1515

Debatt: Facebook-chefen Nick Clegg uppmanar EU att riva ned murar

Länder som Kina, Ryssland och Turkiet utgör ett verkligt hot mot det öppna internet. EU:s svar borde inte vara att bygga murar runt sig, utan snarare riva ner dem. Det skriver Nick Clegg, global kommunikationschef på Facebook och tidigare vice premiärminister i Storbritannien, på Di Digital Debatt.

Nick Clegg är global kommunikationschef på Facebook, och var tidigare vice premiärminister i Storbritannien.
Nick Clegg är global kommunikationschef på Facebook, och var tidigare vice premiärminister i Storbritannien.Foto:Kirsty Wigglesworth.

Det har länge varit de europeiska beslutsfattarnas vision att göra kontinenten till ett centrum för digital innovation för att konkurrera med USA:s västkust och Kina. Med nästan en halv miljard människor i några av världens mest avancerade ekonomier finns det ingen anledning för Europa att släpa efter.

EU producerar just nu en rad nya utkast till förordningar, inklusive ”Digital Services Act” som täcker allt från desinformation till app-butiker. Europa har länge varit en pionjär inom internetreglering – som den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) har visat – och mycket av det förordningen gör kommer efterföljas på annat håll. Att få det här rätt är viktigt, inte bara för EU, utan även för framtidens internet, särskilt när rivaliteten mellan USA och Kina intensifieras.

Framtiden för det globala internet som vi känner det i dag är långt ifrån säker. Den kinesiska modellen – med segregation och omfattande övervakning – utgör en verklig risk för det öppna internet som miljarder användare runt om i världen uppskattar. Andra länder, som Ryssland och Turkiet, har infört liknande åtgärder för att bygga digitala murar och bedriva ”datasuveränitet”.

Mycket av det EU strävar efter är förankrat i värderingar som yttrandefrihet, integritet, öppenhet och individers rättigheter. När de nya reglerna skrivs måste dessa värden skyddas aktivt. Men när internet fragmenteras står Europa inför ett grundläggande val: utforma regler för att hålla internet öppet och globalt – eller bygga barriärer runt kontinenten?

Strävan att göra det senare alternativet är förståeligt, särskilt när andra nationer spänner sina digitala muskler. Men Europas konkurrenskraft är fortfarande beroende av öppna globala marknader och obehindrad handel inom den enskilda marknaden. Det är oroande att vissa myndigheter och regeringar i allt högre grad agerar ensidigt inom EU. 

Förra veckan rapporterade Financial Times att myndigheter har en ”hit list” över åtgärder som till stor del fokuserar på amerikanska teknikföretag. Till exempel har det fria flödet av data mellan EU och tredjeländer ifrågasatts, vilket potentiellt kan hindra européernas tillgång till vardagliga tjänster som online-shopping, videokonferenser och sociala medier.

En övergång till digital protektionism skulle vara självförgörande. I stället för att sätta Europa i framkant skulle det kunna påskynda splittringen av internet och placera Europa på åskådarbänken medan amerikanska och kinesiska företag får dominera.

Jag må jobba i Silicon Valley, men jag är en stolt europé. Jag har arbetat både i Europeiska kommissionen och som ledamot i Europaparlamentet. Jag skulle älska om nästa Google eller Alibaba uppstår i Europa. Men det kommer inte att hända av en slump. Politiska beslutsfattare i Europa måste maximera kontinentens styrkor – topptalanger, en stor konsumentmarknad, förstklassiga universitet – och ta itu med dess svagheter – bristen på djupa och likvida kapitalmarknader och ett växlande engagemang för entreprenörskap och innovation.

Framförallt måste EU:s beslutsfattare skapa en gränslös europeisk marknad. Om de många politiska deklarationerna till förmån för en inre digital marknad hade genomförts, skulle detta redan ha blivit verklighet. Men det är det inte. För att en startup exempelvis baserad i Lissabon ska kunna sälja till hela EU måste företaget fortfarande navigera mellan olika lagar kring fastighetsrätt, licensregler och andra hinder för leverans av varor.

Detta är ännu mer kritiskt i kölvattnet av coronaviruset eftersom företag använder data och digitala verktyg för att anpassa sig till den nya verkligheten. Att nå kunder online är nu centralt för hur européer gör affärer.

Suveränitet kontra konkurrenskraft är ett icke-val. EU kan ha båda. Dessutom kan interna hinder tas bort utan att nya sådana skapas för företag som vill nå större delen av världens onlinepopulation utanför EU:s gränser. EU:s uppdrag är trots allt att riva väggar, inte bygga nya.

Nick Clegg, global kommunikationschef på Facebook FB -0,32% Dagens utveckling .

Vice premiärminister i Storbritannien mellan 2010 och 2015 (för Liberaldemokraterna).

Läs mer: Brittisk ex-minister blir ny toppchef på Facebook


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?