1515

Deras ”Airbnb för båtar” ska segla ut i vida världen

Svensk-finska appen Skipperi hjälper båtägare hyra ut sina skutor på nätet.
Nu hoppas investeraren Hans Ahlström, från den finska industrifamiljen Ahlström, ta bolaget ut i vida världen.

Skipperis tre medgrundare: Marknadschefen Kristian Raij, Sverigechefen Roy Frijters och vd:n Anna-Leena Raij.
Skipperis tre medgrundare: Marknadschefen Kristian Raij, Sverigechefen Roy Frijters och vd:n Anna-Leena Raij.Foto:Lars-Åke Redéen, Båtliv.

Allt färre unga svenskar vill äga och sköta sin egen båt. Men intresset för segling och båtliv är ändå fortsatt stort. På startupbolaget Skipperi (NTL) hoppas man lösa problemet genom att erbjuda båtuthyrning enligt Airbnb-modell.

"Vi vill att färre båtar ligger kvar i hamnen och fler kommer ut på vattnet. I Europa ligger en typisk fritidsbåt stilla under 90 procent av alla dagar i en säsong”, säger Roy Frijters, medgrundare och Sverigechef på det finsk-svenska startupbolaget.

Han menar att många båtägare kan göra sig en hacka genom att hyra ut sin båt.

”Båtägare kan få lite extra inkomster genom Skipperi. I fjol tjänade en av våra uthyrare 105 000 kronor på en 30 fot segelbåt av märket Beneteau First 31.7. Det var en välskött, 8 år gammal båt”, säger Roy Frijters, 

Vad kostar den att hyra denna segelbåt av modell Beneteau First 31.7?

”12 000 kronor per vecka. Det är två kojer, sex sovplatser och försäkringen tillåter upp till åtta personer.”

Roy Frijters befinner sig under veckan i en monter på båtmässan i Göteborg, tillsammans med sin samarbetspartner Alandia båtförsäkringar.

”Alla frågar vad som händer om något går sönder. Vi erbjuder ju försäkring, men har faktiskt haft mycket få problem. I fjol hade vi 150 bokningar och det värsta som hände var en borttappad fender", säger han.

Hur skapar ni förtroende mellan de som hyr och de som hyr ut?

”Vi verifierar alla med bank-id, sedan ber vi dem att delge sin erfarenhet av sjön och ge referenspersoner som kan intyga detta. Efter det får de chatta med båtägaren tills denne känner sig trygg och nöjd. Först då hyr man ut. Överlämnandet är förknippat med ett personligt möte och användarna betygsätter varandra med stjärnor och kommentarer. De som får dålig rating kastas ut.”

Skipperi visar upp sig på båtmässan i Göteborg.
Skipperi visar upp sig på båtmässan i Göteborg.Foto:Press

Skipperi grundades i Finland 2017 av en kombination av influencers och personer inom båtindustrin. Sedan dess har Roy Frijters gått in som medgrundare och delägare, och chef för det svenska dotterbolaget. Skipperi har i dag två kontor - ett i Helsingfors och ett i Stockholm.

Lär mer: Svenska ”Airbnb för hundar” tar in 50 miljoner – ska till fler länder 

Tjänsten sjösattes i Sverige sommaren 2017 och sedan dess har både privatpersoner, företag och båtåterförsäljare klivit ombord.

Nu tar man in 2,3 miljoner kronor i riskkapital från en rad finska investerare. 

”Vi ska främst använda pengarna till marknadsföring", säger Roy Frijters.

I spetsen för investerargruppen står Stefanie Brandt-Tallqvist, båtentreprenör och delägare i familjeföretaget Brandt, bröderna Forsman, som äger flera sjökrogar i Helsingfors, och investeraren och serieentreprenören Hans Ahlström, som står bakom investmentbolaget HP Capital. 

Hans Ahlström är även en profil inom släkten Ahlström – en av Finlands mest betydande industrifamiljer som sedan 1850-taletsom byggt sin förmögenhet på skeppsbyggnad, rederiverksamhet, sågvaror, metall- och verkstadsindustri, och papper. Idag är familjen Ahlström främst förknippad med det börsnoterade industribolaget Ahlstrom-Munskjö Oyj. 

Hans Ahlström står bakom investmentbolaget HP Capital.
Hans Ahlström står bakom investmentbolaget HP Capital.Foto:Pressbild

Hans Ahlström tror att Skipperi har förutsättningarna att bli en internationell framgång.

”Airbnb har visat att delningsekonomin är här för att stanna och genererar hundratals, om inte tusentals nya tjänster. Skipperi har utvecklat en bra plattform som jag tror kan lanseras i många andra länder, eller säljas på licens. Jag tror tjänsten bör kunna lanseras i 5-6 länder i Asien och Europa de närmaste åren”, säger han.

Läs mer: Så fuskar svenskarna med Airbnb-skatten 

Av de nya delägarna tror dock Roy Frijters att Stefanie Brandt-Tallqvist blir mest aktiv i själva verksamheten. 

”Hennes familjeföretag Otto Brandt group tillverkar båtar som Silver och Terhi och deras butikverksamhet Boat World lägger nu upp 30 båtar på Skipperi. Liknande ska hända i Sverige och många dialoger pågår just nu”, säger han.

Fotnot: NTL-länken går till Nordic Tech List.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?