1515

De vinner och förlorar i e-handeln 2020

Stark tillväxt, tunna marginaler och en affärsmodell som hotas av både Amazons vd Jeff Bezos och finansmarknadsminister Per Bolund. Di Digital listar fyra trender som präglar svensk e-handel under 2020.

Finansmarknadsminister Per Bolund, Revolutionrace grundarduo och Amazons transporter.
Finansmarknadsminister Per Bolund, Revolutionrace grundarduo och Amazons transporter.

1. Nischade aktörer går bäst

Revolutionrace, som grundades av paret Niclas och Pernilla Nyrensten
Revolutionrace, som grundades av paret Niclas och Pernilla NyrenstenFoto:Di

Aptiten för investeringar i e-handeln forsätter att öka. I alla fall sett till de rekordstora miljardfonder som de riskkapitalbolagen Verdane och Eequity tog in under 2019. Båda är tunga investerare i snabbväxande svenska e-handelsbolag.

Hetaste trenden just nu är DNVB-bolag (digitally native vertical brand). I grunden handlar det om företag som:

”Föddes på nätet” och säljer egna produkter via egna nätbutiker
Är ”betsatta” av kundupplevelsen och sköter distributionen själva
Är globala och marknadsför sig själva med hjälp av influerare och sociala medier

Några exempel på svenska DNVB-bolag: klocktillverkaren Daniel Wellington, mobilskalsbolaget Ideal of Sweden, sportklädesbolaget Revolution Race och modebolaget Na-kd.

Eftersom dessa bolag ofta lyckas kombinera högt tillväxt med god lönsamhet är de intressanta för alla möjliga investerare: från riskbenägna riskkapitalbolag som Northzone, till tillväxtinriktade riskkapitalbolag som Verdane och Eequity, samt private equity-bolag som Altor som gillar bolag med starka kassaflöden.

Trenden ökade 2019 och lär fortsätta 2020.

Läs mer: Boo.com-veteranen plockar in miljardbelopp i ny rekordfond
Läs mer:
Altor ökar i Revolutionrace – grundarparet kammar hem hundratals miljoner

2. Amazon slår lågt och brett

Amazons distributionscenter i Kolbaskowo, Polen.
Amazons distributionscenter i Kolbaskowo, Polen.Foto:Bartek Sadowski

Huruvida Amazon lanserar brett i Sverige 2020 eller ej ska låtas vara osagt. Men den amerikanska e-handelsjätten säljer redan nu varor och tjänster för över en miljard kronor till privatpersoner i Sverige. I alla fall enligt Sveriges främsta investerare i e-handelsbolag. 

Läs mer: Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige

Svenskar shoppar fysiska varor på Amazons tyska, brittiska och amerikanska sajter. Vidare använder vi Amazons läsplatta Kindle för att handla e-böcker på engelska. Vi laddar ner ljudböcker från Amazons ljudboksbolag Audible, och nyttjar streamingtjänster som Amazon Prime Video och Amazon Music.

Många svenska bolag använder även marknadsplatsen Amazon Marketplace som ett av flera skyltfönster på den globala marknaden. 

Hur påverkas svensk näthandel av Amazons växande närvaro? I korthet blir det allt svettigare för återförsäljare av externa varumärken, inte minst de som säljer varor som är under start prispress.

”När Amazon öppnar nätbutik i Sverige blir det jobbigt för de som säljer kontorsvaror, samt internationella varumärken inom kategorier som leksaker och hemelektronik”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane.

3. Per Bolund hotar ”kickbacks”-modellen

Finansmarknadsminister Per Bolund är galjonsfigur för statens granskning av näthandelns kassalösningar.
Finansmarknadsminister Per Bolund är galjonsfigur för statens granskning av näthandelns kassalösningar.Foto:Henrik Montgomery/TT

Många e-handelsbolag dras med rakbladstunna marginaler. Det gäller särskilt nätbutiker som som främst är återförsäljare av andras produkter. Räddningen har de senaste åren varit de ”kickbacks” nätbutikerna kan få från aktörer som Klarna, Qliro och Svea ekonomi. 

Dessa betalbolag erbjuder som bekant kassalösningar som bland annat lockar kunder att delbetala sina köp. Och här går det att tjäna grova pengar snabbt. 

När man delbetalar via Klarna uppgår exempelvis krediträntan till närmare 20 procent. Utöver det tillkommer en så kallad ”administrativ avgift” på 29 kronor per månad. Väljer man faktura är det gratis i 14 dagar. Därefter tar Klarna ut en påminnelseavgift på 60 kronor och en dröjsmålsränta på 24 procent.

Som Di Digital rapporterat får många nätbutiker betydande kickbacks från dessa ränteintäkter. De behöver bara ta ett steg tillbaka – och dela med sig av sin värdefulla kunddata.

Ormen i paradiset heter Per Bolund. Finansmarknadsministern är nämligen galjonsfigur för statens granskning av näthandelns kassalösningar. Regeringen oroas bland annat av att konsumtionskrediterna växer med runt 7 procent per år, och utgör cirka 18 procent av hushållens totala skulder. 

Enligt ett nytt lagförslag, som ska börja gälla 2020, ska nätbutiker förbjudas att först presentera - eller själva fylla i - kredit som betalsätt, om andra alternativ finns.

Lagförslaget har väckt ont blod hos Klarna. I början av december 2019 gick bolaget till attack i ett blogginlägg där de menade att regeringen ”är mer intresserade av skapa rubriker” än att ”faktiskt lösa det allvarliga samhällsproblem som den ökande skuldsättningen är.” 

Per Bolund slog tillbaka, men sista ordet är inte sagt. 

Om regeringens lagförslag verkligen leder till en minskning av konsumtionskrediterna i e-handeln kan det bli ett hårt slag för många nätbutiker.

Läs mer: Kickbacks och gratis kassalösning – så ser Klarnas gräddfil ut
Analys:
Dags för Klarna att lägga korten på bordet 

4. De snabbfotade fraktbolagen blir vinnare

Leveransbil från Budbee.
Leveransbil från Budbee.Foto:Henrik Eliasson

När det var guldrush i Kalifornien i mitten av 1800-talet var det bolagen som sålde hackor, spadar och arbetsbyxor som blev rika. När e-handeln växer i Sverige 2020 är det guldläge för snabbfotade logistik- och leverantörsbolag. Att kunna erbjuda leveranser samma dag, eller inom några timmar, är nämligen på väg att bli en hygienfråga för Sveriges ledande e-handlare. 

Sïmon Saneback på Wellstreet, som är både en investerare och en tongivande rådgivare inom e-handeln, följer utvecklingen noga.

”Jag tror att svenska leverantörer som Budbee och Airmee, hoppas bli uppköpta av Amazon. Det är i alla fall ett framtidsscenario de tänkt på”, säger han.

Läs mer: Här är techbolagen som slåss om snabbleveranserna

 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?