1515

De vill fungera som en karta och kompass för vården

Vården.se vill samla vården på ett ställe för att göra det enklare för personer att hitta rätt bland de olika aktörerna. Nu planerar de att ta in kapital för att utveckla verksamheten. 

Staffan Gustavsson vd och medgrundare på Vården.se vill göra det enklare att hitta vård.
Staffan Gustavsson vd och medgrundare på Vården.se vill göra det enklare att hitta vård.Foto:Vården.se

Det svenska företaget Vården.se driver sedan 2012 en hemsida där privatpersoner kan söka bland olika vårdaktörer. Besökarna kan också jämföra de olika klinikerna utifrån bland annat geografi, tillgänglighet och omdömen från tidigare patienter. 

”Vi är Sveriges största privata söktjänst för vård och hälsa där vi varje månad hjälper omkring 400 000 personer att hitta rätt sjukvård”, säger Staffan Gustavsson, vd och medgrundare på Vården.se.

För besökarnas del kostar det inget att använda söktjänsten. Intäkterna kommer från betalande vårdaktörer. Totalt finns cirka 18 000 vårdgivare i databasen och av dem är omkring 1 000 betalande kundsidor. 

”De stora skillnaderna mellan betalande och icke-betalande kunder är att de betalande kan lägga upp behandlingar, bilder och bokningsmöjligheter”, säger Staffan Gustavsson. 

Till skillnad från digitala vårdtjänster som exempelvis Kry och Doktor.se utför sajten inte själva någon vård. Istället vill de fungera som en samlingsplats för både digitala och fysiska vårdgivare. 

”En viss del av användarna kommer att gå till digital vård. Men om inte beteendet att folk söker vård direkt på internet förändras kommer vi att fortsätta fylla en viktig funktion”, säger Staffan Gustavsson. 

Vården.se har märkt att privatpersoner väljer vård utifrån två faktorer. Den första är geografisk närhet och den andra är eget tycke om en klinik och klinikens tillgänglighet. Plattformen vill därför synliggöra de olika alternativ som finns tillgängliga för patienter för att underlätta valet. 

”Går du in på en enskild digital vårdgivare kanske de inte kan erbjuda ett fullständigt vårdutbud. Vi vill samla all legitimerad vård för att sätta patienten i fokus”, säger Staffan Gustavsson.

Företaget har planer på att framöver kunna lägga upp klinikers tillgängliga tider på hemsidan, så att bokningen kan ske direkt på Vården.se. I nuläget finns det bara i enstaka fall. De flesta gånger slussas du i stället vidare till det system som kliniken använder för bokning. 

Vården.se grundades 2012 och växte snabbt under första åren. Mellan 2017 och 2018 sjönk dock omsättningen något till 6,1 Mkr. 

I fjol genomförde bolaget investeringar och förändringar i affärsmodellen. Bland annat utvecklingen av tekniken för att få bokningssystemet att fungera med de olika system klinikerna använder. 

”Vi har medvetet gått med förlust 2019 av den anledningen att vi har investerat och tagit mycket nya utvecklingskostnader”, säger Staffan Gustavsson.

Under 2020 har bolaget planer på att ta in externt kapital för första gången. Men i nuläget vill de inte berätta hur mycket det rör sig om eller varifrån kapitalet kommer. 

”Vi tar in pengar för att bygga de tekniska integrationerna och bättra vår tekniska plattform för att kunna visa tillgängligheten”, säger Staffan Gustavsson. 

Även intäktsmodellen är under förändring.

”Det kommer att bli så att kunderna betalar mer beroende på hur många bokningar de får. De första kunderna har vi börjat lägga in i den här nya modellen”, säger Staffan Gustavsson. 

Enligt Staffan Gustavsson finns det inga svenska privata konkurrenter. Däremot finns det flera liknande företag på den globala marknaden.

”Det finns många globala aktörer exempelvis Docplanner i Europa och Zocdoc i USA. De har i grund och botten inga komplexa tjänster men är duktiga på att visa tillgängligheten. De kopplar ihop en specifik klinik med deras lediga tider. Det är det vi ska göra i fortsättningen”, säger Staffan Gustavsson. 

I ett mejl uppger Fredrik Lennartsson, chef avdelningen för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Regioner, att de inte har några särskilda synpunkter på privata aktörer som Vården.se. Men han vill framhålla att 1177 Vårdguiden innehåller kvalitetssäkrad information, som inte är sponsrad, om den offentligfinansierade hälso- och sjukvården. 

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?