1515

Debatt: ”Techsektorn måste hjälpa till att lösa FN:s hållbarhetsmål”

Nu när idrottssommaren är över är det dags att jaga andra rekord. FN:s hållbarhetsmål är högt ställda men tillsammans kan sociala entreprenörer och techsektorn nå dit, skriver Nicklas Wallberg, chef för Social Entrepreneurship Forum.

Nicklas Wallberg är chef för Social Entrepreneurship Forum.
Nicklas Wallberg är chef för Social Entrepreneurship Forum.Foto:Press

Under OS lever idrottare från hela världen på en och samma plats under en månad. De har kanske aldrig setts eller bekantats med varandras grenar. Ändå känner de en koppling som driver dem mot nya rekord. Samma dragningskraft finns mellan sociala entreprenörer och techsektorn.

Sveriges och världens techindustri vet att världen förändras i ilfart. Tar man en för lång vätskepaus blir man frånsprungen. Man vet också att man med relativt små medel kan förändra ett beteende, en industri eller ett tankesätt. Det här sättet att tänka, att allting är möjligt, delas med sociala entreprenörer över hela världen.

Ta Derrick från Uganda till exempel. Hans företag Onelamp erbjuder solcellslampor- och laddare till hela Ugandas landsbygd (dörr-till-dörr-service). Det skapar helt andra förutsättningar för de cirka 85 procent av befolkningen som lever utan elektricitet.

Eller Elsa från Indien, vars Safecity genom utbildning och interaktiva kartor visar var och varför det förekommer sexuella trakasserier och våld i städer. Hennes mål? Att förändra livet till det bättre för tusentals, om inte miljontals, flickor och kvinnor i Indien.

Sociala entreprenörer tänker stort och är modiga. Samma sak kan man säga om några av Sveriges mest lyckade techentreprenörer som Niklas Adalbarth, medgrundare av Klarna, eller Niklas Zennström, medgrundare av Skype. De tog sig an utmaningen att förändra sina respektive industrier.

Läs även: Klarna-grundaren ska digitalisera välgörenheten

Tänk er då vad som kan hända om techindustrin och sociala entreprenörer likt idrottarna i OS hämtar styrka, erfarenheter och inspiration från varandra? Det är något som vi ser hända här i Sverige och som har en fantastisk potential framåt.

Låt mig ge två exempel som jag tycker borde smitta av sig:

  • På Sveriges största techevenemang, Stockholm Tech Fest, där de största bolagen och namnen inom politiken och techvärlden samlas, dedikeras en hel dag till hur industrin kan vara en del i lösningen av FN:s globala hållbarhetsmål. Deltar gör även flera av de sociala entreprenörer som genomgår SE Forums affärsutvecklingsprogram, sida vid sida med Sveriges techelit.
  • Niklas Adalberth från Klarna som nu satsar helhjärtat på sitt Norrsken Foundation. En satsning vi välkomnar med öppna armar.

Entreprenörskap handlar om utmaningen att skapa något. Att gå från idé till verklighet. Att förändra. Om idéer kan förändra och lösa några av världens största utmaningar, såsom FN:s hållbarhetsmål, ja då är väl det den största entreprenöriella utmaningen av dem alla. Denna tanke driver sociala entreprenörer och vi ser att fler och fler representanter från techindustrin går åt samma håll.

Inför att vi i början av nästa vecka möts på Sthlm Tech Fest vill jag framförallt säga två saker:

  • Utmana dina idéer om vad innovation betyder. Du kan ha en innovativ teknisk lösning, men tänk om din lösning kan appliceras på hållbarhetsmålen och lösa några av världens största utmaningar. Det är innovation med impact!
  • Mikael Damberg, närings- och innovationsminister (S), och Isabella Lövin, Minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat samt vice stats­minister (MP): Anta utmaningen att, utöver era tal, stanna kvar under dessa dagar. Ni kommer träffa personer med spetskompetenser inom två sektorer som gör skillnad och som världen skriker efter just nu. Utan att riktigt förstå deras inre kraft och utvecklingsmöjligheter är det svårt, om inte omöjligt, att skapa policys som leder Sverige och världen framåt.

Låt oss nu som samhälle ta emot den kraft som sociala entreprenörer och techentreprenörer erbjuder. Ta deras mod, kunskap och handlingskraft och se potentialen de har att tillsammans tänja gränser, bryta rekord och förändra världen till det bättre.

Nicklas Wallberg

Chef för Social Entrepreneurship Forum, en icke-vinstdrivande organisation som syftar till att främja socialt entreprenörsskap.


Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?