1515
Annons

Den digitala revolutionen ger Sverige ny styrka

Smartare, bättre, snabbare och billigare. Digitaliseringen fortsätter att driva utveckling i vårt samhälle även efter pandemin. Nya tankebanor har väckts och vi lyfter knappt på ögonbrynen när rapparen A$AP Rocky tillfälligt blir vd för Klarna eller när Tesla-miljardären Elon Musk får en skämtvaluta att rusa till 69 miljarder dollar.

A$AP Rocky
A$AP RockyFoto:Jessica Gow/TT

Under pandemin har allt fler skaffat bil. I mitt område snurrar vissa runt en timme för att hitta parkering vid rusningstid. Helst ska man stå och lurpassa när en städdag löper ut. 

Inte konstigt då att den svenska parkeringsappen Easypark nu är störst i världen och växt till 3.200 städer. Data förutspår var det finns lediga platser och ska därmed kunna halvera tiden det tar för förarna att leta. Dessutom betalar du i appen bara för den tid du behöver istället för att överbetala i en automat på gatan.

Vi vänjer oss snabbt vid nya funktioner som tidigare hörde hemma i fiktionen. Maskininlärning och artificiell intelligens i bakgrunden av till synes enkla appar. Som hobbysamlare av antika objekt hjälper Googles bildsök mig med att snabbt identifiera ett porslinsfat från Rörstrand eller översätta en rysk skrift i realtid.

Digitaliserade svenskar ställde kvickt om till distansarbete och gjorde att läget blev mindre illa än befarat. Och nu återhämtar sig Sveriges ekonomi i snabb takt. 

Det digitala näringslivet står nu för Framfart Sverige. Andefattiga och tidsödande arbetsuppgifter automatiseras av vinstrika Saas-bolag (prenumerationsbaserade programtjänster). Och techbolagen står för en allt större andel av BNP. Enligt It- & Telekomföretagen uppgick branschens bidrag till 281 miljarder kronor, vilket är nästan lika mycket som basindustrierna.

Världen blev mer lokal, men samtidigt större när vi vande oss vid videomöten. Den kommande digifysiska världen sätter press på rättvis kommunikation för de som är på plats och på distans. Räkna med stora investeringar för att ge sömlös kommunikation.

Det råder Klondyke-stämning och tech-entreprenörer vaskar guld. Sektorn skriker efter folk och siktar på global dominans. ”Vi ska ljudlägga hela världen”, basunerar Epidemic Sounds vd Oscar Höglund ut. Våra enhörningar, onoterade bolag med en värdering på över 1 miljard dollar, blir fler och musikbolaget är den senaste i skaran. Betaljätten Klarna ryktas snart nå en högre värdering än Spotify på 40 miljarder dollar, motsvarande 330 miljarder kronor.

Under kris kommer utveckling – kreativiteten flödar och blir nog inte mindre när vi kan börja träffas. Så förvåningen uteblev när stilikonen och artisten A$AP Rocky klev in som ägare och tog över som vd för en dag i Klarna häromdagen. En inte helt rak väg från att ha suttit häktad i Stockholm i över en månad för en misshandel han senare dömdes för. Klarna vill dock inte berätta hur stor andel han får i bolaget. Möjligen har han fått aktierna som ersättning för att ställa upp som affischnamn.

Digitaliseringen lockar med stora möjligheter, men samtidigt inte utan risk. När världens näst rikaste person, Tesla-grundaren Elon Musk, fick skämtvalutan dogecoin att stiga med tusentals procent till en värdering på 69 miljarder dollar för att sedan tvärt rasa kändes det som att hela världen var en meme. Blockkedjor och kryptovalutor har en intressant framtid, men det gäller fortsatt att resurser på det man förstår. 

De nya nätvanorna är här för att stanna. Enligt Svensk Handel kommer 31–40 procent av detaljhandeln ske digitalt 2030. Om vi tittar på livsmedel på nätet så är det fortfarande en liten andel av den totala försäljningen. Men nätmaten växer snabbt och lockar riskkapitalbolag som Kinnevik KINV B -2,22% Dagens utveckling att bygga en saftig portfölj. Och det ger dominoeffekter. Många äldre som tvingades ut på nätet för att shoppa mat och apoteksvaror upptäckte även annan e-handel. 

Det brukar pratas om tre megatrender – digitalisering, teknisk utveckling och hållbarhet.  Därför tillbaka till parkeringsdilemmat. När bilförarna åker runt för att hitta ledig plats innebär det dessutom ökade utsläpp. Enligt Easyparks vd Johan Birgersson består ”en fjärdedel av all bilkörning i en storstad som Stockholm av att förare försöker hitta parkering”. 

I Sverige växer det nu fram en lång rad impact-bolag som brottas med samhällsproblem och samtidigt tjänar pengar. Enligt en rapport från Danske Bank stod sektorn för 10 procent av nya jobb inom techsektorn 2020 – dessutom får de i snitt 25 procent fler ansökande. 

Skalbarhet och flykt från risk lockar kapital att strömma in till impact-bolagen med gigantiska energiprojekt som Northvolt till textilåtervinning med Renewcell. Vi har ett starkare och bättre Sverige i sikte.

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?