1515

Deras frågeapp hjälper svenska chefer – tar in 13 miljoner

Med 13 miljoner kronor i nytt kapital ska frågeappen Andfrankly fortsätta öka engagemanget på svenska arbetsplatser. ”Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla”, säger vd:n Caroline Fjellner.

"Det är otroligt många som inte mår bra på sina arbetsplatser, vilket är ett så stort slöseri", säger Andfranklys vd Caroline Fjellner.Foto:Press.

Sedan 2014 har Andfrankly (bolaget heter officiellt &frankly) arbetat med att öka engagemanget på svenska arbetsplatser. Sedan dess har det vuxit i snabb takt. Nu tar man in 13 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra riskkapitalbolagen Luminar Ventures och Cloud Capital.

Andfrankly är en digital tjänst som riktar sig till chefer och ledare som vill öka engagemanget på sina arbetsplatser. Genom appen får medarbetarna svara på frågor, vilket i förlängningen gör de anställda mer engagerade, enligt vd:n Caroline Fjellner.

“Man noterar och undersöker hur man tränar och sover, men man analyserar inte särskilt mycket av det kontinuerliga som man gör på jobbet, trots att majoriteten av ens liv spenderas där”, säger Caroline Fjellner.

Grundarna Caroline Fjellner och Peder Nordvaller hade tio års erfarenhet inom konsultbranschen innan de startade Andfrankly. 

Affärsidén är sprungen ur en stor undersökning som publicerades i slutet av 2013. Chefer fick sig då en chock när det visade sig att endast 16 procent av Sveriges medarbetare var engagerade på sina arbetsplatser.

“Som konsult har jag gjort oändligt många powerpoints och samtidigt märkt hur svårt det är när man inte har medarbetarna med sig på tåget. Alla måste förstå varför man till exempel implementerar en ny strategi för att den nya strategin ska fungera.”

Läs mer: Framtidsarkitekten: ”Mellanchefer kommer inte längre behövas” 

Enligt Caroline Fjellner är det viktigaste att förstå den dynamik som skapar engagemang på en arbetsplats. Även om arbetsuppgifterna meningsfullhet värderas högt på listan över vad som engagerar mest, behöver medarbetarna också ha en social kontext och trevliga kollegor. 

“I dag pratar vi mycket om ‘syftesdrivna’ företag där man lyfter fram hur viktigt det är att medarbetarna förstår varför bolaget finns. Men du kommer inte att nå upp till full potential om det inte finns en sund arbetsmiljö”.

Ett exempel på en fråga som kan ställas till medarbetare i Andfranklys app.
Ett exempel på en fråga som kan ställas till medarbetare i Andfranklys app.

Under det senaste räkenskapsåret, som tog slut i april 2018, omsatte Andfrankly 20 Mkr. Det motsvarade en tillväxt på knappt 200 procent sedan året innan med. I dag har bolaget ett flertal större kunder som SAS, Fortum, Svenska Spel, Grant Thornton och Vattenfall.

2019 räknar bolaget med att landa på en omsättning på mellan 35 till 38 miljoner kronor. 

Intäkterna kommer till 90 procent från abonnemangskostnader. Större företag kan ibland även köpa implementationsstöd för att lättare komma igång med systemet. 

Läs mer: Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet 

Med hjälp av nyemissionen planerar Andfrankly att fokusera på produktutveckling. Plattformen ska utvecklas så att det i framtiden blir enklare och går snabbare att få tillgång till tjänsten. Bland annat ska plattformen bli mindre komplicerad för små bolag eller ett mindre team på ett storbolag.

“Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla om det finns ett engagemang på arbetsplatsen. I det har vi en fantastisk möjlighet rent marknadsmässigt och det finns en stor efterfrågan på den här typen av tjänster”, säger Caroline Fjellner. 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?