1515

Deras hr-system används av börsbolagen – nu säljs det för 40 miljoner

Med hjälp av Elin Malmströms och Catrine Augustssons digitala hr-lösning kan företag förstå sin sin personal bättre. Nu säljer de sitt bolag till konkurrenten Heartpace.

”Tillsammans kan vi skapa ett fullskaligt hr-erbjudande som bygger på den allra senaste tekniken”, säger Elin Malmström.

Peopleanalytics grundare Elin Malmström och Catrine Augustsson
Peopleanalytics grundare Elin Malmström och Catrine Augustsson

Från magkänsla till algoritm – det var målet som Elin Malmström och Catrine Augustsson satte upp när de startade Peopleanalytics 2016. De saknade båda datadrivna beslutsunderlag för hr och fann varandra i frågor kring personalkostnader.

I dag har bolaget 300 kunder, allt från Lyko till Ellevio, Collector och Hemnet, som använder deras digitala datadrivna hr-lösning för lönekartläggning. Med den kan kunden exempelvis identifiera vilken medarbetargrupp som står för den största personalomsättningen på företaget eller identifiera löneskillnader och vad de beror på. 

”Utmaningen är att förstå var någonstans i organisationen man behöver agera och det kan man få insikt i via vår plattform”, säger Catrine Augustsson. 

Med hjälp av systemet kan organisationer göra besparingar på att bättre förstå sin personal och vilka kostnader som är förknippade med dem. 

I fjol drog Peopleanalytics in runt 8 miljoner kronor och i år beräknas intäkterna landa på runt 11 miljoner kronor. Tillväxten av nya kunder avtog under pandemin och bolaget gjorde sig av med några anställda, men kundstocken var i princip intakt.

De båda grundarna har dock stora planer för hur de vill utveckla fler digitala hr-lösningar och en väg att gå var med en ny ägare i ryggen.

I dagarna har Heartpace, ett dotterbolag till det finansiella rådgivningsföretaget Söderberg & Partners, köpt upp Peopleanalytics. Även Heartpace jobbar med ett digitalt hr-system som kompletterar Peopleanalytics mer nischade lösning. Enligt uppgifter till Di Digital landade köpesumman på runt 40 miljoner kronor.

”Hr har så mycket att ge, men är eftersatt i digitaliseringen och det datadrivna. Tillsammans kan vi skapa ett fullskaligt hr-erbjudande som bygger på den allra senaste tekniken”, säger Elin Malmström. 

Hon och Catrine Augustsson kommer att fortsätta jobba med Peopleanalytics på Heartpace och än så länge slås varumärkena inte ihop.

De båda grundarna till Peopleanalytics har varit både anställda och konsulter inom hr och träffades när Catrine Augustsson var interimchef på Oriflame.

”Där jobbade Elin och hon var den vassaste hr-människan jag hade träffat. Jag kände att henne ville jag jobba med”, säger Catrine Augustsson.

Något år senare ringde hon upp Elin Malmström och tyckte att de skulle starta ett hr-analysbolag. Elin Malmström hade redan bestämt sig för att bli egenföretagare och hoppade på.

”Vi ville skapa ett techbolag som skulle hjälpa hr att göra samma resa som marknad. Marknad har sina ’consumer-insights’ och vi vill ge hr ’people-insights’.”

Majoriteten av Peopleanalytics kunder finns i dag i Sverige, men grundarna siktar mot Europa.

”Det är en av anledningarna till varför det här förvärvet är så viktigt för oss”, säger Elin Malmström.

De har tidigare samarbetat med Heartpace, som var en av tre aktörer som var intresserade av ett uppköp.

”Vi är ganska små, men det visar att vi är rätt ute. Det har varit roligt rent intellektuellt att fixa allt från idé till färdig produkt, och att skala upp så vi faktiskt kunde sälja”, säger Catrine Augustsson.

”Jag tror att det är en styrka med vår erfarenhet och att vi är väldigt prestigelösa. Vi har båda jobbat med hr i över 15 år och förstår kundens utmaningar”, säger Elin Malmström.

Heartpace har en stor utvecklingsavdelning och muskler att vara snabbfotade, säger hon. Nästa steg för Peopleanalytics är att titta på ett verktyg för att analysera mångfald utifrån hur man rekryterar och befordrar medarbetare.

”Heartpace har hela hr-hjulet och en annan bredd, vilket gör att vi kan bli ännu bättre genom vårt giftermål”, säger Catrine Augustsson.

Läs också: De vill effektivisera bolagstoppen: ”Dags att digitaliseringen når styrelserummet”


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?