1515

Deras drönare ska flyga blod mellan sjukhus

Ny teknik hos drönare ska revolutionera räddningstjänsten – redan under nästa år: ”Vår teknik ska rädda liv”, säger Mats Sällström, vd på Everdrone. 

Everdrones vd Mats Sällström och bolagets drönare under en testflygning.
Everdrones vd Mats Sällström och bolagets drönare under en testflygning.Foto:Press.

Mjukvarubolaget Everdrone är först i Sverige med att flyga autonoma drönare utom synhåll från operatören. Testerna påbörjades i slutet av november i år. 

”För Everdrone är det ett kvitto på att vi gör rätt saker, och att dialogen med Transportstyrelsen hjälpt oss att lägga grunden till ett säkert felhanteringssystem anpassat för just obemannade luftfarkosten”, säger Mats Sällström till Di Digital.

Ett restriktionsområde för flygningen har upprättats där testerna sker. Tillståndet sträcker sig till flygning upp till 15 kilometer bort från operatören, i horisontell riktning. 

Det Göteborgsbaserade bolaget utvecklar mjukvaran till flygningar och drönarna som används i dag är prototyper. 

”Inom drönarbranschen är det lite av den heliga graalen, som också är det som sätter begränsningar på branschen just nu. En stor del av de applikationer där man ser att drönare kan göra nytta är just när man flyger utom synhåll.”

Bolaget grundades 2016 av Maciej Drejak, som också grundade moderbolaget Sleep Cycle, som ligger bakom den framgångsrika sovappen med samma namn. 

Läs mer: 30 miljoner ska ta drönare till nya höjder 

I ett Vinnova-finansierat projekt med Räddningstjänsten Storgöteborg och Chalmers Industriteknik ska de testa att använda drönare som ett verktyg vid utryckningsverksamhet. 

"Den långsiktiga visionen med Everdrone är att rädda liv med hjälp av autonoma drönare." 

Bolaget driver också en förstudie i samarbete med Sahlgrenska Science Park inom vilken de har för avsikt att använda drönare för transport av blod- och labbprover mellan sjukhus.

Tidsmässigt är det närmare att drönare flyger mellan sjukhus än till olycksplatser. 

"Det är mycket lättar att upprätta en flygkorridor och ett restriktionsområde där det ska flyga drönare och göra det på ett säkert sätt. Till skillnad från om drönaren ska flyga till en skadeplats då den måste flyga olika rutter varje gång. Det blir mycket mer komplext och mycket mer svårhanterligt ur ett regulatoriskt perspektiv."

Läs mer: Techjätten levererar tacos med drönare i Australien 

Everdrone, som finansieras av moderbolaget Sleep Cycle, har utvecklat ett visuellt navigationssystem som använder olika delsystem i olika situationer. Det gör det möjligt att styra drönaren på ett säkert sätt även i situationer där traditionell GPS-teknik inte räcker till. 

”Drönaren är autonom och beter sig på ett säkert sätt även om kontakten med operatören skulle brytas. Operatören som kontrollerar drönaren i det här läget behövs egentligen inte, utan det är en säkerhetsåtgärd medan vi testflyger.”

Om drönaren skulle utsättas för kraftiga vindar och tvingas ur kurs kommer systemet att känna av det automatiskt och genomföra en nödlandning. 

Maskinen uppfattar även flygplan inom ett visst avstånd på en viss höjd. Skulle ett flygplan vara för nära, genomför drönaren även då en nödlandning av sig själv. 

Läs mer: Japansk drönarjätte blir delägare i svensk uppstickare 

Nästa steg är att flyga maskinerna i mer urbana miljöer. 

”Inför 2019 tror jag att vi kommer smalna av ytterligare. Vi har byggt en grundteknologi och vi fokuserar just nu på att hitta specifika applikationer och användningsområden för att kunna ta tekniken till marknaden och skapa riktigt affärer”, säger Mats Sällström.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?