1515

Debatt: Dags för politikerna att ge stöd till e-sporten i Sverige

Sverige har, under en längre tid, halkat efter de båda grannländerna Finland och Danmark vad gäller stödet för och arbetet med e-sport. Nu måste våra politiker ta efter sina nordiska kollegor och visa intresse för branschen. Det skriver Simon Sundén och Tomas Lyckedal, från G-Loot och Dreamhack, på Di Digital Debatt.

Simon Sundén på G-Loot och en av bolagets e-sportsturneringar.
Simon Sundén på G-Loot och en av bolagets e-sportsturneringar.Foto:Press.

Senast i maj fick E-sportförbundet avslag på sin ansökan om medlemskap i Riksidrottsförbundet. 

För många är fortfarande ordet ”e-sport” något främmande. På sin höjd kan de känna igen det som datorspelande ungdomar som ”slösar bort sin tid”. Så är det givetvis inte. Lika lite som de tusentals svenska ungdomar som varje år lägger ner timtals på att jaga en karriär inom proffsfotboll eller någon annan sport.

Sverige har en lång och framgångsrik historia inom e-sporten. Vi tenderar att fostra framstående lag och spelare i speltitlar som kräver den högsta nivån av kunskap och skicklighet, vilket ofta innebär tusentals timmar av träning. Med andra ord jämförbart med vilken annan sport som helst.

På gräsrotsnivå finns stora ambitioner hos killar och tjejer, något som tas tillvara på av gymnasieskolor som erbjuder e-sportutbildningar. E-sport finns helt enkelt i vårt DNA i dag.

En rad olika rapporter pekar på att e-sport är en av de snabbast växande sporterna i världen vad gäller antalet utövare, tittarsiffror, omsättning och engagemang. Något som även fått aktörer inom traditionella idrotter att ge sig in i e-sporten. Det globala fotbollsorganet Fifa arrangerar, till exempel, numera även e-World Cup. Trots det stora genomslaget lyser svenska politiker med sin frånvaro.

I vårt grannland Finland ser vi en annan, mer progressiv bild. De har inte bara noterat utvecklingen utan även tagit den till sig. Stödet från regeringshåll har gett spelare samt organisationer både tydligare strukturer och en plan framåt. Det har även gett dem bättre hjälp med att bedriva sina verksamheter och att tävla på en hög nivå. E-sporten har dessutom fått en större roll inom utbildning och integration. 

Finlands främjande av e-sporten stannar inte där. Genom att ta fram turneringsstrukturer på olika nivåer, spellicenser för aktiva utövare och hela tiden arbeta för att öka kännedomen har landet gett e-sporten en långsiktig grund att växa på.

Även i Danmark är stödet påtagligt. Där finns en tydlig strategi som syftar till att förbättra affärsmöjligheterna och en god utveckling för gräsrötterna. Dessutom var den tidigare statsministern Lars Løkke Rasmussen en flitig besökare då det arrangerades stora e-sportevenemang i landet. Under dessa besök har han talat om hur evenemangen, och dess publik, är framtiden.

Vi behöver se ett liknande stöd för e-sporten även här i Sverige. För i slutänden bör våra ambitioner smälta samman. Det handlar om att stärka e-sportens status, både i Sverige och globalt, så att den svenska e-sportbranschen blir något för andra länder att se upp till och inspireras av. För att det ska hända krävs ett gemensamt krafttag.

Med engagerade politiker kan vi tillsammans utarbeta en långsiktig nationell plan och leda e-sportens utveckling och status i Sverige. Det är då vi på allvar kan bana väg för och legitimera branschen, vilket i sin tur ger Sverige de förutsättningar som behövs för att haka på utvecklingen vi ser i våra grannländer samt i andra delar av världen.

Vi får då också bättre möjligheter att bygga vidare på svenska e-sportsframgångar - fostrandet av stjärnor, lag och evenemang i världsklass. Ett annat viktigt mål är att göra strukturerad e-sport tillgänglig för fler. 

Sverige står i dag, genom både G-Loot och Dreamhack, värd för stora turneringar i några av världens främsta datorspel. Redan nu i helgen arrangerar G-Loot turneringen ”GLL Grand Slam: PUBG Classic i Stockholm” och i oktober genomförs ”DreamHack Masters” i Malmö. Många av evenemangen lockar miljonpublik från hela världen på samma nivå som ett handbolls-VM. 

Det är utmärkta tillfällen för våra politiker att ta efter sina nordiska kollegor och visa engagemang genom att besöka några av eventen. Det ger även en möjlighet för Sverige att påbörja ett återtagande av den globala ledarposition svensk e-sport en gång haft. 

Statsminister Stefan Löfven, kultur- och idrottsminister Amanda Lind och andra intresserade har med andra ord goda chanser att redan nu besöka evenemang i världsklass och visa vilken ställning den svenska e-sporten ska ha.

Simon Sundén, chef för e-sport och GLL på G-Loot

Tomas Lyckedal, strategichef på Dreamhack

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?