1515
Annons

Debatt: Fackförbundets öppna brev till Amazon

Gärna fler techjättar till Sverige, men helst ska de anpassa sig till de spelregler som finns. "Det finns tre huvudskäl till varför jag tror att kollektivavtal skulle gynna Amazon", skriver Unionens förbundsordförande Martin Linder.

Martin Linder är förbundsordförande i Unionen.
Martin Linder är förbundsordförande i Unionen.Foto:Unionen/TT

Hej Amazon!

Vad kul att ni vill etablera verksamhet i Sverige. Varmt välkomna till ett land med tydliga spelregler för arbetsmarknaden där kollektivavtalen är en del av det svenska samhällskontraktet.

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige 

Jag har förstått att Amazon Web Services egen analys är att det finns tre starka anledningar till investeringen i Sverige: Att Sverige har tillväxt i startupsektorn, att det finns en infrastruktur som möjliggör etablering med hög andel förnybar energi och en koncentration av hög kompetens. Jag delar den analysen. Sverige erbjuder goda möjligheter för företag som vill sälja molntjänster nu när allt fler företag bygger sin it-infrastruktur kring information som lagras externt i stora datahallar.

Läs mer: Damberg om Amazons Sverigesatsning: “Stort för Sverige” 

Den svenska regeringen och Business Sweden har arbetat för att få investeringar av datahallar till Sverige. Man räknar med att datahallar kan bli landets nya basnäring. Just nu byggs till exempel en ny datahall för finanssektorn av företaget Digiplex i Upplands Väsby och det finns förutsättningar att kamma hem fler jätteinvesteringar av datahallar till Sverige.  

Dessa investeringar är både glädjande och värdefulla. Särskilt om företagen redan från start följer de spelregler vi har på svensk arbetsmarknad. En av de viktigaste är kollektivavtal.

Så här ser det ut: 90 procent av alla anställda i Sverige omfattas av kollektivavtal och 80 procent av Unionens medlemmar gör det. 

Ett kollektivavtal är det som i grunden reglerar arbetsgivarens och arbetstagarens rättigheter och skyldigheter. Ett viktigt syfte med kollektivavtal är att få arbetsfred, det vill säga att undvika konflikter på arbetsmarknaden. Sverige har få strejkdagar jämfört med andra länder. Dessutom bygger mycket av den svenska arbetsrätten på att de anställda är med i ett fackförbund.

Varje kollektivavtal är ett resultat av förhandling och är anpassat efter förutsättningarna i den specifika branschen. Kollektivavtalen reglerar bland annat löner, allmänna villkor om formerna för anställning, tjänstepension, sjukdom, semester, övrig ledighet och arbetstid samt försäkringsskydd. Det blir tydligt, enkelt och schyst för alla. 

Det finns tre huvudskäl till varför jag tror att kollektivavtal skulle gynna Amazon

För det första gör ett kollektivavtal att de anställda får ut mer av det arbetsgivaren sätter in, till exempel genom lägre avgifter på tjänstepensionen. Om Amazon, precis som vi, tycker att det är viktigt att de anställda får en bra pension så påverkar de lägre avgifterna även hur mycket företaget behöver betala in. För företaget är det dessutom enklare och billigare att kollektivt teckna försäkringar för alla på arbetsplatsen, än att välja en enskild försäkring för var och en.

För det andra sänder kollektivavtal en mycket positiv signal om Amazon som arbetsgivare, som en modern och progressiv arbetsgivare som är i framkant av tech-utvecklingen i Sverige.

Läs mer: Facket larmar om dåliga villkor hos matapparna 

För det tredje är ett kollektivavtal fördelaktigt för Amazon som arbetsgivare. Ett kollektivavtal skapar ordning och reda på arbetsplatsen. Arbetsgivaren slipper att organisera en mer omfattande dialog med de anställda genom att personalen redan har valt en kollega som företräder dem.

Läs mer: Foodora anklagas för lönedumpning 

För de anställda ger kollektivavtal ett ovärderligt stöd under hela arbetslivet. När man blir förälder, skadar sig, är mellan jobb, blir sjuk, går i pension. Ja, det ger till och med en extra trygghet till ens närstående om man skulle avlida innan pensionen. 

För Unionen är det en balansgång mellan att å ena sidan jubla över investeringar och arbetstillfällen, och å andra sidan att ställa tydliga krav på schysta villkor. 

Vissa menar att kollektivavtal inte skulle vara någonting för globala företag. Men där håller jag inte med. Det finns inget hinder för globala företag att teckna kollektivavtal. Vi har redan avtal med till exempel Huawei, Tata, Samsung och Microsoft. 

För Unionen är det en balansgång mellan att å ena sidan jubla över investeringar och arbetstillfällen, och å andra sidan att ställa tydliga krav på schysta villkor. På den svenska arbetsmarknaden är kollektivavtal hela grunden för detta. 

Amazon har nu möjlighet att från dag ett bli en del av det svenska samhällskontraktet genom att vara en arbetsgivare som tecknar kollektivavtal. Unionen hjälper gärna till. 

Martin Linder 

Förbundsordförande Unionen 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?