1515

Deras e-brevlåda har lockat en miljon svenskar

I somras tog Kivra in 50 miljoner kronor från bland andra H&M-chefen Karl-Johan Persson. Nu har bolaget lockat drygt en miljon användare, enligt vd:n. 

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.

Den digitala brevlådan Kivra har uppnått en miljon aktiva användare i Sverige. Det uppger grundaren och vd:n Stefan Krook för Di Digital.

”Vi passerade just en miljon aktiva användare under julhelgen. Med såhär många användare, och den snabba anslutningen av företag och myndigheter, har vi nått ett läge där vi snart blir en tjänst för alla”, säger Stefan Krook, som tidigare grundat telebolaget Glocalnet (numera en del av norska Telenor) och elbolaget Godel.

Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolaget har dock sina rötter i två andra företag, Brevo och Kreditkopia, som båda grundades 2011. Så sent som i maj i år hade bolaget 600 000 användare. 

Läs mer: H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Huvudägare i Kivra är 41:an Invest (NTL), som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.

Man sänker sina kostnader, sparar miljön och driver sin egen digitalisering

Kivras tjänst låter användaren ta emot officiell post såsom myndighetsbrev, räkningar och lönespecifikationer, direkt i telefonen eller datorn. Stefan Krooks vision är att bli motsvarigheten till Bank ID eller Swish för officiell post. Lyckas han kan mängder med storföretag och myndigheter spara in på alla de fysiska brev de skickar ut.

”Man sänker sina kostnader, sparar miljön och driver samtidigt sin egen digitalisering”, förklarar Stefan Krook.

Men vägen mot målet har varit lång. Sedan starten har Kivra tagit in 150 Mkr i riskkapital, varav merparten redan förbrukats. Mellan 2015 och 2016 har bolagets omsättning visserligen vuxit från 2,5 Mkr till mellan 5 och 10 Mkr, enligt Stefan Krook. Men någon vinst är det fortfarande inte tal om.

”Vi bygger en infrastruktur och räknar med förlust även 2017 och 2018. Efter åtta förlustår ska detta bli en hållbar affär även för oss själva”, säger vd:n.

Läs mer: Storkunder rasslar in för digitala brevlådan Kivra

Under 2016 har Kivra anslutit hundratals bolag. Som exempel kan nämnas försäkringsjättar som Folksam, Alecta och Skandia, åtskilliga nischbanker som Ica Banken och Collector Bank samt de fyra stora elbolagen. Ett annat glädjeämne är att Skatteverket i januari går ut med kamapanj om att man kan få pengar tillbaka redan till påsk om man skaffar digital brevlåda.

Under första kvartalet nästa år ska Kivra börja rikta sin tjänst till företag som vill ta emot officiella brev från andra bolag och myndigheter.

”Vi ska även börja undersöka möjligen till internationell expansion”, säger Stefan Krook.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperiumFoto:
H&M:s vd Karl-Johan Persson har utvecklat en stor techportfölj. Foto: Izabelle Nordfjell


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?