1515

Deras ”Airbnb för båtar” ska segla ut i vida världen

Svensk-finska appen Skipperi hjälper båtägare hyra ut sina skutor på nätet.
Nu hoppas investeraren Hans Ahlström, från den finska industrifamiljen Ahlström, ta bolaget ut i vida världen.

Skipperis tre medgrundare: Marknadschefen Kristian Raij, Sverigechefen Roy Frijters och vd:n Anna-Leena Raij.
Skipperis tre medgrundare: Marknadschefen Kristian Raij, Sverigechefen Roy Frijters och vd:n Anna-Leena Raij.Foto:Lars-Åke Redéen, Båtliv.

Allt färre unga svenskar vill äga och sköta sin egen båt. Men intresset för segling och båtliv är ändå fortsatt stort. På startupbolaget Skipperi (NTL) hoppas man lösa problemet genom att erbjuda båtuthyrning enligt Airbnb-modell.

"Vi vill att färre båtar ligger kvar i hamnen och fler kommer ut på vattnet. I Europa ligger en typisk fritidsbåt stilla under 90 procent av alla dagar i en säsong”, säger Roy Frijters, medgrundare och Sverigechef på det finsk-svenska startupbolaget.

Han menar att många båtägare kan göra sig en hacka genom att hyra ut sin båt.

”Båtägare kan få lite extra inkomster genom Skipperi. I fjol tjänade en av våra uthyrare 105 000 kronor på en 30 fot segelbåt av märket Beneteau First 31.7. Det var en välskött, 8 år gammal båt”, säger Roy Frijters, 

Vad kostar den att hyra denna segelbåt av modell Beneteau First 31.7?

”12 000 kronor per vecka. Det är två kojer, sex sovplatser och försäkringen tillåter upp till åtta personer.”

Roy Frijters befinner sig under veckan i en monter på båtmässan i Göteborg, tillsammans med sin samarbetspartner Alandia båtförsäkringar.

”Alla frågar vad som händer om något går sönder. Vi erbjuder ju försäkring, men har faktiskt haft mycket få problem. I fjol hade vi 150 bokningar och det värsta som hände var en borttappad fender", säger han.

Hur skapar ni förtroende mellan de som hyr och de som hyr ut?

”Vi verifierar alla med bank-id, sedan ber vi dem att delge sin erfarenhet av sjön och ge referenspersoner som kan intyga detta. Efter det får de chatta med båtägaren tills denne känner sig trygg och nöjd. Först då hyr man ut. Överlämnandet är förknippat med ett personligt möte och användarna betygsätter varandra med stjärnor och kommentarer. De som får dålig rating kastas ut.”

Skipperi visar upp sig på båtmässan i Göteborg.
Skipperi visar upp sig på båtmässan i Göteborg.Foto:Press

Skipperi grundades i Finland 2017 av en kombination av influencers och personer inom båtindustrin. Sedan dess har Roy Frijters gått in som medgrundare och delägare, och chef för det svenska dotterbolaget. Skipperi har i dag två kontor - ett i Helsingfors och ett i Stockholm.

Lär mer: Svenska ”Airbnb för hundar” tar in 50 miljoner – ska till fler länder 

Tjänsten sjösattes i Sverige sommaren 2017 och sedan dess har både privatpersoner, företag och båtåterförsäljare klivit ombord.

Nu tar man in 2,3 miljoner kronor i riskkapital från en rad finska investerare. 

”Vi ska främst använda pengarna till marknadsföring", säger Roy Frijters.

I spetsen för investerargruppen står Stefanie Brandt-Tallqvist, båtentreprenör och delägare i familjeföretaget Brandt, bröderna Forsman, som äger flera sjökrogar i Helsingfors, och investeraren och serieentreprenören Hans Ahlström, som står bakom investmentbolaget HP Capital. 

Hans Ahlström är även en profil inom släkten Ahlström – en av Finlands mest betydande industrifamiljer som sedan 1850-taletsom byggt sin förmögenhet på skeppsbyggnad, rederiverksamhet, sågvaror, metall- och verkstadsindustri, och papper. Idag är familjen Ahlström främst förknippad med det börsnoterade industribolaget Ahlstrom-Munskjö Oyj. 

Hans Ahlström står bakom investmentbolaget HP Capital.
Hans Ahlström står bakom investmentbolaget HP Capital.Foto:Pressbild

Hans Ahlström tror att Skipperi har förutsättningarna att bli en internationell framgång.

”Airbnb har visat att delningsekonomin är här för att stanna och genererar hundratals, om inte tusentals nya tjänster. Skipperi har utvecklat en bra plattform som jag tror kan lanseras i många andra länder, eller säljas på licens. Jag tror tjänsten bör kunna lanseras i 5-6 länder i Asien och Europa de närmaste åren”, säger han.

Läs mer: Så fuskar svenskarna med Airbnb-skatten 

Av de nya delägarna tror dock Roy Frijters att Stefanie Brandt-Tallqvist blir mest aktiv i själva verksamheten. 

”Hennes familjeföretag Otto Brandt group tillverkar båtar som Silver och Terhi och deras butikverksamhet Boat World lägger nu upp 30 båtar på Skipperi. Liknande ska hända i Sverige och många dialoger pågår just nu”, säger han.

Fotnot: NTL-länken går till Nordic Tech List.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?