1515

Debatt: ”Techsektorn måste hjälpa till att lösa FN:s hållbarhetsmål”

Nu när idrottssommaren är över är det dags att jaga andra rekord. FN:s hållbarhetsmål är högt ställda men tillsammans kan sociala entreprenörer och techsektorn nå dit, skriver Nicklas Wallberg, chef för Social Entrepreneurship Forum.

Nicklas Wallberg är chef för Social Entrepreneurship Forum.
Nicklas Wallberg är chef för Social Entrepreneurship Forum.Foto:Press

Under OS lever idrottare från hela världen på en och samma plats under en månad. De har kanske aldrig setts eller bekantats med varandras grenar. Ändå känner de en koppling som driver dem mot nya rekord. Samma dragningskraft finns mellan sociala entreprenörer och techsektorn.

Sveriges och världens techindustri vet att världen förändras i ilfart. Tar man en för lång vätskepaus blir man frånsprungen. Man vet också att man med relativt små medel kan förändra ett beteende, en industri eller ett tankesätt. Det här sättet att tänka, att allting är möjligt, delas med sociala entreprenörer över hela världen.

Ta Derrick från Uganda till exempel. Hans företag Onelamp erbjuder solcellslampor- och laddare till hela Ugandas landsbygd (dörr-till-dörr-service). Det skapar helt andra förutsättningar för de cirka 85 procent av befolkningen som lever utan elektricitet.

Eller Elsa från Indien, vars Safecity genom utbildning och interaktiva kartor visar var och varför det förekommer sexuella trakasserier och våld i städer. Hennes mål? Att förändra livet till det bättre för tusentals, om inte miljontals, flickor och kvinnor i Indien.

Sociala entreprenörer tänker stort och är modiga. Samma sak kan man säga om några av Sveriges mest lyckade techentreprenörer som Niklas Adalbarth, medgrundare av Klarna, eller Niklas Zennström, medgrundare av Skype. De tog sig an utmaningen att förändra sina respektive industrier.

Läs även: Klarna-grundaren ska digitalisera välgörenheten

Tänk er då vad som kan hända om techindustrin och sociala entreprenörer likt idrottarna i OS hämtar styrka, erfarenheter och inspiration från varandra? Det är något som vi ser hända här i Sverige och som har en fantastisk potential framåt.

Låt mig ge två exempel som jag tycker borde smitta av sig:

  • På Sveriges största techevenemang, Stockholm Tech Fest, där de största bolagen och namnen inom politiken och techvärlden samlas, dedikeras en hel dag till hur industrin kan vara en del i lösningen av FN:s globala hållbarhetsmål. Deltar gör även flera av de sociala entreprenörer som genomgår SE Forums affärsutvecklingsprogram, sida vid sida med Sveriges techelit.
  • Niklas Adalberth från Klarna som nu satsar helhjärtat på sitt Norrsken Foundation. En satsning vi välkomnar med öppna armar.

Entreprenörskap handlar om utmaningen att skapa något. Att gå från idé till verklighet. Att förändra. Om idéer kan förändra och lösa några av världens största utmaningar, såsom FN:s hållbarhetsmål, ja då är väl det den största entreprenöriella utmaningen av dem alla. Denna tanke driver sociala entreprenörer och vi ser att fler och fler representanter från techindustrin går åt samma håll.

Inför att vi i början av nästa vecka möts på Sthlm Tech Fest vill jag framförallt säga två saker:

  • Utmana dina idéer om vad innovation betyder. Du kan ha en innovativ teknisk lösning, men tänk om din lösning kan appliceras på hållbarhetsmålen och lösa några av världens största utmaningar. Det är innovation med impact!
  • Mikael Damberg, närings- och innovationsminister (S), och Isabella Lövin, Minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat samt vice stats­minister (MP): Anta utmaningen att, utöver era tal, stanna kvar under dessa dagar. Ni kommer träffa personer med spetskompetenser inom två sektorer som gör skillnad och som världen skriker efter just nu. Utan att riktigt förstå deras inre kraft och utvecklingsmöjligheter är det svårt, om inte omöjligt, att skapa policys som leder Sverige och världen framåt.

Låt oss nu som samhälle ta emot den kraft som sociala entreprenörer och techentreprenörer erbjuder. Ta deras mod, kunskap och handlingskraft och se potentialen de har att tillsammans tänja gränser, bryta rekord och förändra världen till det bättre.

Nicklas Wallberg

Chef för Social Entrepreneurship Forum, en icke-vinstdrivande organisation som syftar till att främja socialt entreprenörsskap.


Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?