1515

Den digitala revolutionen ger Sverige ny styrka

Smartare, bättre, snabbare och billigare. Digitaliseringen fortsätter att driva utveckling i vårt samhälle även efter pandemin. Nya tankebanor har väckts och vi lyfter knappt på ögonbrynen när rapparen A$AP Rocky tillfälligt blir vd för Klarna eller när Tesla-miljardären Elon Musk får en skämtvaluta att rusa till 69 miljarder dollar.

A$AP Rocky
A$AP RockyFoto:Jessica Gow/TT

Under pandemin har allt fler skaffat bil. I mitt område snurrar vissa runt en timme för att hitta parkering vid rusningstid. Helst ska man stå och lurpassa när en städdag löper ut. 

Inte konstigt då att den svenska parkeringsappen Easypark nu är störst i världen och växt till 3.200 städer. Data förutspår var det finns lediga platser och ska därmed kunna halvera tiden det tar för förarna att leta. Dessutom betalar du i appen bara för den tid du behöver istället för att överbetala i en automat på gatan.

Vi vänjer oss snabbt vid nya funktioner som tidigare hörde hemma i fiktionen. Maskininlärning och artificiell intelligens i bakgrunden av till synes enkla appar. Som hobbysamlare av antika objekt hjälper Googles bildsök mig med att snabbt identifiera ett porslinsfat från Rörstrand eller översätta en rysk skrift i realtid.

Digitaliserade svenskar ställde kvickt om till distansarbete och gjorde att läget blev mindre illa än befarat. Och nu återhämtar sig Sveriges ekonomi i snabb takt. 

Det digitala näringslivet står nu för Framfart Sverige. Andefattiga och tidsödande arbetsuppgifter automatiseras av vinstrika Saas-bolag (prenumerationsbaserade programtjänster). Och techbolagen står för en allt större andel av BNP. Enligt It- & Telekomföretagen uppgick branschens bidrag till 281 miljarder kronor, vilket är nästan lika mycket som basindustrierna.

Världen blev mer lokal, men samtidigt större när vi vande oss vid videomöten. Den kommande digifysiska världen sätter press på rättvis kommunikation för de som är på plats och på distans. Räkna med stora investeringar för att ge sömlös kommunikation.

Det råder Klondyke-stämning och tech-entreprenörer vaskar guld. Sektorn skriker efter folk och siktar på global dominans. ”Vi ska ljudlägga hela världen”, basunerar Epidemic Sounds vd Oscar Höglund ut. Våra enhörningar, onoterade bolag med en värdering på över 1 miljard dollar, blir fler och musikbolaget är den senaste i skaran. Betaljätten Klarna ryktas snart nå en högre värdering än Spotify på 40 miljarder dollar, motsvarande 330 miljarder kronor.

Under kris kommer utveckling – kreativiteten flödar och blir nog inte mindre när vi kan börja träffas. Så förvåningen uteblev när stilikonen och artisten A$AP Rocky klev in som ägare och tog över som vd för en dag i Klarna häromdagen. En inte helt rak väg från att ha suttit häktad i Stockholm i över en månad för en misshandel han senare dömdes för. Klarna vill dock inte berätta hur stor andel han får i bolaget. Möjligen har han fått aktierna som ersättning för att ställa upp som affischnamn.

Digitaliseringen lockar med stora möjligheter, men samtidigt inte utan risk. När världens näst rikaste person, Tesla-grundaren Elon Musk, fick skämtvalutan dogecoin att stiga med tusentals procent till en värdering på 69 miljarder dollar för att sedan tvärt rasa kändes det som att hela världen var en meme. Blockkedjor och kryptovalutor har en intressant framtid, men det gäller fortsatt att resurser på det man förstår. 

De nya nätvanorna är här för att stanna. Enligt Svensk Handel kommer 31–40 procent av detaljhandeln ske digitalt 2030. Om vi tittar på livsmedel på nätet så är det fortfarande en liten andel av den totala försäljningen. Men nätmaten växer snabbt och lockar riskkapitalbolag som Kinnevik KINV B +0,77% Dagens utveckling att bygga en saftig portfölj. Och det ger dominoeffekter. Många äldre som tvingades ut på nätet för att shoppa mat och apoteksvaror upptäckte även annan e-handel. 

Det brukar pratas om tre megatrender – digitalisering, teknisk utveckling och hållbarhet.  Därför tillbaka till parkeringsdilemmat. När bilförarna åker runt för att hitta ledig plats innebär det dessutom ökade utsläpp. Enligt Easyparks vd Johan Birgersson består ”en fjärdedel av all bilkörning i en storstad som Stockholm av att förare försöker hitta parkering”. 

I Sverige växer det nu fram en lång rad impact-bolag som brottas med samhällsproblem och samtidigt tjänar pengar. Enligt en rapport från Danske Bank stod sektorn för 10 procent av nya jobb inom techsektorn 2020 – dessutom får de i snitt 25 procent fler ansökande. 

Skalbarhet och flykt från risk lockar kapital att strömma in till impact-bolagen med gigantiska energiprojekt som Northvolt till textilåtervinning med Renewcell. Vi har ett starkare och bättre Sverige i sikte.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?