1515

Debatt: Omtag kring skatter och investeringar krävs för datacentrens tillväxt

Sverige har förutsättningarna för att bygga en framgångsrik och hållbar digital industri och datahallarna är en av grundstommarna i detta. Men detta kräver mer investeringar i elnäten och att få bukt med problem kring regelverk och skatter, skriver Business Swedens investeringsrådgivare Tomas Sokolnicki.

Tomas Sokolnicki, Business Sweden.
Tomas Sokolnicki, Business Sweden.

Vår digitala konsumtion ökar hela tiden - från strömmande filmer i soffan till självkörande bilar, via intelligent produktion, digital hälsovård till sociala media – samhällets och våra samlade digitala tillgångar ökar dramatiskt. Det verkar inte finnas någon hejd för vår digitala aptit.

En av konsekvenserna är utbyggnaden av datorhallar - bland dessa Facebook i Luleå, Amazon i Mälardalen och nu senast Microsoft i Sandviken och Gävle. Google förbereder mark utanför Avesta i samma syfte.

Mindre känt, men minst lika viktigt är att bakom dessa internationella jättar finns en lång rad aktörer som levererar digital infrastruktur till hela vårt näringsliv och offentlig sektor - några internationella, men mestadels svenska, små och medelstora företag. De utgör ryggraden i vår pågående digitalisering. 

Tyvärr bromsas denna utveckling av otydliga regelverk, onödig byråkrati och en alltför senkommen insikt att elnäten behöver byggas ut på strategiska platser. Sveriges rykte naggas i kanten.

Det vi upplever just nu kan liknas vid den utveckling som pappersindustrin gick igenom. Uddby kvarn, Sveriges första finpappersbruk, anlades 1621 och tillverkade skrivpapper, omslagspapper till artilleriets krutladdningar och papper till Europas första sedlar. Redan då bestämdes lokaliseringen av tillgången till pappersbrukens två viktigaste råvaror - textillump och kraft.  Fram till mitten av 1800-talet låg därför de flesta pappersbruken vid vattendrag i södra Sverige, och speciella lumpsamlare var anställda av pappersbruken för att samla in den viktiga råvaran.

Denna fas i pappersbrukens utveckling skulle kunna liknas vid datacenterindustrin fram till millennieskiftet, där företagen byggt upp egna datorhallar 'hantverksmässigt', oftast i källaren eller närheten av företagens större kontor, nära den viktigaste råvaran – personalen. 

År 1832 installerades Sveriges första pappersmaskin vid Klippans pappersbruk, vilket blev starten på en industrialiseringsvåg. Innovationer kom slag i slag, bland annat infördes massaved som insatsvara. 50 år senare har många pappersbruk stängts ned, men ett 40-tal nya massafabriker skapar nya arbeten och slutprodukten håller betydligt högre kvalitet.

I datacenterbranschen sker just nu något liknande – en spännande kombination av samtidig tillväxt, konsolidering och industrialisering.  Och den viktigaste råvaran idag är elektricitet.

Så hur är det då med datorhallarnas elförbrukning?

I Sverige producerar vi ca 160 TWh elektricitet varje år. Av dessa nettoexporterar vi över 10 TWh – och hela datacenterindustrin i Sverige förbrukar uppskattningsvis 2,5 TWh, under 5% av industrins totala elförbrukning.

Detta inbegriper små och stora datorhallar, privata och offentliga - enbart statliga myndigheter har över 200 stycken i drift. Hela datacenterindustrin förbrukar ungefär lika mycket som Sveriges största enskilda pappersbruk. Pappersindustrins elbehov har dessutom minskat 5-6 TWh de senaste åren, och alltså frigjort kapacitet. 

Sveriges problem - om man vill kalla det så - är att vi delvis sitter på lösningen som varje elintensiv industri söker - i princip fossilfri elproduktion. Ett datacenter i Sverige har ett koldioxidavtryck på under 10 gram koldiocid per kWh - i Tyskland närmare 500 gram, i USA 600 gram och i Asien 900 gram. Det som vi i Sverige tar för givet är alltså oerhört kostsamt att åstadkomma i andra länder. Därför ser vi nu också en tillströmning av utländska företag som vill bygga storskaliga, industriella datacenteranläggningar - ungefär som dåtidens första pappersmaskiner. Varje datacenter som byggs i Sverige istället för i någon av dessa geografier är en vinst för miljön.

Datorhallarna etablerar sig på platser där eltillgången är verifierad, så på kort sikt finns det definitivt ingen risk för elbrist. Däremot har vi en mycket specifik utmaning i det att Stockholm - som är hela Sveriges digitaliseringsmotor - har en begränsad effektsituation som gör att tillväxten hämmas. 

Vår elproduktion - och våra elnät - är därför en extremt strategisk tillgång som måste utvecklas och förädlas. I framtidens samhälle blir även den digitala infrastrukturen och alla datorhallar en kritisk resurs för vår produktivitet och internationella konkurrenskraft.

Sverige har förutsättningarna för att bygga en framgångsrik och hållbar digital industri. I potten ligger arbetstillfällen, nya innovationer, exportintäkter och en infrastruktur i världsklass. Kloka investeringar i elnäten och framåtriktade förutsättningar kring regelverk och skatter är nödvändiga ingredienser för att bibehålla vår konkurrensförmåga.

En tydlig och sammanhållen nationell inriktning är nödvändig för att både små och stora aktörer ska våga kraftsamla och göra långsiktiga investeringar.

Tomas Sokolnicki, investeringsrådgivare, Business Sweden

Läs mer: Skattesmäll för svenska datahallar 

Läs mer: Datacenter riskerar fly Sverige: ”Allvarlig signal”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?