Annons

De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”

Ohcleo hoppar på sextech-trenden och lanserar en ljudapp. ”Vi vill stärka kvinnors sexuella självförtroende”, säger medgrundaren Celine Fierro.

Teamet bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.
Teamet bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.

Tänk dig en meditationsapp, men med sexuella anspelningar. Så beskriver Celine Fierro Ohcleo – en ljudtjänst för kvinnor som vill njuta mer. Målet är att utmana porrindustrin genom att placera kvinnors sensualitet och välmående först.

”Det är hälsosamt för kvinnor att njuta och orgasmen är som ett hälsopiller. Men tittar man på porrindustrin är den mansdominerad och där är det svårt för kvinnor att hitta egna preferenser”, säger hon.

Celine Fierro har en bakgrund från bland annat leveranstjänsten Urb-it och musiktjänsten Soundtrack Your Brand. Hon har medgrundat Ohcleo tillsammans med serieentreprenören Anders Lövbrand, som hon var kollega med på marknadsföringstjänsten Swadd. I mitten av 2020 drog de igång ett konsultbolag tillsammans, men kände snabbt att de ville jobba med att utveckla produkter istället. 

Celine Fierro hade en tanke om att sälja hållbara sexleksaker, men samtidigt kändes materialen de tillverkas i inte så miljövänliga. Därför började de istället undersöka möjligheterna att utveckla en app.

”Det var då vi upptäckte segmentet ’audio erotica’ och att det redan fanns en kategori som har krattat fram marknaden, framför allt ur den juridiska aspekten”, säger Celine Fierro.

Den mest kända aktören på marknaden är San Francisco-bolaget Dipsea, som startades 2018 och har tagit in runt 45 miljoner kronor i riskkapital. I september i fjol gick en annan svensk aktör ut och pratade om sin tjänst, Blanchestories, som skulle ha lanserats i oktober men verkar vara försenad.

Läs mer: Svenskar satsar på erotiska ljudnoveller: ”Kan bli jättestort”

Ohcleo siktar på att få 15 000 prenumeranter under 2021 och säkerställa skalbarheten i appen för att sedan satsa internationellt. Marknaden för ”audio erotica”-tjänster har ökat snabbt och 2026 förutspår Forbes att den kommer att omsätta runt 1 000 miljarder kronor.

Den kvinnliga formen att konsumera erotik bygger ofta på fantasier, menar Celine Fierro, och därför passar ljud väldigt bra för att skapa egna bilder av det man hör.

”När vi lyssnade igenom det som finns därute tyckte vi dock inte att det kändes autentiskt. Därför började vi testa med att spela in med våra vänner och kände att vi har knäckt nöten”, säger hon.

De har även testat att beställa berättelser och låta professionella ljudskådespelare läsa upp dem, men var inte nöjda med resultatet. I Ohcleo är det dem som skriver berättelserna som också läser in dem.

”Det kändes inte äkta med traditionella ljudinläsare, så vi bygger istället en innehållsbank med kreatörer där vi samlar in användargenererat material som vi lyssnar på och köper in om det låter bra”, säger Celine Ferrio.

Som förälder vill jag vara med och utmana den destruktiva bilden av sexualitet.

Just nu finns det 100 ljudspår i appen, som snart ska släppas i Apples Appstore. De är kategoriserade i ”please me” för tillfredsställelse, ”embrace me” för intimitet i form av till exempel erotiska godnattsagor och ”master classes” där man kan lära sig olika saker om sex från experter och terapeuter. 

”Som förälder vill jag vara med och utmana den destruktiva bilden av sexualitet som kvinnor och flickor dagligen möts av. Vårt mål är att skapa ett hälsosamt alternativ och bli en källa till starkare självkänsla, kunskap och välmående hos kvinnor i dag och för nästa generation”, kommenterar medgrundaren Anders Lövbrand. 

Allt innehåll i Ohcleo än så länge på engelska och användarna betalar en månadsavgift på 9 dollar, cirka 75 kronor, eller ett rabatterat årspris. Hittills har utvecklingen av appen finansierats av grundarna, ett innovationslån från Almi och en kapitalrunda på 2 miljoner kronor från vänner och privatinvesterare.

”Vi får en del propåer från investerare, men jag tror att många tar in mycket pengar för tidigt. Vi har istället valt att fokusera på att springa fort före att lägga tid på kapitalanskaffning”, säger Celine Fierro.

