1515

Deras e-handel gör 46 miljoner i vinst – efter fyra år

E-handlaren Fritidsfabriken drivs av det självlärda paret Nyrensten från Borås. En Tysklandslansering tidigare i år har mer än fördubblat omsättningen. ”Vi var lönsamma i Tyskland från dag två”, säger medgrundaren till Di Digital.

Pernilla och Niclas Nyrensten har grundat Fritidsfabriken. Foto: Magnus Gotander
Pernilla och Niclas Nyrensten har grundat Fritidsfabriken. Foto: Magnus Gotander

Fritidsfabriken (NTL) tog sin början när Pernilla och Niclas Nyrensten från Borås började designa de färgglada friluftskläder de själva ville bära.

Fyra år senare har de fått rejäl snurr på sin e-handel.

”Vi har hittat en lucka i marknaden. Många av de stora märkena behöver inte förändra sig för att de är så lönsamma. Då finns det plats för en uppstickare”, säger Pernilla Nyrensten som är vd och medgrundare.

Under räkenskapsåret som slutade 30 juni i år växte bolaget med nästan 200 procent. Omsättningen blev 119 miljoner kronor och vinsten 46 miljoner kronor.

”Vi har tajtare passform på kläderna, bra kvalitet och säljer till halva priset mot de dyrare märkena”, säger Pernilla Nyrensten.

Läs även: Så högt värderas hans e-handelssuccé Na-kd

Förklaringen är enligt grundarna bland annat att de lanserade på den stora tyska marknaden tidigt i år. Det har gått fort. Vid lanseringen hade de inte hunnit översätta sajten från engelska till tyska.

”Vi var lönsamma i Tyskland från dag två”, säger Pernilla Nyrensten.

Kostnaderna för att lansera i ett nytt land är små.

”Totalt kostar en lansering oss 100 000 kronor. 60 000 kronor för översättning och 40 000 kronor för en ny shop. Sedan är vi igång och rullar”, säger Niclas Nyrensten.

Härnäst vill Fritidsfabriken, som har 18 anställda och helägs av paret Nyrensten, lansera i Frankrike och Polen.

Varken Niclas eller Pernilla Nyrensten hade någon erfarenhet av e-handel när de drog igång Fritidsfabriken. Båda har sålt andras kläder på mässor och Pernilla har jobbat som säljare i pappans klädbutiker. 

”Vi har Googlat och läst böcker massor av böcker, bland annat om den kinesiska e-handlaren Alibaba. Vi började i liten skala och kände ingen press. När vi märkte att vi fick snurr så körde vi vidare”, säger Pernilla Nyrensten.

En av inspirationskällorna var det svenska klockföretaget Daniel Wellington, som i kraft av en framgångsrik strategi på sociala medier har blivit ett av Europas snabbast växande företag.

Läs mer: Bolagen som växer snabbast i Europa – svenskar i topp

”Vi visste inte hur vi skulle få in folk till sajten, men vi ramlade in på Facebook, testade och fick en megaträff”, säger Pernilla Nyrensten som berättar att man idag även arbetar med Instagram, Youtube, influencers och sökord på Google.

”Det känns inte som att de större märkena förstår hur viktigt det är med social marknadsföring. Men det går fort när man kör den vägen”, säger Pernilla Nyrensten.

Kläderna under det egna varumärket Revolutionrace tillverkas i Kina och Vietnam. Men paret lyfter fram den gamla textilstaden Borås betydelse för Fritidsfabriken:

”När vi skulle hitta fabriker i Vietnam behövde vi inte åka dit och leta leverantörer som kanske inte var pålitliga. Med hjälp av nätverket i Borås kunde vi hitta rätt fabrik direkt. Det finns många duktiga personer här som hjälper till”, säger Niclas Nyrensten.

Läs även: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?