1515

De vill lansera ett Uber för svenska krogar

Ett effektivare betal- och bokningssystem. Det hoppas startupen Maitres på när de lanserar sin Uberliknande tjänst bland svenska restauranger.

Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer Sandström
Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer SandströmBild:Press

Att komma in till stans populäraste restaurang, sätta sig till bords och äta en flerrätters middag utan att ta upp plånboken en enda gång. Det kan nu bli verklighet på några utvalda restauranger i Stockholm. Det är det nystartade företaget Maitres som under 2017 ska lansera sin app, som är kopplad till ett visst kassasystem som många restauranger använder sig av.

Bolaget har tagit in 6 miljoner kronor för att lansera sin app i första hand i Stockholm.

”Projektet startade med syftet att synliggöra stamgäster. Men det mynnade ut i en betalapp, där man både kan betala och boka bord”, säger Fredrik Tedsjö, en av de fyra grundarna.

Läs mer: Michelin betalar en miljard för svenskgrundade Bookatable

Fredrik Tedsjö har tillsammans med Anders Ingårda, Kristofer Sandström och Christian Olsson dragit igång satsningen. Alla fyra är entreprenörer med en bakgrund i restaurangvärden. När han ska beskriva hur appen ska användas rent praktiskt av användarna, drar Fredrik Tedsjö parralleller till Uber.

Läs mer: Google stämmer Uber för stöld

”Det är som att du lämnar in ditt kontokort i baren utan att egentligen göra det. Du registererar ditt kort och tar en bild på dig själv till appen, sen är det bara att kolla upp en restaurang och boka ett bord. Då kommer bokningen upp i restaurangens datasystem”, säger han.

Och likt Uber kommer restaurangerna och användarna kunna sätta betyg på varandra. Ser hovmästaren att den som vill boka bord har ett gott betyg är det mer troligt att de kommer få en plats. När besökaren sedan närmar sig restaurangen kopplar kassasystemet ihop sig med appen, och personalen blir förvarnad om gästens ankomst.

”Då kan personalen säga exempelvis 'Hej, Fredrik. Välkommen!', utan att jag varit där någon gång”, säger Fredrik Tedsjö.

Läs mer: Restaurang-app faller i börsen

Och trots att ens bord inte har blivit ledigt än, öppnas en nota till det virtuella bordet i appen, så att besökaren kan beställa i baren, utan att ta fram vare sig kort eller kontanter. Sedan när bordet blir ledigt förs notan över till det riktiga bordet.

Som det ser ut nu finns det ungefär 2.000 restauranger som har ett kassasystem som kan kopplas ihop med Maitres app. Initialt kommer 10 restauranger vara anslutna till appen under ett beta-test i vår.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

”Det har alltid varit viktigt för restauranger att ta god hand om sina stammisar, från ett ekonomiskt perspektiv såklart men också på grund av branschens höga yrkesstolthet. Det är det Maîtres bygger på”, säger Fredrik Tedsjö.

Planen är att lansera appen på bred front under hösten 2017.


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. – Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?