Annons

De vill rädda besöksnäringen under coronakrisen

I takt med att restaurang- och besöksnäringen drabbas av coronavirusets spridning har många nya digitala initiativ tagits för att hjälpa till. Många företag ger nu bort sina tjänster kostnadsfritt för att rädda branschen ur krisen.

Digitala kurser och en app för att minimera restaurangköer är två nya coronainitiativ. Skillbreaks vd Matilda Hannäs och Skips vd Andreas Persson.
Digitala kurser och en app för att minimera restaurangköer är två nya coronainitiativ. Skillbreaks vd Matilda Hannäs och Skips vd Andreas Persson.

Restaurangbranschen har fått det tufft i sviterna av coronautbrottet med stor nedgång i antalet besökare. Sedan de nya bestämmelserna om att endast bordsservering tillåts på restauranger, barer och caféer har flera initiativ tagits för att hjälpa krogarna att gå runt. 

Den nya appen Skip vill förenkla hanteringen av matbeställningar. När Andreas Persson och hans kolleger senare förstod vilka svårigheter branschen nu stod inför valde de att tidigarelägga sin lansering och anpassa appen efter de nya restriktionerna. 

”Våra tilltänkta kunder kommer att bli enormt påverkade så vi började tänka om för att kunna hjälpa dem i den här situationen”, säger Skips vd Andreas Persson. 

Läs mer: Ras för restauranger – bokare startar take away-service

I appen ska kroggäster nu istället kunna beställa och betala direkt i telefonen utan att behöva köa och riskera att smitta varandra.

”Man kan se menyn, antingen på väg till stället eller att man sitter på plats och gör en beställning och då kan personalen annonsera när ordern är klar. Syftet är att minimera kontakten med övriga gäster.”

För att krögare snabbt ska kunna ansluta sig till appen sköter Skip all hantering av att sätta upp konton och infrastruktur. 

”Så de behöver bara ladda ned appen och ha den vid kassan där de hanterar orderflödet som kommer in. Många från vår tilltänkta kundbas har ju formella problem med varsel och permitteringar men vi kommer att finnas där när de har möjlighet att implementera den här lösningen.”

Bolaget Trivec, som utvecklar kassasystem för restauranger, hade också de planerat för en lansering senare under våren – en lösning som skulle göra det möjligt att skanna en qr-kod vid bordet, för att både kunna beställa och betala via sin telefon. 

När coronautbrottet blev ett faktum valde de att snabbt utveckla tjänsten och lansera den tidigare än planerat. 

”Helt plötsligt ser vi nu att det är en perfekt tjänst för alla restauranger, så vi skyndade oss att bygga en tillämpning så att det också blir möjligt att surfa till menyn hemifrån där man kan beställa, betala direkt och fylla i upphämtningstid”, säger Henrik Larsson, produktchef på Trivec.

Trivec har valt att erbjuda lösningen gratis för restaurangerna året ut. 

”Vi ger bort den nu så att restaurangerna kan överleva.”

Betaltjänstappen Maitres har, istället för att utveckla en take away-tjänst, valt att fokusera på att bli en kanal som sprider restaurangernas information vidare. De har också arbetat för att öka användningen av sin betallösning där restaurangerna kan debitera kunden utan att hantera kontokort och kortmaskiner, för att minska smittspridningen. 

Mejlledes berättar Malin Carlsdotter, operativ chef på Maitres, att de har sett förändringar i kundernas köpbeteende. 

”Vi har tappat endast 40 till 50 procent – vilket är mycket – men betydligt mindre än branschen generellt. För mars månad når vi faktiskt upp till våra transaktionsmål. Situationen påverkar oss såklart lika mycket som för besöksnäringen i stort, men då vi fortfarande ser ett bra flöde av användare, samt att vi har positiva tankar inför framtiden, gör att vi sitter lugnt i båten”, skriver Malin Carlsdotter. 

Läs mer: Maitres vill lansera ett Uber för svenska krogar 

Ytterligare ett initiativ som ska hjälpa restauranger ur krisen är Oscar Rundqvists, Jens Rathsmans och Tom Bergs nya ideella projekt Favoriten.nu, där man kan stötta sin favoritrestaurang genom att köpa presentkort att nyttja när läget lugnat sig. 

”Nu är det förståeligt att människor håller sig inne, men det här är ett sätt att hjälpa restauranger med likviditeten så att de kan bära sina fasta kostnader”, säger Oscar Rundqvist. 

Antingen kan krögaren själv, eller gäster och stammisar lägga till restaurangen på hemsidan. Bland annat var hotellmagnaten Petter Stordalen snabb med att lägga till sina favoritrestauranger. 

Sidan lanserades under onsdagen och samma dag hade 100 restauranger blivit tillagda och på ett dygn hade presentkort sålts för 10 000 kronor. 

Om det skulle bli så att restaurangen man köper ett presentkort från går i konkurs, vad händer då?

”Vi fungerar bara som förmedlare i och med att vi bara skickar vidare kunderna till restaurangerna egna lösningar, så vi kan inte ta ansvar för det”, säger Oscar Rundqvist.

För Guestit, som förmedlar boenden för korttidsuthyrning, har den minskade turismen till Sverige blivit påtaglig, Många av lägenheterna som skulle hyras ut står därför tomma. Men istället för att låta det förbli så har bolaget bestämt sig för att erbjuda hyresfritt boende till personer som inte får bli sjuka i covid-19, eller människor som utför samhällsviktiga arbeten. 

”Som en följd av den här situationen behöver många någonstans att bo och därför kände vi att det var läge att bidra. Vi har ju lägenheter som står redo, fullt möblerade”, säger Pontus Kruth, vd på Guestit. 

Det enda hyresgästerna kommer att betala för är underhållskostnad, som städning. 

För gäster som oroar sig för att behöva träffas fysiskt för överlämning av nyckel vid inflyttning, vill Pontus Kruth lugna med att incheckningen även i normala fall är helt automatisk. 

”Men det kan ju vara viktigt att lyfta det nu, att man checkar in helt människofritt.” 

Hur påverkas ni i den här krisen?

”Vi har kapat många fasta kostnader, men vi är ett rörligt företag med god likviditet och har gjort en krisplan och budget för att överleva länge”, säger Pontus Kruth. 

På Di Digitals lista över Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 hamnade Matilda Hannäs på plats 25. Hennes bolag Skillbreak erbjuder kurser inom kreativa områden, som drejning, matlagning och hälsa. Nu har verksamheten varit tvungen att ställa om till att erbjuda digitala workshops. För personer över 70 år kommer kurserna dessutom att vara gratis.

”Det blir fokus på de som går bra att köra via nätet. Vår ’take’ blir att man, till skillnad från förinspelade kurser, ska kunna interagera och bli inspirerad. Vi vill skapa en känsla av kontakt och vara ett socialt sammanhang”, säger Matilda Hannäs, vd på Skillbreak. 

”En bra sak är också att alla kreatörer kan fortsätta tjäna pengar, trots att de kanske inte längre säljer sina produkter eller håller utställningar”, säger Matilda Hannäs. 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera