1515

Deras ”Airbnb för båtar” ska segla ut i vida världen

Svensk-finska appen Skipperi hjälper båtägare hyra ut sina skutor på nätet.
Nu hoppas investeraren Hans Ahlström, från den finska industrifamiljen Ahlström, ta bolaget ut i vida världen.

Skipperis tre medgrundare: Marknadschefen Kristian Raij, Sverigechefen Roy Frijters och vd:n Anna-Leena Raij.
Skipperis tre medgrundare: Marknadschefen Kristian Raij, Sverigechefen Roy Frijters och vd:n Anna-Leena Raij.Foto:Lars-Åke Redéen, Båtliv.

Allt färre unga svenskar vill äga och sköta sin egen båt. Men intresset för segling och båtliv är ändå fortsatt stort. På startupbolaget Skipperi (NTL) hoppas man lösa problemet genom att erbjuda båtuthyrning enligt Airbnb-modell.

"Vi vill att färre båtar ligger kvar i hamnen och fler kommer ut på vattnet. I Europa ligger en typisk fritidsbåt stilla under 90 procent av alla dagar i en säsong”, säger Roy Frijters, medgrundare och Sverigechef på det finsk-svenska startupbolaget.

Han menar att många båtägare kan göra sig en hacka genom att hyra ut sin båt.

”Båtägare kan få lite extra inkomster genom Skipperi. I fjol tjänade en av våra uthyrare 105 000 kronor på en 30 fot segelbåt av märket Beneteau First 31.7. Det var en välskött, 8 år gammal båt”, säger Roy Frijters, 

Vad kostar den att hyra denna segelbåt av modell Beneteau First 31.7?

”12 000 kronor per vecka. Det är två kojer, sex sovplatser och försäkringen tillåter upp till åtta personer.”

Roy Frijters befinner sig under veckan i en monter på båtmässan i Göteborg, tillsammans med sin samarbetspartner Alandia båtförsäkringar.

”Alla frågar vad som händer om något går sönder. Vi erbjuder ju försäkring, men har faktiskt haft mycket få problem. I fjol hade vi 150 bokningar och det värsta som hände var en borttappad fender", säger han.

Hur skapar ni förtroende mellan de som hyr och de som hyr ut?

”Vi verifierar alla med bank-id, sedan ber vi dem att delge sin erfarenhet av sjön och ge referenspersoner som kan intyga detta. Efter det får de chatta med båtägaren tills denne känner sig trygg och nöjd. Först då hyr man ut. Överlämnandet är förknippat med ett personligt möte och användarna betygsätter varandra med stjärnor och kommentarer. De som får dålig rating kastas ut.”

Skipperi visar upp sig på båtmässan i Göteborg.
Skipperi visar upp sig på båtmässan i Göteborg.Foto:Press

Skipperi grundades i Finland 2017 av en kombination av influencers och personer inom båtindustrin. Sedan dess har Roy Frijters gått in som medgrundare och delägare, och chef för det svenska dotterbolaget. Skipperi har i dag två kontor - ett i Helsingfors och ett i Stockholm.

Lär mer: Svenska ”Airbnb för hundar” tar in 50 miljoner – ska till fler länder 

Tjänsten sjösattes i Sverige sommaren 2017 och sedan dess har både privatpersoner, företag och båtåterförsäljare klivit ombord.

Nu tar man in 2,3 miljoner kronor i riskkapital från en rad finska investerare. 

”Vi ska främst använda pengarna till marknadsföring", säger Roy Frijters.

I spetsen för investerargruppen står Stefanie Brandt-Tallqvist, båtentreprenör och delägare i familjeföretaget Brandt, bröderna Forsman, som äger flera sjökrogar i Helsingfors, och investeraren och serieentreprenören Hans Ahlström, som står bakom investmentbolaget HP Capital. 

Hans Ahlström är även en profil inom släkten Ahlström – en av Finlands mest betydande industrifamiljer som sedan 1850-taletsom byggt sin förmögenhet på skeppsbyggnad, rederiverksamhet, sågvaror, metall- och verkstadsindustri, och papper. Idag är familjen Ahlström främst förknippad med det börsnoterade industribolaget Ahlstrom-Munskjö Oyj. 

Hans Ahlström står bakom investmentbolaget HP Capital.
Hans Ahlström står bakom investmentbolaget HP Capital.Foto:Pressbild

Hans Ahlström tror att Skipperi har förutsättningarna att bli en internationell framgång.

”Airbnb har visat att delningsekonomin är här för att stanna och genererar hundratals, om inte tusentals nya tjänster. Skipperi har utvecklat en bra plattform som jag tror kan lanseras i många andra länder, eller säljas på licens. Jag tror tjänsten bör kunna lanseras i 5-6 länder i Asien och Europa de närmaste åren”, säger han.

Läs mer: Så fuskar svenskarna med Airbnb-skatten 

Av de nya delägarna tror dock Roy Frijters att Stefanie Brandt-Tallqvist blir mest aktiv i själva verksamheten. 

”Hennes familjeföretag Otto Brandt group tillverkar båtar som Silver och Terhi och deras butikverksamhet Boat World lägger nu upp 30 båtar på Skipperi. Liknande ska hända i Sverige och många dialoger pågår just nu”, säger han.

Fotnot: NTL-länken går till Nordic Tech List.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?