martin Adolfsson.

Böckerna är ett sätt att finansiera konstprojektet. Ett bidrag från Konstnärsnämnden räckte till att bygga appen, därefter har deltagaravgifter hållit projektet flytande. Det kostar 15 dollar att använda appen i fyra år, om man inte väljer ett kvartalsabonnemang. Minutiae har inga investerare och säljer varken reklam eller användardata.

”Vi tar inte ut någon lön, vi täcker våra kostnader men inte mer. Det här är något som vi gör vid sidan av våra vanliga jobb”, förklarar Martin Adolfsson.

Appen har hittills laddats ned 25 000 gånger, en siffra som grundarna räknar med att kommer öka när de släpper en Android-variant i juni.

Samtidigt har Columbia University visat intresse för projektet och dokumenterar det.  Det finns också en tanke om att i framtiden konvertera in konstprojektet i ett museum över vardagen.

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?