1515

De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige

Juridikplattformen Pocketlaw, med Cristina Stenbeck på ägarlistan, har växt snabbt och nått 500 bolag på åtta månader. Nu siktar de på att ta sig utanför Sverige. ”Företag kommer inte vidare utan rätt juridik på plats”, säger vd:n Kira Unger, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Olga Beck-Friis och Kira Unger är barndomsvänner och har tillsammans grundat Pocketlaw.
Olga Beck-Friis och Kira Unger är barndomsvänner och har tillsammans grundat Pocketlaw.

Startupbolaget Pocketlaw är ett av sex företag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. 

Det har gått knappt åtta månader sedan Pocketlaw lanserade sin digitala plattform för juridiska frågor. Sedan dess har 500 företag hunnit använda deras tjänster även om alla inte är betalande.

”Vi har över 100 aktiva användare i månaden”, säger medgrundaren och vd:n Kira Unger.

Hon startade Pocketlaw i september 2018 tillsammans med Olga Beck-Friis och i dag har de tolv anställda. Målet från start har varit att förenkla juridiken för företag genom att göra den tillgänglig via en digital plattfom.

Det kan handla om till exempel avtal och andra juridiska formaliteter, men man kan också få personlig juridisk rådgivning. Pocketlaw har kunder som Voi, Meds Apotek och Baby Björn. 

”Även om företag har andra utmaningar att tänka på i första hand, som att sälja och anställa rätt folk, så kommer de inte vidare utan rätt juridik på plats”, säger Kira Unger.

Får man legala problem kan det vara kostsamt att reda ut, men även enklare grejer som generella villkor kostar också pengar.

”Jag pratade med en potentiell kund häromdagen som hade lagt ut stora pengar på att få fram allmänna villkor och en integritetspolicy, när hen kunde ha skapat det enkelt hos oss digitalt”, säger Kira Unger.

Planen för bolaget framåt är att säkerställa behovet för befintliga och nya kunder i Sverige. Nästa år siktar man på att expandera till Europa.

Läs också: Juristutmanaren förbereder ny runda – plockar chef från Kry

Kira Unger är själv jurist och jobbade tidigare på advokatbyrån Mannheimer Swartling. Medgrundaren Olga Beck-Friis har en bakgrund som managementkonsult på Mckinsey.

De är vänner sedan barnsben och det var under sena nätter efter jobbet som de började spåna på idéen till Pocketlaw.

”Vi har alltid varit två och backat upp varandra, vilket är en enorm styrka”, säger Kira Unger.

Att ha en stark partner är också hennes viktigaste råd till andra, någon att lösa utmaningar och fira segrar med. Olga Beck-Friis är just nu föräldraledig.

”Många frågade Olga och mig när hon var gravid: ’vad ska investerare säga?'. Som att det skulle vara ett hinder för framgång”, säger Kira Unger.

Föräldraledigheten har dock inte orsakat några problem hos Pocketlaws befintliga investerare, berättar Kira Unger, snarare tvärtom. I maj i år tog bolaget in 10 miljoner kronor i en såddrunda från namnkunniga investerare som Susanna Campbell, Cristina Stenbeck och Johan Andersson från miljardärfamiljen bakom Mellby Gård.

”Våra investerare delar vår uppfattning om att juristbranschen måste moderniseras och nå fler snabbare genom digitala verktyg och automatisering”, säger Kira Unger.

Läs mer: Cristina Stenbeck investerar i digital juristbyrå

Men när hon och Olga Beck-Friis startade Pocketlaw blev de till en början ifrågasatta av en del investerare – både kring affärsmodellen och om det inte var dags för barn snart.

En investerare ville gå in med ”hängslen och livrem” för att säkert få tillbaka sina pengar och sa: ”Ni är ju två brudar. Hur ska ni sälja in det här i Småland”.

”Vi valde inte att ta emot en investering från dem, utan istället de affärsänglar som såg på oss som entreprenörer”, säger Kira Unger.

Före Pocketlaw hade de aldrig tänkt på att de skulle bli bemötta annorlunda av investerare för att de är kvinnor.

”Många tjejer vi har pratat med som kommer till oss för råd har det tufft att få in pengar”, säger Kira Unger.

Ett tips Kira Unger vill ge andra är att inte vara rädda för att pitcha bolagets långsiktiga vision. Medgrundarna har blivit ifrågasatta på den punkten och uppmanade att drömma mer. Ett annat råd är att våga testa och visa upp en ofärdig idé för att få feedback.

”Men vi vill egentligen inte prata om oss själva som kvinnliga entreprenörer och befästa myter. Har man ett starkt team, tydlig vision och framför allt mycket jävlar anamma så finns alla förutsättningar för att hitta rätt investerare”, säger Kira Unger.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora” 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?