Annons

Deras ai kan förutspå elavbrott: ”Kan spara miljoner”

Med pressade elnät ökar risken för strömavbrott. Det vill Chalmers-bolaget Eneryield lösa med hjälp av artificiell intelligens. ”Vi har helt enkelt byggt en modell som känner igen olika typer av mönster och kan flagga innan något allvarligt sker”, säger vd:n Johan Rådemar. 

Johan Rådemar är vd på Eneryield.
Johan Rådemar är vd på Eneryield.Foto:Press

Elanvändningen i Sverige växer och under 2021 uppgick den till 130,8 TWh, enligt statistik från Energimyndigheten. Det är en ökning med 4,5 procent jämfört med 2020. 

”Från ett samhällsperspektiv är det extremt viktigt att ha hög 'upptid' i sitt elnät. Att inte ha det kan till exempel påverka kommuner negativt, då vill inte större industrier etablera sig i de regionerna. Att vi dessutom ökar mängden intermittenta energikällor som sol och vind ökar pressen på elnäten eftersom det ökar risken för att störningar uppstår”, säger Johan Rådemar, vd och medgrundare på Eneryield som säger sig ha lösningen på problemet. 

Bolaget har tagit fram en artificiell intelligens, ai, som kan förutspå och lokalisera strömavbrott i elnät flera dagar innan det sker. Tekniken baseras på över ett decenniums forskning på Chalmers tekniska högskola, och företaget startades 2019 som en del av en entreprenörsutbildning på skolan där forskarna Ebrahim Balouji och Karl Bäckström kom i kontakt med studenten Johan Rådemar. 

”Självklart är det svårt att förutspå om en grävmaskinist gräver av en kabel av misstag. De flesta felen kommer dock från slitage, åldrande utrustning och allvarliga fel som föranleder att strömavbrott växer fram över tid. Den typen av avvikelser registreras av mätstationerna”, säger Johan Rådemar.  

Ai:n används därefter för att analysera datan för att försöka hitta trender och mönster. 

”Vi har helt enkelt byggt en modell som känner igen olika typer av mönster och kan flagga innan något allvarligt sker.” 

Teamet bakom Eneryield. Från vänster: Ebrahim Balouji, Viktor Olsson, David Storek, Johan Rådemar, Jonas Bergqvist, Karl Bäckström.
Teamet bakom Eneryield. Från vänster: Ebrahim Balouji, Viktor Olsson, David Storek, Johan Rådemar, Jonas Bergqvist, Karl Bäckström.

Tekniken utvecklas just nu på den globala startup-acceleratorn Techstars program i Alabama, där Eneryield testar sin teknik i ett projekt tillsammans med elbolaget Alabama Power, som försörjer 1,5 miljoner amerikaner med el. 

”Det arbetet slutar inte bara för att projektet tar slut. Vi jobbar ju med komplex innovation, det är sällan 'plug and play'. Vår förhoppning är att vi kan jobba vidare på lång sikt. Vi har även fått kontakt med flera andra amerikanska nätägare.” 

Att Eneryield är i just USA är ingen slump. Här testar man även sin produkt med kunder som elproducenten New York Power Authority. 

”USA:s elnät är mer åldrat och därför uppstår fler avbrott. Av samma anledning tittar vi även på Mellanöstern som en särskilt intressant marknad.” 

Men ännu är Eneryield några steg från en lansering på marknaden. De intäkter man hittills har fått kommer enbart från pilotprojekt. 

”Det stora målet nu är att ha en produkt redo i slutet på nästa år. Det når vi genom att fortsätta arbeta i olika kundsamarbeten.” 

Incitamenten är inte bara samhällsviktiga, det finns även mycket att vinna för företagen som kan minska antalet strömavbrott. 

”Rent affärsmässigt kan vi spara kostnader relaterade till underhåll och drift med 10 till 20 procent. Är du en stor nätägare är det flera miljoner kronor per år”, säger Johan Rådemar.  

Hittills har Eneryield tagit in en mindre summa externt kapital från Chalmers investeringsgren Chalmers Ventures och Techstars som arrangerar acceleratorprogrammet. Eneryield planerar att ta in riskkapital, men mer än så vill Johan Rådemar inte berätta. 

”Problemet som vi löser är globalt och därför är det viktigt att verka i en internationell kontext. Vi vill vara en global aktör med närvaro i hela världen.”

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera