1515

Debatt: Därför bör Sverige gå i täten och införa en Internetombudsman

Nätplattformarna misslyckas med att upprätthålla lagar och mänskliga rättigheter. Sverige borde därför införa en Internetombudsman i form av en institution som snabbt kan pröva ärenden och ge rekommendationer. Det menar föreningen Association for Accountability and Internet Democracy, AAID.

Dan Shefet, Advokat och Styrelseordförande i AAID, och Robert Wentrup, PhD och Styrelseledamot i AAID
Dan Shefet, Advokat och Styrelseordförande i AAID, och Robert Wentrup, PhD och Styrelseledamot i AAIDFoto:Privata

#metoo-kampanjen är ett exempel på internets kapacitet att genom social media och internetplattformar som Facebook, Twitter och Flashback Forum, kunna sprida budskap och sociala rörelser med global räckvidd i en svindlande hastighet. Internets påverkan på nationell och internationell kultur saknar motstycke. 

En svensk spenderar i genomsnitt 24 timmar i veckan på internet och en stor del av tiden på internetplattformar. Nätplattformarna har blivit några av samhällets viktigaste bärare av nyheter och information och därmed viktiga maktpoler. Kraven på deras etiska ansvar kan inte nog understrykas. Men de behöver stöd i sitt etiska arbete då de oftast är privata företag med innovativa affärsmodeller inriktade på annonsförsäljning och inte riggade för att jobba för demokratisk och human samhällsutveckling. 

Läs mer debatt: ”Nordeas vd förstår inte bitcoin”

Internetplattformarna har måhända inte lägre etisk nivå än andra företag. Problemet är att de just är privata företag och att det etiska ansvaret som vilar på dem har blivit för stort. Vi önskar därför att Sverige inför en Internetombudsman som en ny neutral institution specialiserad på internetrelaterade juridiska ärenden. 

Internets ljuva barndom är sedan länge passé. De mörka krafterna har börjat kapitalisera på dess potential. Vi bevittnar nu hur internet även blivit hatets, den anti-demokratiska rörelsens och massmanipulationens effektivaste vapen. Internet har blivit ett nytt Frankensteins monster. 

Diktaturer och totalitära stater har lärt sig att bemästra och kontrollera invånare och opinion. Internet har blivit de anonyma illvilliga internettrollens forum där smutskastning, personkränkning och fake news har normaliserats.  På grund av internets karaktär - där man kan agera anonymt och snabbt, utan naturliga spatiala gränser, har det varit svårare att upprätthålla åtföljandet av lagar och mänskliga rättigheter. Så kan det inte fortsätta. 

Läs mer debatt: Därför är hållbar AI det nya CSR 

Precis som i andra samhällen behöver även aktörerna i internetsamhället följa lagar och respektera de mänskliga rättigheterna. Policyområdet och lagstiftningen måste etablera processer och lagar anpassade för internet med ett gränsöverskridande perspektiv. 

Internetplattformar måste ta ett etiskt ansvar för innehåll som publiceras. Ett viktigt stöd i denna process kan ges via Internetombudsmannen som kan samarbeta med de ombudsinstitutioner som redan finns etablerade i Sverige, exempelvis Pressombudsmannen och Diskrimineringsombudsmannen. Internetombudsmannens viktigaste uppgift ska vara att säkerställa yttrandefriheten och samtidigt förhindra kränkning av den personliga integriteten. 

Internetombudsmannen kan bli en institution bestående av ett team av juridiskt och etiskt sakkunniga personer som behandlar inkommande ärenden från internetplattformarna och allmänheten inom ett förutbestämt tidsintervall (vi föreslår under 48 timmar). Exempelvis skulle det kunna finnas en knapp i Facebook där en användare kan anmäla ett inlägg så att det går till Internetombudsmannen direkt. Facebook ska även själv kunna anmäla för att få vägledning i publiceringsbeslut. 

Läs mer: Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare

Därefter gör Internetombudsmannen en rekommendation som går både till personen som anmält samt till internetplattformen i fråga. Om internetplattformen följer denna rekommendation ska den senare inte kunna bli dömd för att ha tagit bort, alternativt låtit inlägget ligga kvar, då den agerat i god tro. Det övergripande arbetet ska syfta till att stävja samhällsförstörande fenomen som fake news, radikalisering och diskriminering men att främja internet som de oliktänkandes, idéernas och kreativitetens forum.

Internetombudsmannen kan replikeras på en global skala och bli ett decentraliserat internationellt nätverk för att upprätthålla de mänskliga rättigheterna. De pågår redan initiativ i flera andra länder som Storbritannien och Frankrike. Sverige med sitt goda renommé inom både mänskliga rättigheter och internetutveckling bör ligga i täten i detta viktiga arbete.

Dan Shefet, Advokat och Styrelseordförande i AAID 

Robert Wentrup, PhD och Styrelseledamot i AAID

AAID -  Association for Accountability and Internet Democracy är en ideell internationell förening med sitt säte i Paris (www.eaaid.eu)

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Mejla digital@di.se!


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?