1515
Annons

Deras CBD-olja lockar tunga namn: ”Sverige ligger långt efter”

Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Nordens första cannabisfond skjuter till pengar till serieentreprenören Josefin Landgårds satsning på CBD-olja.

Josefin Landgård och Stina Lönnkvist, grundare av Mantle, och Sophia Bendz, styrelsesuppleant, rådgivare och numera även delägare.
Josefin Landgård och Stina Lönnkvist, grundare av Mantle, och Sophia Bendz, styrelsesuppleant, rådgivare och numera även delägare.Foto:Kollage

”Vi smög igång i februari och har fått ett väldigt positivt mottagande”, säger Kry-medgrundaren Josefin Landgård om sin nya satsning Mantle som säljer CBD-olja, en produkt som utvinns ur växten hampa.

När bolaget nu tar sin sina första externa pengar – 4 miljoner kronor enligt handlingar från Bolagsverket – är det en profilerad skara som investerar:

Genom sitt gemensamma investeringsbolag Camsten deltar Kinneviks storägare Cristina Stenbeck och näringslivsprofilen Susanna Campbell, som bland annat är styrelseledamot för just Kinnevik.

I techsektorn är man van vid att vi i Sverige är först. Här är det snarare tvärtom - vi ligger långt efter.

Ny delägare blir även Atomico-partnern Sophia Bendz, som tidigare har varit marknadsföringschef på Spotify och dessutom är styrelsesuppleant och rådgivare för Mantle. Artisten Emilia de Poret investerar också – liksom Enexis, som är Nordens första branschfond för cannabisprodukter.

Läs mer: Enexis är Nordens första cannabisfond - ”Större intresse än vi trott”

”Vi funderade på vilka investerare vi allra helst ville ha, och alla de tillfrågade sa ja. Det är ett gäng som kompletterar varandra”, säger Josefin Landgård vars medgrundare i Mantle är Stina Lönnkvist.

Viljan att expandera bolaget finns, men tajmningen är inte klockren i och med covid-19-pandemin.

”Vi hade planerat en vår med mycket fysiska event och en del fysisk försäljning hos partners för att skapa kännedom. Den strategin har vi fått lägga om i och med coronakrisen, och vi fokuserar i dag på det digitala”, säger Josefin Landgård.

Även online-marknadsföringen har man fått finjustera.

”Man vill såklart inte verka tondöv, utan får anpassa sina budskap eftersom det är många som har det tufft nu”, säger hon.

CBD, som står för cannabidiol, utvinns ur hampa och är ett av plantans aktiva ämnen men är till skillnad från substansen THC, som också finns i växten, inte narkotikaklassat. I Sverige är CBD-oljans juridiska status omtvistad. 

Läs mer: Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja

Josefin Landgård menar att man är på rätt sida av lagen – i och med att produkten inte innehåller THC och därför att bolaget inte påstår att den har medicinska effekter. Oljan ger heller inget rus.

Kapitaltillskottet ska Mantle bland annat använda för att bearbeta den svenska marknaden.

”Vi håller också på att bredda vår produktportfölj, och är i utvecklingsfasen med ett antal produkter”, säger hon.

Tanken är också att börja sälja till andra länder än Sverige.

”Vårt mål är att bli ledande i Europa i premiumsegmentet för CBD-produkter”, säger Josefin Landgård.

Hur ser konkurrensen ut i Europa?

”Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Schweiz är mer mogna marknader. Där har apoteken CBD-olja på hyllorna. Så det är en ganska annorlunda marknadssituation jämfört med Sverige. I techsektorn är man van vid att vi i Sverige är först. Här är det snarare tvärtom - vi ligger långt efter. Samtidigt har vi ett erbjudande som skulle stå sig väl på andra marknader.”

Ser du några tecken på att marknaden mognar i Sverige?

”Absolut, fast som med alla nya produkter är vissa grupper snabbare på bollen. I hälso- och träningskretsar är CBD-olja redan en stor snackis. Även inom skönhetscommunityt börjar det bubbla. Samtidigt är CBD något nytt för många människor.”

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?