1515

De tar in 15 nya bolag – ger konkursade Paradiset en ny chans

Inkubatorn Sting tar in 15 nya företag till sina startupprogram. Många har tungt tekniskt fokus eller hållbarhet som affärsidé. Samtidigt får den ekologiska matkedjan Paradiset en ny chans efter konkursen.

Johannes Cullberg vill fortsätta sälja ekologisk mat genom sitt nya bolag Paradiset 2.0.
Johannes Cullberg vill fortsätta sälja ekologisk mat genom sitt nya bolag Paradiset 2.0.

Den ekologiska matkedjan Paradiset tvingades stänga ned sina butiker i början av året och gick sedan i konkurs. Senast förra hösten tog Paradiset in 22 miljoner kronor i nytt kapital. Bolaget hade bland annat investmentbolaget Blue som storägare, men plockade även in pengar från småsparare via crowdfundingplattformen Fundedbyme.

Läs mer: Grundaren efter konkursen: Nästa företag ska också vara ekonomiskt hållbart

Grundaren Johannes Cullberg är dock redan i gång med den nya satsningen Paradiset 2.0. Sting stöttar initiativet som ingår i det längre programmet Incubate. 

”Vi tycker det är spännande då Paradiset 2.0 är en helt digital affär. De har redan gjort researchen och har ett starkt varumärke”, säger Peo Nilsson, som är Stings affärscoach till bland annat Paradiset. 

Enligt affärscoachen finns det goda exempel på digitala mat-initiativ likt Paradiset 2.0 i USA och i Europa, vilket ska vara ett tecken på att det även ska fungera i Norden. Fokus är istället nu medlemsbaserad mathandel via nätet.

”Pandemin blev för tungt för den fysiska modell man hade. Men nu när man startar om från början är det snabbare att göra det på nätet. Sedan kanske det blir en fysisk satsning i mindre skala”, säger Peo Nilsson.

Inkubatorn Sting har stöttat över 300 bolag sedan 2002 där omkring 70 procent har överlevt. Höstens omgång med 15 utvalda bolag korades från 170 ansökningar.

”Flera av bolagen är tekniskt tunga och många fokuserar på hållbarhet”, meddelar Fredrik Rosengren, affärscoach på Sting, i ett uttalande.

Bolagen får en investerad summa på 400 000 kronor från Stings investeringsbolag Propel Capital. Inkubatorn ger även bolagen stöd kring affärsutveckling, söka finansiering och att rekrytera medarbetare. Utöver detta får bolagen en gratis kontorsplatser i coworkinglokalerna A House i Stockholm.

Sting har två olika program beroende på utvecklingscykeln hos bolagen: Accelerate och Incubate och som är 4 respektive 12–30 månader.

Ett av de nya bolagen i inkubatorn är Acty Technologies som hjälper investerare att påverka företag i en hållbar riktning.

”Vi har ambitionen att dubbla både omsättning och antal hållbara initiativ varje månad. Vi sökte till Sting för att få support, kapital och vägledning i början av Actys resa. Vi tror att coacherna kommer vara nyckelpartners som hjälper oss att identifiera nya sätt att växa och bidra med ett brett nätverk av investerare och potentiella kunder”, säger Frida Femling, medgrundare av Acty Technologies, i ett uttalande.

Frida Femling, medgrundare av Acty Technologies.
Frida Femling, medgrundare av Acty Technologies.
Boksnoks team Simon Stenström, analys och utveckling, Marcus Bergman, teknikansvarig, Monica Fagraeus, vd och marknadsansvarig och
Gustav Johansson, produkt och partnerskap.
Boksnoks team Simon Stenström, analys och utveckling, Marcus Bergman, teknikansvarig, Monica Fagraeus, vd och marknadsansvarig och Gustav Johansson, produkt och partnerskap.

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?