1515

De vill effektivisera bolagstoppen: ”Dags att digitaliseringen når styrelserummet”

Boardclic, som säljer digitala utvärderingar och analyser av styrelser på prenumeration, tar in 16 miljoner kronor i en såddrunda som leds av riskkapitalbolaget Subvenio Invest.

”Utvärdering ger grund för en optimal styrelsesammansättning. Det gäller att komma bort från gamla nätverk”, säger medgrundaren och vd:n Monica Lagercrantz.

Monica Lagercrantz (till vänster) och Malin Lombardi har tillsammans startat Boardclic, en digital tjänst för att utvärdera styrelser.
Monica Lagercrantz (till vänster) och Malin Lombardi har tillsammans startat Boardclic, en digital tjänst för att utvärdera styrelser.Foto:Christofer Dracke

Monica Lagercrantz har 25 års erfarenhet som rekryteringskonsult och har placerat många personer på vd- och styrelseposter i svenska och internationella företag.

Under ett antal år följde hon upp flera av de rekryteringar hon gjort. Det var processer som företagen i fråga lade mycket tid, kraft och pengar på att genomföra, men där positionen sedan inte levde upp till kandidaternas förväntningar.

”Många företag gör väldigt lite för att 1+1 ska bli 3. Det är ofta som förväntningarna inte infrias, men det är samtidigt svårt att synliggöra”, säger Monica Lagercrantz.

Därav kom idén till Boardclic. För även om det finns en uppsjö av konsulter som vill hjälpa till med att utvärdera styrelse- och ledningsgruppsarbete är det dyrt och tar mycket tid. Istället såg Monica Lagercrantz behovet av digitala lösningar och dataanalys för att utvärdera styrelser.

”Det är dags att data och digitalisering når styrelserummet, för det har länge varit en självklarhet inne i organisationerna.”

Styrelser har ofta en snäv agenda och lite tid. Samtidigt gör utvärderingar att arbetet kan bli mer effektivt, menar Monica Lagercrantz, som redan hade testat effekterna av det i rekryteringsföretaget hon drev tidigare.

Monica Lagercrantz fick med sig en av sina anställda rekryteringskonsulter, Malin Lombardi som brann för att förbättra styrelsearbete, på idén och 2018 startade de Boardclic.

”Det fina var att redan från dag 1 så hade vi mycket data med oss från konsultandet”, säger hon.

I starten finansierades bolaget av några mindre affärsängelinvesteringar. 

”Vi kom väldigt långt på sju personer och i år har vi anställt några till. I dag är vi tio anställda inklusive ett par medarbetare i Storbritannien.”

I år beräknar Boardclic att ha upp emot 10 miljoner kronor i återkommande intäkter från prenumerationer. Priserna skiljer sig mellan kunderna och går från 6 000 till 14 000 euro per år. Totalt har bolaget drygt 70 aktiva prenumeranter av tjänsten.

”Nästa år har vi dubblat den siffran”, säger Monica Lagercrantz.

Förutom direktförsäljning jobbar Boardclic också med samarbetspartners som styrelseportalen Admincontrol och konsultbolaget Grant Thornton i Storbritannien.

För att rekrytera ytterligare och expandera internationellt tar Boardclic nu in 16 miljoner kronor i en såddrunda från riskkapitalbolaget Subvenio Invest. Även befintliga ägare som riskkpapitalbolaget Curitas Ventures, investeringsbolaget Brofund samt bolagets grundare deltar i finansieringsrundan.

Bolag måste i dag jobba aktivt med att attrahera styrelseledamöter, vilket Monica Lagercrantz tror att utvärderingar kan hjälpa till med. För med dem kan man visa upp arbetet styrelsen gör.

Det finns också en ökad reglering gällande styrelseutvärdering i många länder. Storbritannien är ett land som fått skärpta regler och där Boardclic ser stora möjligheter. 

”Det krävs inte längre några dyra och tunga processer för att följa regleringar och istället få tid över till det verkliga styrelsearbetet.”

I Boardclic finns 80–100 olika frågeställningar och bedömningar som respondenterna får svara på. Utifrån det går det att göra olika analyser av arbetet och Boardclic utvärderar också styrelsen ur ESG-synpunkt.

”Det vi även gör att 'benchmarka' med omvärlden, i en sektor eller ett geografiskt område. Vi bryter ner anonym data och du kan även exempelvis utvärdera samsynen mellan vd och styrelse.”, säger Monica Lagercrantz.

Bolagets konkurrenter är konsulter och ordföranden som utför övningarna själva. Sedan finns det andra som utvecklar liknande lösningar, säger Monica Lagercrantz, men menar att Boardclic är den enda oberoende aktören som jämför datan med omvärlden.

”Att göra en proffsig och modern datadriven utvärdering bygger en grund för en optimal styrelsesammansättning. Det gäller att komma bort från gamla nätverk och andra kompisgäng som fortfarande finns där”, säger hon.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?