1515

De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen”

Företaget Plantagon hade högtflygande planer om växtodling i skyskrapor, men gick i konkurs förra året med enorma skulder. I samma veva startades Swegreen som nu har tagit över odlingen och utvecklat nya koncept – som att låta plantorna växa direkt i butiker.

Swegreens vd Andreas Dahlin.
Swegreens vd Andreas Dahlin.Foto:Press.

Plantagon ville revolutionera produktionen av sallad och kryddor. Själva odlingen skedde vertikalt, alltså längs med väggarna, för att spara både plats och vatten. 

Företaget drev ett underjordiskt växthus i DN-skrapan i Stockholm och hade även planer på att bygga ett stort växthus i Linköping.

Plantagon tog totalt in 120 miljoner kronor i kapital, men försäljningen kom aldrig riktigt igång och till slut dukade bolaget under på grund av stora skulder.

Läs mer: Heta trenden var uppåt väggarna – går i konkurs med stora skulder

I stället klev det nya bolaget Swegreen in och tog över odlingen i källaren. Sedan i höstas driver de försäljning under varumärket Stadsbonden. Tolv butiker förses nu med basilika, mynta, koriander, persilja och sallad från cityodlingen.  

”Vi har nästan femdubblat vår försäljning från februari till midsommar”, säger Swegreens vd Andreas Dahlin.

Som Di Digital tidigare rapporterat har försäljningen av livsmedel ökat under den pågående pandemin. Även Swegreen har noterat en högre efterfrågan.

”Antalet huvuden i butikerna har gått ned med ungefär 20 procent, men försäljningen har ökat med 6-8 procent”, säger Andreas Dahlin.

Produkterna från Stadsbonden kostar ungefär lika mycket som plantor från andra producenter, men har vissa klimatfördelar på grund av bland annat energiåtervinning och minskade transporter. 

Swegreen beräknar att omsätta omkring 4 miljoner kronor i år, men hoppas att kunna skala upp ytterligare framöver. Från frö till planta tar det ungefär fyra veckor och anläggningen i DN-skrapan skulle kunna ge skördar 25 gånger per år.

”Vi kan bevisa att våra produkter har en exceptionell näringshalt”, säger Andreas Dahlin.

Sweegren tog tidigare i våras in 10 Mkr i nytt kapital, delvis för att finansiera ett köp av anläggningen i DN-skrapan som de hittills har hyrt. Bolaget planerar även att ta in mer kapital senare i år.

Och nu flyttar Swegreen ut sin odling direkt i butiker och restauranger – den första kunden är redan i hamn. Genom att betala för ett abonnemang sätter Swegreen in moduler som personalen kan sköta med enkla handgrepp. Modulen är digitalt övervakad och i stort sett automatiserad.  

”Det går att odla i stort vad som helst i en sådan här hydroponisk anläggning. Men vissa är mer effektiva än andra, till exempel är det stor efterfrågan på att få färsk sallad.”


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?