1515

Deras CBD-olja lockar tunga namn: ”Sverige ligger långt efter”

Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Nordens första cannabisfond skjuter till pengar till serieentreprenören Josefin Landgårds satsning på CBD-olja.

Josefin Landgård och Stina Lönnkvist, grundare av Mantle, och Sophia Bendz, styrelsesuppleant, rådgivare och numera även delägare.
Josefin Landgård och Stina Lönnkvist, grundare av Mantle, och Sophia Bendz, styrelsesuppleant, rådgivare och numera även delägare.Foto:Kollage

”Vi smög igång i februari och har fått ett väldigt positivt mottagande”, säger Kry-medgrundaren Josefin Landgård om sin nya satsning Mantle som säljer CBD-olja, en produkt som utvinns ur växten hampa.

När bolaget nu tar sin sina första externa pengar – 4 miljoner kronor enligt handlingar från Bolagsverket – är det en profilerad skara som investerar:

Genom sitt gemensamma investeringsbolag Camsten deltar Kinneviks storägare Cristina Stenbeck och näringslivsprofilen Susanna Campbell, som bland annat är styrelseledamot för just Kinnevik.

I techsektorn är man van vid att vi i Sverige är först. Här är det snarare tvärtom - vi ligger långt efter.

Ny delägare blir även Atomico-partnern Sophia Bendz, som tidigare har varit marknadsföringschef på Spotify och dessutom är styrelsesuppleant och rådgivare för Mantle. Artisten Emilia de Poret investerar också – liksom Enexis, som är Nordens första branschfond för cannabisprodukter.

Läs mer: Enexis är Nordens första cannabisfond - ”Större intresse än vi trott”

”Vi funderade på vilka investerare vi allra helst ville ha, och alla de tillfrågade sa ja. Det är ett gäng som kompletterar varandra”, säger Josefin Landgård vars medgrundare i Mantle är Stina Lönnkvist.

Viljan att expandera bolaget finns, men tajmningen är inte klockren i och med covid-19-pandemin.

”Vi hade planerat en vår med mycket fysiska event och en del fysisk försäljning hos partners för att skapa kännedom. Den strategin har vi fått lägga om i och med coronakrisen, och vi fokuserar i dag på det digitala”, säger Josefin Landgård.

Även online-marknadsföringen har man fått finjustera.

”Man vill såklart inte verka tondöv, utan får anpassa sina budskap eftersom det är många som har det tufft nu”, säger hon.

CBD, som står för cannabidiol, utvinns ur hampa och är ett av plantans aktiva ämnen men är till skillnad från substansen THC, som också finns i växten, inte narkotikaklassat. I Sverige är CBD-oljans juridiska status omtvistad. 

Läs mer: Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja

Josefin Landgård menar att man är på rätt sida av lagen – i och med att produkten inte innehåller THC och därför att bolaget inte påstår att den har medicinska effekter. Oljan ger heller inget rus.

Kapitaltillskottet ska Mantle bland annat använda för att bearbeta den svenska marknaden.

”Vi håller också på att bredda vår produktportfölj, och är i utvecklingsfasen med ett antal produkter”, säger hon.

Tanken är också att börja sälja till andra länder än Sverige.

”Vårt mål är att bli ledande i Europa i premiumsegmentet för CBD-produkter”, säger Josefin Landgård.

Hur ser konkurrensen ut i Europa?

”Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Schweiz är mer mogna marknader. Där har apoteken CBD-olja på hyllorna. Så det är en ganska annorlunda marknadssituation jämfört med Sverige. I techsektorn är man van vid att vi i Sverige är först. Här är det snarare tvärtom - vi ligger långt efter. Samtidigt har vi ett erbjudande som skulle stå sig väl på andra marknader.”

Ser du några tecken på att marknaden mognar i Sverige?

”Absolut, fast som med alla nya produkter är vissa grupper snabbare på bollen. I hälso- och träningskretsar är CBD-olja redan en stor snackis. Även inom skönhetscommunityt börjar det bubbla. Samtidigt är CBD något nytt för många människor.”

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?