1515

Debatt: Mod krävs om svenska teknikbolag ska vinna det förarlösa racet

Fordonsindustrin utgör en gigantisk del av den moderna ekonomin och bilförsäljningen steg till rekordnivåer under 2018. Samtidigt finns det starka tecken på att betydande förändringar är att vänta för mångtriljonindustrin. Svenska och nordiska bolag har möjligheten att vara med på den resan – men då krävs mod och långsiktighet, skriver Sven Raeymaekers, partner på investmentbanken GP Bullhound.

Sven Raeymaekers, partner på investmentbanken GP Bullhound.
Sven Raeymaekers, partner på investmentbanken GP Bullhound.Foto:Press, Karin Olander

Omvälvningens tid är nu. I USA är Tesla på god väg att sälja fler fordon än både BMW och Mercedes-Benz. I Europa och Kina har fordonsförsäljningen minskat för första gången på länge och uthyrningen av elscootrar har exploderat i Stockholm och andra storstäder. Utan tvekan finns det ett antal nya utmaningar för den traditionella fordonsindustrin – på flera fronter. 

Inom de kommande tio till femton åren är det framför allt fyra nyckeltrender som kommer att förändra fordonsindustrin; delningsekonomin, elektrifiering, autonoma fordon och uppkopplade fordon. 

Räkna med att fordonsindustrin kommer att uppleva en liknande utveckling som skedde inom mobilindustrin. Värdet kommer att flyttas från hårdvara till mjukvara och tillväxten kommer att ske inom områden som traditionella fordonstillverkare inte har erfarenhet av. Konsultfirman BCG förutspår att den genomsnittliga vinsten på klassiska fordonskomponenter kommer att stiga med blygsamma tre procent fram till år 2035, att jämföras med komponenter för autonoma och elektriska fordon som förväntas stiga med över 25 procent och data- och anslutningskomponenter som förutspås öka med över 27 procent. 

Vem blir då vinnaren i det förarlösa racet? Waymo (Alphabet/Google) och Cruise Automation (General Motors) ser visserligen ut att ha tagit ledningen, men det här teknikracet är långtifrån över. Racet kommer att ta tid – något som ger europeiska, inklusive skandinaviska spelare, möjligheten att vara med och vinna framgångar i den här framtidsbranschen. 

Autonoma fordon förväntas nå den breda marknaden mellan år 2020 och 2025, men det dröjer nog till år 2050 innan autonoma fordon är allmänt förekommande på våra vägar. Tills dess finns det en hel del utmaningar som måste lösas. Inte minst att övertyga konsumenterna. 

Hur ska då svenska och nordiska bolag kunna hävda sig i den här mördande konkurrensen? Mod och långsiktighet är viktiga faktorer. Lokalt behöver vi fler bolag där grundarnas främsta mål inte är att sälja företaget och kamma hem pengar, utan som vågar tro att bolaget kan bli världsledande inom sin nisch. Bolag som Spotify och Klarna är tydliga framgångsexempel att ta inspiration från.

Det finns också ett akut behov av tydliga regler och lagar kring bland annat säkerhet, försäkringsfrågor och cybersäkerhet från våra lagstiftare. Ett arbete som kommer att kräva stora insatser framöver. 

En sak är i alla fall säker. Vi står inför de största förändringarna för transporter på land sedan förbränningsmotorn ersatte hästvagnen oavsett om svenska bolag är med på resan. Så spänn fast era säkerhetsbälten! 

Sven Raeymaekers, partner GP Bullhound

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?