1515

De vill utmana Blocket med en ny delningstjänst

Den nya delningstjänsten Hygglo vill skapa ett Airbnb för prylar. Nu tar bolaget in Schibsted, Bo Mattsson och Jakob Tolleryd som investerare.

Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén har grundat Hygglo. Miriam Grut Norrby är Investment Manager på Schibsted Growth. Foto: Hygglo, Schibsted
Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén har grundat Hygglo. Miriam Grut Norrby är Investment Manager på Schibsted Growth. Foto: Hygglo, Schibsted

Vi delar bilar via bilpooler och hyr främlingars lägenheter via Airbnb. Nu är tiden mogen för att även dela ändra prylar med främlingar, det tror teamet bakom den nya tjänsten Hygglo.

Hygglo (NTL) är en marknadsplats som låter främlingar hyra prylar av varandra på dygnsbasis. Framför allt handlar det om relativt dyra inköp som används sällan, till exempel släpvagnar och sportutrustning.

Bakom Hygglo står entreprenörerna Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén. De två senare med erfarenhet från Mentimeter respektive Tidningskungen/Mediafy som såldes till Bonnier 2011.

Nu tar bolaget in 3,3 miljoner kronor från Schibsted (NTL) tillsammans med Cint-grundaren och Bo Mattsson (NTL) och Jakob Tolleryd (NTL), serieentreprenören bakom bland annat Compricer. 

”Vi har varit intresserade tjänster inom delningsekonomin en lång tid och gjort ett par investeringar på området. Anledningen till att vi nu väljer att satsa på Hygglo är att teamet bakom är otroligt duktiga och att vi tror att de har stora chanser att lyckas”, säger Miriam Grut Norrby, Investment Manager på Schibsted Growth.

Uthyrning är ett jättestarkt komplement till att köpa och sälja.

Schibsted äger sedan tidigare köp-  och säljsajten Blocket. Miriam Grut Norrby ser uthyrningstjänster som Hygglo som ett möjligt komplement till koncernens övriga marknadsplatser.

Läs mer: Schibsted lanserar "hipster utmanare" till Blocket 

”Uthyrning är ett jättestarkt komplement till att köpa och sälja. Jag hoppas att vi kan bidra med vår erfarenhet av att bygga marknadsplatser ör att hjälpa tjänsten att växa och locka nya användare”, säger hon.

I dag finns ett antal tjänster med samma affärsidé som Hygglo på den svenska marknaden. Di Digital har tidigare rapporterat om bland annat Delbar.se och Rentl. Ingen av tjänsterna har dock lyckats slå igenom på bred front, något som Hygglo är fast beslutna att lyckas med.

Läs mer: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin 

”Idén att låta personer hyra prylar av varandra är inte unik, däremot har ingen annan aktör gjort det tillräckligt bra. Vi vill bli det bolag som faktiskt får konceptet att funka”, säger Hygglos vd Ola Degerfors.

I dag finns över 1600 objekt listade på Hygglo och antalet växer med 6-7 per dag. Varje dag sker runt en transaktion. Målet är att så många användare ska börja använda tjänsten att det lätt ska gå att hitta det föremål man vill hyra i sitt eget närområde.

Det nya tillskottet i kassan ska hjälpa bolaget att utveckla plattformen och, framför allt, lära sig mer om användarbeteenden då det kommer till det relativt nya affärsområdet pryluthyrning.  

Han tror att det handlar om tajming och att genomslaget för tjänster som Airbnb gjort oss mer redo.

”Att dela och hyra ut prylar istället för att köpa dem är ett nytt beteende som kan ta tid att växa fram. Vi behöver lära oss mer om hur vi kan påskynda utvecklingen”, säger Ola Degerfors.

Han tror att det handlar om tajming och att genomslaget för tjänster som Airbnb gjort oss mer redo för idén att på olika sätt dela våra ägodelar med andra. En ökad miljömedvetenhet är en annan faktor som gör tidpunkten rätt.

”Hållbarhet är en viktig drivkraft för vår tjänst. Man vinner mycket på att återvinna de saker som kastas bort, men miljövinsterna är ännu större på att öka användningen av de saker som faktiskt produceras. Där finns stora miljövinster att göra”, säger Ola Degerfors.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?