Annons

De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige

Juridikplattformen Pocketlaw, med Cristina Stenbeck på ägarlistan, har växt snabbt och nått 500 bolag på åtta månader. Nu siktar de på att ta sig utanför Sverige. ”Företag kommer inte vidare utan rätt juridik på plats”, säger vd:n Kira Unger, en av sex tävlande i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Olga Beck-Friis och Kira Unger är barndomsvänner och har tillsammans grundat Pocketlaw.
Olga Beck-Friis och Kira Unger är barndomsvänner och har tillsammans grundat Pocketlaw.

Startupbolaget Pocketlaw är ett av sex företag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. 

Det har gått knappt åtta månader sedan Pocketlaw lanserade sin digitala plattform för juridiska frågor. Sedan dess har 500 företag hunnit använda deras tjänster även om alla inte är betalande.

”Vi har över 100 aktiva användare i månaden”, säger medgrundaren och vd:n Kira Unger.

Hon startade Pocketlaw i september 2018 tillsammans med Olga Beck-Friis och i dag har de tolv anställda. Målet från start har varit att förenkla juridiken för företag genom att göra den tillgänglig via en digital plattfom.

Det kan handla om till exempel avtal och andra juridiska formaliteter, men man kan också få personlig juridisk rådgivning. Pocketlaw har kunder som Voi, Meds Apotek och Baby Björn. 

”Även om företag har andra utmaningar att tänka på i första hand, som att sälja och anställa rätt folk, så kommer de inte vidare utan rätt juridik på plats”, säger Kira Unger.

Får man legala problem kan det vara kostsamt att reda ut, men även enklare grejer som generella villkor kostar också pengar.

”Jag pratade med en potentiell kund häromdagen som hade lagt ut stora pengar på att få fram allmänna villkor och en integritetspolicy, när hen kunde ha skapat det enkelt hos oss digitalt”, säger Kira Unger.

Planen för bolaget framåt är att säkerställa behovet för befintliga och nya kunder i Sverige. Nästa år siktar man på att expandera till Europa.

Läs också: Juristutmanaren förbereder ny runda – plockar chef från Kry

Kira Unger är själv jurist och jobbade tidigare på advokatbyrån Mannheimer Swartling. Medgrundaren Olga Beck-Friis har en bakgrund som managementkonsult på Mckinsey.

De är vänner sedan barnsben och det var under sena nätter efter jobbet som de började spåna på idéen till Pocketlaw.

”Vi har alltid varit två och backat upp varandra, vilket är en enorm styrka”, säger Kira Unger.

Att ha en stark partner är också hennes viktigaste råd till andra, någon att lösa utmaningar och fira segrar med. Olga Beck-Friis är just nu föräldraledig.

”Många frågade Olga och mig när hon var gravid: ’vad ska investerare säga?'. Som att det skulle vara ett hinder för framgång”, säger Kira Unger.

Föräldraledigheten har dock inte orsakat några problem hos Pocketlaws befintliga investerare, berättar Kira Unger, snarare tvärtom. I maj i år tog bolaget in 10 miljoner kronor i en såddrunda från namnkunniga investerare som Susanna Campbell, Cristina Stenbeck och Johan Andersson från miljardärfamiljen bakom Mellby Gård.

”Våra investerare delar vår uppfattning om att juristbranschen måste moderniseras och nå fler snabbare genom digitala verktyg och automatisering”, säger Kira Unger.

Läs mer: Cristina Stenbeck investerar i digital juristbyrå

Men när hon och Olga Beck-Friis startade Pocketlaw blev de till en början ifrågasatta av en del investerare – både kring affärsmodellen och om det inte var dags för barn snart.

En investerare ville gå in med ”hängslen och livrem” för att säkert få tillbaka sina pengar och sa: ”Ni är ju två brudar. Hur ska ni sälja in det här i Småland”.

”Vi valde inte att ta emot en investering från dem, utan istället de affärsänglar som såg på oss som entreprenörer”, säger Kira Unger.

Före Pocketlaw hade de aldrig tänkt på att de skulle bli bemötta annorlunda av investerare för att de är kvinnor.

”Många tjejer vi har pratat med som kommer till oss för råd har det tufft att få in pengar”, säger Kira Unger.

Ett tips Kira Unger vill ge andra är att inte vara rädda för att pitcha bolagets långsiktiga vision. Medgrundarna har blivit ifrågasatta på den punkten och uppmanade att drömma mer. Ett annat råd är att våga testa och visa upp en ofärdig idé för att få feedback.

”Men vi vill egentligen inte prata om oss själva som kvinnliga entreprenörer och befästa myter. Har man ett starkt team, tydlig vision och framför allt mycket jävlar anamma så finns alla förutsättningar för att hitta rätt investerare”, säger Kira Unger.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora” 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera