1515

Deras frågeapp hjälper svenska chefer – tar in 13 miljoner

Med 13 miljoner kronor i nytt kapital ska frågeappen Andfrankly fortsätta öka engagemanget på svenska arbetsplatser. ”Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla”, säger vd:n Caroline Fjellner.

"Det är otroligt många som inte mår bra på sina arbetsplatser, vilket är ett så stort slöseri", säger Andfranklys vd Caroline Fjellner.Foto:Press.

Sedan 2014 har Andfrankly (bolaget heter officiellt &frankly) arbetat med att öka engagemanget på svenska arbetsplatser. Sedan dess har det vuxit i snabb takt. Nu tar man in 13 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra riskkapitalbolagen Luminar Ventures och Cloud Capital.

Andfrankly är en digital tjänst som riktar sig till chefer och ledare som vill öka engagemanget på sina arbetsplatser. Genom appen får medarbetarna svara på frågor, vilket i förlängningen gör de anställda mer engagerade, enligt vd:n Caroline Fjellner.

“Man noterar och undersöker hur man tränar och sover, men man analyserar inte särskilt mycket av det kontinuerliga som man gör på jobbet, trots att majoriteten av ens liv spenderas där”, säger Caroline Fjellner.

Grundarna Caroline Fjellner och Peder Nordvaller hade tio års erfarenhet inom konsultbranschen innan de startade Andfrankly. 

Affärsidén är sprungen ur en stor undersökning som publicerades i slutet av 2013. Chefer fick sig då en chock när det visade sig att endast 16 procent av Sveriges medarbetare var engagerade på sina arbetsplatser.

“Som konsult har jag gjort oändligt många powerpoints och samtidigt märkt hur svårt det är när man inte har medarbetarna med sig på tåget. Alla måste förstå varför man till exempel implementerar en ny strategi för att den nya strategin ska fungera.”

Läs mer: Framtidsarkitekten: ”Mellanchefer kommer inte längre behövas” 

Enligt Caroline Fjellner är det viktigaste att förstå den dynamik som skapar engagemang på en arbetsplats. Även om arbetsuppgifterna meningsfullhet värderas högt på listan över vad som engagerar mest, behöver medarbetarna också ha en social kontext och trevliga kollegor. 

“I dag pratar vi mycket om ‘syftesdrivna’ företag där man lyfter fram hur viktigt det är att medarbetarna förstår varför bolaget finns. Men du kommer inte att nå upp till full potential om det inte finns en sund arbetsmiljö”.

Ett exempel på en fråga som kan ställas till medarbetare i Andfranklys app.
Ett exempel på en fråga som kan ställas till medarbetare i Andfranklys app.

Under det senaste räkenskapsåret, som tog slut i april 2018, omsatte Andfrankly 20 Mkr. Det motsvarade en tillväxt på knappt 200 procent sedan året innan med. I dag har bolaget ett flertal större kunder som SAS, Fortum, Svenska Spel, Grant Thornton och Vattenfall.

2019 räknar bolaget med att landa på en omsättning på mellan 35 till 38 miljoner kronor. 

Intäkterna kommer till 90 procent från abonnemangskostnader. Större företag kan ibland även köpa implementationsstöd för att lättare komma igång med systemet. 

Läs mer: Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet 

Med hjälp av nyemissionen planerar Andfrankly att fokusera på produktutveckling. Plattformen ska utvecklas så att det i framtiden blir enklare och går snabbare att få tillgång till tjänsten. Bland annat ska plattformen bli mindre komplicerad för små bolag eller ett mindre team på ett storbolag.

“Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla om det finns ett engagemang på arbetsplatsen. I det har vi en fantastisk möjlighet rent marknadsmässigt och det finns en stor efterfrågan på den här typen av tjänster”, säger Caroline Fjellner. 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?