Läs också: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen

Innehåll från Synology IncAnnons

Håll er data säker med en hybrid lagringsmodell

Det finns en förutfattad mening om att alla bör migrera sina data till molnet för att helt eliminera all lagring on-premise. Detta kan emellertid innebära enorma risker, inte minst med tanke på de återkommande attacker mot molnleverantörer som inträffat det senaste året. Det innovativa NAS-företaget Synology Inc ser därför allt mer intresse för en hybridmodell.

– Det är smartare, säkrare och snabbare att välja hybridlagring, säger Jeremie Francois på Synology Inc.

De senaste två åren har antalet attacker mot molnleverantörer och -tjänster ökat. De flesta av dessa leverantörer har rigorösa säkerhetslösningar på plats, men detta till trots är RansomCloud och dataintrång tyvärr ett faktum, vilket gör att företag riskerar omfattande förluster. Situationen understryker det stora behovet av att synkronisera och backa upp sin information, även om man väljer molnet som huvudsaklig lagringsmetod. 

– Att lagra data i molnet är flexibelt och effektivt, men är ingen garanti mot ransomware och andra cyberhot. Att ha en backup-lösning mot molnet på plats är både smartare och säkrare – på så vis riskerar du inte att förlora data vid en attack mot molnet, säger Jeremie, som är Business Development Manager på Synology.

Snabb och enkel access

En av de organisationer som tidigt under pandemin insåg vikten av att säkra sina data, var finska högskolan Tampere. Under början av 2020 kämpade högskolan med att anpassa sig till distansarbete och pandemins snabba förändringar; Tampere använde redan tidigare Microsoft 365, men snarare som ett komplement än som primär arbetsmiljö. Det innebar att över 1 000 medarbetare och 18 000 studenter hade filer och dokument i Microsofts moln. 

– Microsoft har förvisso en backup-tjänst, men datan raderas efter 30 dagar om du inte prenumererar på deras premiumtjänster.

Därför vände sig Tampere till Synology. Det erfarna företaget uppfyllde alla kriterier och kunde tillsammans med högskolan skapa en strategi för all datahantering. 

– En avgörande faktor var att vi inte licensierar våra produkter och tjänster. Det är kritiskt för en så stor organisation; förutom de 19 000 aktiva användarkonton vi redan har nämnt, finns ett behov av att kunna bibehålla data från tidigare studenter. Resultatet är att otroliga 70 000 konton behöver skyddas, vilket med en licensbaserad lösning skulle ha blivit en mycket dyr historia.

Helt integrerad med Microsoft 365

Det är framförallt när man vill återskapa filer och e-mail som man märker bristerna hos de flesta back-up-lösningar. Med Synology Active Backup kan varje användare vid Tampere komma åt samtliga filer som tillhör deras egna Microsoftkonto. Portalen integreras helt sömlöst med kontosystemet via Microsoft Cloud. 

– Vi är övertygade om att det är bästa praxis att bidra till att göra dessa arbetsflöden smidigare och enklare, i synnerhet eftersom det hjälper användarna att agera säkrare på lång sikt.

Synkroniserar i realtid

En annan klient som har valt Synologys lösningar är Lonely Leap, ett team av oberoende mediestrateger. Lonely Leap ville skaffa sig kontroll över sin infrastruktur på över 200TB data, för att undvika återkommande kostnader för molnlösningar. Upplägget skulle inkludera alla distansarbetare och frilansare för att säkerställa tillförlitligt och effektivt arbete på distans. Lonely Leap implementerade därför Synology Drive som ryggraden i sin infrastruktur, med målet att både tillhandahålla distansarbetarna möjlighet till filsynkronisering i realtid och trygga säkerhetskopior mellan kontoren i London och Stockholm.  

– Med andra ord: alla som arbetar hemifrån synkroniserar i realtid med centralnoden i Sverige. Denna nod synkroniserar i sin tur med en lokal nod i London, så att datan backas upp på minst tre olika platser. På så vis kan medarbetarna också samarbeta på projekt i realtid.

Modernt, effektivt och pålitligt

Noderna integreras också enkelt med Lonely Leaps existerande LTO och interna bandbibliotek – en fortsatt populär metod för långsiktig arkivering – vilket i sin tur ger ytterligare redundans.

– Synology kunde därmed lösa en komplex situation genom att introducera en modern, effektiv och pålitlig infrastruktur som stöttade distansarbete, samtidigt som den gav ökad säkerhet i och med effektiva back-up-lösningar och trygga säkerhetskopior – till en mycket lägre kostnad. Det är något vi är stolta över, avslutar Jeremie. 

Läs mer om Synologys erbjudande här  

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera