1515

De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige

Juridikplattformen Pocketlaw, med Cristina Stenbeck på ägarlistan, har växt snabbt och nått 500 bolag på åtta månader. Nu siktar de på att ta sig utanför Sverige. ”Företag kommer inte vidare utan rätt juridik på plats”, säger vd:n Kira Unger, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Olga Beck-Friis och Kira Unger är barndomsvänner och har tillsammans grundat Pocketlaw.
Olga Beck-Friis och Kira Unger är barndomsvänner och har tillsammans grundat Pocketlaw.

Startupbolaget Pocketlaw är ett av sex företag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. 

Det har gått knappt åtta månader sedan Pocketlaw lanserade sin digitala plattform för juridiska frågor. Sedan dess har 500 företag hunnit använda deras tjänster även om alla inte är betalande.

”Vi har över 100 aktiva användare i månaden”, säger medgrundaren och vd:n Kira Unger.

Hon startade Pocketlaw i september 2018 tillsammans med Olga Beck-Friis och i dag har de tolv anställda. Målet från start har varit att förenkla juridiken för företag genom att göra den tillgänglig via en digital plattfom.

Det kan handla om till exempel avtal och andra juridiska formaliteter, men man kan också få personlig juridisk rådgivning. Pocketlaw har kunder som Voi, Meds Apotek och Baby Björn. 

”Även om företag har andra utmaningar att tänka på i första hand, som att sälja och anställa rätt folk, så kommer de inte vidare utan rätt juridik på plats”, säger Kira Unger.

Får man legala problem kan det vara kostsamt att reda ut, men även enklare grejer som generella villkor kostar också pengar.

”Jag pratade med en potentiell kund häromdagen som hade lagt ut stora pengar på att få fram allmänna villkor och en integritetspolicy, när hen kunde ha skapat det enkelt hos oss digitalt”, säger Kira Unger.

Planen för bolaget framåt är att säkerställa behovet för befintliga och nya kunder i Sverige. Nästa år siktar man på att expandera till Europa.

Läs också: Juristutmanaren förbereder ny runda – plockar chef från Kry

Kira Unger är själv jurist och jobbade tidigare på advokatbyrån Mannheimer Swartling. Medgrundaren Olga Beck-Friis har en bakgrund som managementkonsult på Mckinsey.

De är vänner sedan barnsben och det var under sena nätter efter jobbet som de började spåna på idéen till Pocketlaw.

”Vi har alltid varit två och backat upp varandra, vilket är en enorm styrka”, säger Kira Unger.

Att ha en stark partner är också hennes viktigaste råd till andra, någon att lösa utmaningar och fira segrar med. Olga Beck-Friis är just nu föräldraledig.

”Många frågade Olga och mig när hon var gravid: ’vad ska investerare säga?'. Som att det skulle vara ett hinder för framgång”, säger Kira Unger.

Föräldraledigheten har dock inte orsakat några problem hos Pocketlaws befintliga investerare, berättar Kira Unger, snarare tvärtom. I maj i år tog bolaget in 10 miljoner kronor i en såddrunda från namnkunniga investerare som Susanna Campbell, Cristina Stenbeck och Johan Andersson från miljardärfamiljen bakom Mellby Gård.

”Våra investerare delar vår uppfattning om att juristbranschen måste moderniseras och nå fler snabbare genom digitala verktyg och automatisering”, säger Kira Unger.

Läs mer: Cristina Stenbeck investerar i digital juristbyrå

Men när hon och Olga Beck-Friis startade Pocketlaw blev de till en början ifrågasatta av en del investerare – både kring affärsmodellen och om det inte var dags för barn snart.

En investerare ville gå in med ”hängslen och livrem” för att säkert få tillbaka sina pengar och sa: ”Ni är ju två brudar. Hur ska ni sälja in det här i Småland”.

”Vi valde inte att ta emot en investering från dem, utan istället de affärsänglar som såg på oss som entreprenörer”, säger Kira Unger.

Före Pocketlaw hade de aldrig tänkt på att de skulle bli bemötta annorlunda av investerare för att de är kvinnor.

”Många tjejer vi har pratat med som kommer till oss för råd har det tufft att få in pengar”, säger Kira Unger.

Ett tips Kira Unger vill ge andra är att inte vara rädda för att pitcha bolagets långsiktiga vision. Medgrundarna har blivit ifrågasatta på den punkten och uppmanade att drömma mer. Ett annat råd är att våga testa och visa upp en ofärdig idé för att få feedback.

”Men vi vill egentligen inte prata om oss själva som kvinnliga entreprenörer och befästa myter. Har man ett starkt team, tydlig vision och framför allt mycket jävlar anamma så finns alla förutsättningar för att hitta rätt investerare”, säger Kira Unger.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora” 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?