Annons

De vill snygga till småföretagen – tar in 3 miljoner från techveteran

New Glue vill putsa till svenska småföretagares fasad. Nu tar bolaget in 3 miljoner kronor från techinvesteraren Johan Hernmarck.

New Glues grundare Lucas Langen och Cris Westrell.
New Glues grundare Lucas Langen och Cris Westrell.Foto:Press.

Av kostnadsskäl väljer bara ett av fyra nystartade bolag att ta hjälp av en professionell grafisk designer när de ska välja en logotyp. Det vill det nystartade Stockholmsbolaget New Glue ändra på.

”Det är vanligt att en designer jobbar en månad med ett stort uppdrag och tar fram flera olika förslag. Men kunden sållar bort många alternativ redan tidigt i fasen. Hos oss kan designern ladda upp dem så att arbetet inte går till spillo”, säger vd:n Cris Westrell.

På New Glues digitala marknadsplats kan småföretagare registrera ett konto och bläddra igenom en bildbank. Om kunderna sedan hittar en intressant logotyp infogas deras företagsnamn automatiskt, utan att designern behöver göra något mer jobb. 

Det gör processen kostnads- och tidseffektiv, enligt Cris Westrell.

”Vi vill inte ersätta den traditionella vägen för företag som har råd att betala kanske 30 000 för en helt skräddarsydd logga och grafisk profil. Utan New Glue ska fungera som ett komplement på marknaden.”

Formgivarna bestämmer själva vad de vill sälja sina logotyper för, men enligt Cris Westrell ligger snittpriset på ungefär 250 dollar i dagsläget, motsvarande 2 270 kronor.

”Det blir allt viktigare för nystartade bolag att se professionella ut, särskilt i olika digitala kanaler. Annars riskerar det påverka verksamheten negativt i längden.”

Nästan hela summan går till kreatören. I stället tjänar New Glue sina pengar på annan kringförsäljning och en valbar premiumversion.

Nu tar New Glue in 3 miljoner kronor i kapital från techprofilen Johan Hernmarck för att få fäste på marknaden.

”Vi behöver fortsätta investera en del i vår produktutveckling, men marknadsföringen är kanske ännu viktigare nu. Vi vill försöka växa med hjälp av partnerskap med banker och andra stora aktörer som riktar sig mot småföretag. Izettle vore till exempel en perfekt samarbetspartner”, säger Cris Westrell.

Techinvesteraren Johan Hernmarck backar New Glues digitala marknadsplats för logotyper.
Techinvesteraren Johan Hernmarck backar New Glues digitala marknadsplats för logotyper.

Johan Hernmarck var en av auktionssajten Traderas största ägare när bolaget förvärvades av Ebay 2006. För närvarande är han bland annat investerare i Stina Ehrenswärds hajpade it-säkerhetsbolag Yubico.

Läs mer: Johan Hernmarck blir styrelseordförande för skidkungens hyr- och säljsajt  

New Glue grundades av Cris Westrell och Lucas Langen och har i dag 10 anställda i Stockholm, Berlin och Ukraina. I framtiden vill bolaget bredda sin affär genom att även designa annonser och hemsidor till småföretag.

”Nästa år ska vi sälja över 2 000 logotyper”, säger Cris Westrell.

Det finns konkurrenter på marknaden, till exempel amerikanska Tailor Brands som tagit in ungefär 185 Mkr i riskkapital.

”Konkurrenterna fokuserar på helt maskingjorda loggor med låg kvalité. De är heller inte unika utan säljs som mallar till många olika företag. Trots det går Tailor Brands extremt bra”, säger Cris Westrell.

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera