1515

De vill lansera ett Uber för svenska krogar

Ett effektivare betal- och bokningssystem. Det hoppas startupen Maitres på när de lanserar sin Uberliknande tjänst bland svenska restauranger.

Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer Sandström
Från vänster, Anders Ingårda, Christian Olsson, Fredrik Tedsjö, Kristofer SandströmBild:Press

Att komma in till stans populäraste restaurang, sätta sig till bords och äta en flerrätters middag utan att ta upp plånboken en enda gång. Det kan nu bli verklighet på några utvalda restauranger i Stockholm. Det är det nystartade företaget Maitres som under 2017 ska lansera sin app, som är kopplad till ett visst kassasystem som många restauranger använder sig av.

Bolaget har tagit in 6 miljoner kronor för att lansera sin app i första hand i Stockholm.

”Projektet startade med syftet att synliggöra stamgäster. Men det mynnade ut i en betalapp, där man både kan betala och boka bord”, säger Fredrik Tedsjö, en av de fyra grundarna.

Läs mer: Michelin betalar en miljard för svenskgrundade Bookatable

Fredrik Tedsjö har tillsammans med Anders Ingårda, Kristofer Sandström och Christian Olsson dragit igång satsningen. Alla fyra är entreprenörer med en bakgrund i restaurangvärden. När han ska beskriva hur appen ska användas rent praktiskt av användarna, drar Fredrik Tedsjö parralleller till Uber.

Läs mer: Google stämmer Uber för stöld

”Det är som att du lämnar in ditt kontokort i baren utan att egentligen göra det. Du registererar ditt kort och tar en bild på dig själv till appen, sen är det bara att kolla upp en restaurang och boka ett bord. Då kommer bokningen upp i restaurangens datasystem”, säger han.

Och likt Uber kommer restaurangerna och användarna kunna sätta betyg på varandra. Ser hovmästaren att den som vill boka bord har ett gott betyg är det mer troligt att de kommer få en plats. När besökaren sedan närmar sig restaurangen kopplar kassasystemet ihop sig med appen, och personalen blir förvarnad om gästens ankomst.

”Då kan personalen säga exempelvis 'Hej, Fredrik. Välkommen!', utan att jag varit där någon gång”, säger Fredrik Tedsjö.

Läs mer: Restaurang-app faller i börsen

Och trots att ens bord inte har blivit ledigt än, öppnas en nota till det virtuella bordet i appen, så att besökaren kan beställa i baren, utan att ta fram vare sig kort eller kontanter. Sedan när bordet blir ledigt förs notan över till det riktiga bordet.

Som det ser ut nu finns det ungefär 2.000 restauranger som har ett kassasystem som kan kopplas ihop med Maitres app. Initialt kommer 10 restauranger vara anslutna till appen under ett beta-test i vår.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

”Det har alltid varit viktigt för restauranger att ta god hand om sina stammisar, från ett ekonomiskt perspektiv såklart men också på grund av branschens höga yrkesstolthet. Det är det Maîtres bygger på”, säger Fredrik Tedsjö.

Planen är att lansera appen på bred front under hösten 2017.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?