1515

Deras flytande jätteskärmar intar Stockholms vatten i sommar: ”Om vi lyckas skalar vi upp globalt”

Den drivs av gamla Teslabatterier och lovar att fånga upp skräp med inbyggda håvar under sin dagliga resa genom Stockholm. Det är idén bakom Billboat, en satsning på en flytande billboard, som lättar ankar i dag.

”Jo, vi ska visa fotbolls-EM också”, säger investeraren Daniel Redgert.

Daniel Redgert, till vänster, har investerat i Billboat, som grundats av Max Bjurström, mitten. Till höger syns den flytande jätteskärmen med reklam från Bianca Ingrossos sminkvarumärke Caia.
Daniel Redgert, till vänster, har investerat i Billboat, som grundats av Max Bjurström, mitten. Till höger syns den flytande jätteskärmen med reklam från Bianca Ingrossos sminkvarumärke Caia.

En blandning av sött och salt lär bli reaktionerna på startup-bolaget Billboat, vars flytande reklampelare dagligen ska trafikera vattnet i Stockholm i sommar.

Idén är att köra en skärmbestyckad elbåt, under nio timmar 5–7 dagar i veckan, runt i Stockholm. Från Hornsbergs strand vidare ett varv i Riddarfjärden, en tur runt Södermalm och Hammarby sjöstad, in till city – Strömmen och Nybrobviken – innan den tar samma väg tillbaka.

Skärmarna, två stycken på totalt 100 kvadratmeter, ska visa reklam, precis som vilken annan utomhusskärm som helst.

”Bra marknadsföring är att sticka ut, och vi kan nu erbjuda våra kunder den största, och kanske enda, reklamytan på vatten”, säger Daniel Redgert, pr-profil och investerare i Billboat.

Grundare och vd är Max Bjurström som säger att han jobbat inom det maritima länge och slogs av idén för några år sedan.

”Vi har inspirerats av ett amerikanskt bolag som heter Ballyhoo Media som arbetar liknande på den amerikanska marknaden”, säger han och berättar att det inte är enkelt att få tillstånd att sjösätta en flytande jätteskärm.

”Regelverket är snårigt, men vi har tagit fram vår eldrivna enhet utifrån konstens alla regler. Det är ett gediget arbete som tagit flera år, därför känns det extra kul att nu äntligen få lansera”, säger han.

Några av bolagen som kommer att synas direkt kommer från Daniel Redgerts egen kundlista. Börsaktuella Revolution race, Budbee och Bianca Ingrossos Caia Cosmetics, för att nämna några.

Läs mer: Började i pappas garage – nu blir Pernilla Nyrensten börs-vd: ”Vad man klarar med sunt bondförnuft”

Först ut är dock Axfoodbolaget Dagab som släpper nya produkter inom sitt varumärke ”Eldorado” som ska ta plats på den flytande skärmen redan i dag, måndag.

”Vi vill alltid vara först på bollen när det kommer till nya och spännande marknadsföringskoncept, så när möjligheten med Billboat kom upp var vi inte sena med att hoppa på”, säger Emma Töpel Hansson, chef marknadskommunikation för Dagabs egna märkesvaror.

Elbåten är konstruerad med en håvmekanism som under resan kommer att fånga upp skräp som flyter runt i vattnet, vilket möjligen kan ge satsningen några pluspoäng hos stockholmarna.

Totalt kommer den att svepa en vattenyta av 270 000 kvadratmeter på sin 14 mil långa rutt, tur och retur.

Båten drivs av batterier från gamla Teslabilar och kommer att laddas en gång under dagen, efter halva resan.

”Lyckas vi med det är modellen enkel att skala upp globalt, vi måste bara bygga fler enheter”, säger Daniel Redgert.

Skärmen kan också användas till mer underhållande satsningar, som att den kommande månaden visa fotobollsmatcher från EM när den inte används för reklam.

”Det går att bygga framgångsrika koncept kring skärmar tillsammans med sina kunder och det genererar oftast stort mervärde för alla som rör sig i närområdet. Därför planerar vi att bland annat visa Sveriges sista gruppspelsmatch mot Polen onsdagen den 23 juni. De exakta detaljerna är inte klara än”, säger Max Bjurström.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?