1515

De vill ändra lagarna kring insektsmat

Turerna kring foodtechbolaget Hakuna mat får politikerna att rasa. "Det finns ett mellanläge mellan att totalförbjuda något och att sälja det på ICA”, säger Magnus Ek, förbundsordförande för Centerns ungdomsförbund.

Magnus Ek (C), Anders Engström från Bug Burger och Johan Hultberg (M) ser alla tre på insekter som framtidsföda.
Magnus Ek (C), Anders Engström från Bug Burger och Johan Hultberg (M) ser alla tre på insekter som framtidsföda.

Di Digital rapporterade under fredagen att företaget Hakuna Mat, som utvecklar en särskild insektsfärs, varken får sälja sin produkt eller ens bjuda sina testpersoner att smaka.

Magnus Ek, förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund menar att förbudet mot företaget är en del av en trend där politiker i allt större utsträckning skjuter ifrån sig ansvaret till myndigheter och tjänstemän.

”Det svårt att säga att det är tjänstemännen i Göteborg som gjort fel, för de har de inte, jag tror felet ligger högre upp och visar på ett större problem. Det finns ett mellanläge mellan att totalförbjuda något och att sälja det på ICA”, säger han.

Läs mer: Miljöförvaltningen stoppar hennes insekts-startup

Anders Engström, grundare av Bug Burger, en frontfigur inom ”insekts-Sverige” håller med om att den hårda attityden gentemot insektsföretagen inte enbart är en fråga om lagstiftning.

”Det finns andra länder som till exempel Danmark där det här inte heller är tillåtet att sälja insekter men där har man en mer tillåtande attityd för man vet att det kommer att ändra sig. Här liknar det mer en häxjakt”, säger han.

Många av de som intresserar sig för insekter är överens om att det är en tidsfråga innan de kommer att godkännas som livsmedel inom EU. Men det kommer att ta tid. Enligt Anders Engström är en av anledningarna till den långa väntan på ett godkännande att de ansökningar som myndigheterna behöver som underlag till sina beslut innebär en alltför stor kostnad för de här små företagen.

”Det jag skulle vilja se är att till exempel Vinnova via branschstöd skulle skynda på den här processen och bekosta de här undersökningarna på gruppnivå”, säger han.

Läs mer: ”Därför måste vi äta larver”

Frågan om insektsmatens framtid har varit en politisk fråga under en längre tid men har hittills inte fått någon större uppmärksamhet. Försök har dock gjorts, senast den 5 oktober då sex kristdemokratiska riksdagsledamöter lämnade in en motion för att ändra livsmedelslagstiftningen. De vill göra det enklare att godkänna insekter som livsmedel.

En av de som arbetat en längre tid för insekter är Johan Hultberg (M), riksdagsledamot från Kronoberg. Hans engagemang i ätbara insekter har sitt ursprung i hans övergripande intresse för miljöfrågor och han tror att det går att förändra attityden gentemot insektsätandet och på så vis påverka myndigheterna och politikerna.

”Jag tror att det går att väcka opinion kring insekter men man måste vara lite klurig. Får man folk att inse att det här handlar handlar om framtidens jobb och klimatet, och inte bara om att äta något många tycker är äckligt, säger han.


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?