1515

De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”

Ohcleo hoppar på sextech-trenden och lanserar en ljudapp. ”Vi vill stärka kvinnors sexuella självförtroende”, säger medgrundaren Celine Fierro.

Teamet bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.
Teamet bakom den erotiska ljudappen Ohcleo (från vänster): Sarah Robbins, kreativ chef, Anders Lövbrand, medgrundare, Celine Fierro, medgrundare och vd och Maja Sverin, grafisk designer.

Tänk dig en meditationsapp, men med sexuella anspelningar. Så beskriver Celine Fierro Ohcleo – en ljudtjänst för kvinnor som vill njuta mer. Målet är att utmana porrindustrin genom att placera kvinnors sensualitet och välmående först.

”Det är hälsosamt för kvinnor att njuta och orgasmen är som ett hälsopiller. Men tittar man på porrindustrin är den mansdominerad och där är det svårt för kvinnor att hitta egna preferenser”, säger hon.

Celine Fierro har en bakgrund från bland annat leveranstjänsten Urb-it och musiktjänsten Soundtrack Your Brand. Hon har medgrundat Ohcleo tillsammans med serieentreprenören Anders Lövbrand, som hon var kollega med på marknadsföringstjänsten Swadd. I mitten av 2020 drog de igång ett konsultbolag tillsammans, men kände snabbt att de ville jobba med att utveckla produkter istället. 

Celine Fierro hade en tanke om att sälja hållbara sexleksaker, men samtidigt kändes materialen de tillverkas i inte så miljövänliga. Därför började de istället undersöka möjligheterna att utveckla en app.

”Det var då vi upptäckte segmentet ’audio erotica’ och att det redan fanns en kategori som har krattat fram marknaden, framför allt ur den juridiska aspekten”, säger Celine Fierro.

Den mest kända aktören på marknaden är San Francisco-bolaget Dipsea, som startades 2018 och har tagit in runt 45 miljoner kronor i riskkapital. I september i fjol gick en annan svensk aktör ut och pratade om sin tjänst, Blanchestories, som skulle ha lanserats i oktober men verkar vara försenad.

Läs mer: Svenskar satsar på erotiska ljudnoveller: ”Kan bli jättestort”

Ohcleo siktar på att få 15 000 prenumeranter under 2021 och säkerställa skalbarheten i appen för att sedan satsa internationellt. Marknaden för ”audio erotica”-tjänster har ökat snabbt och 2026 förutspår Forbes att den kommer att omsätta runt 1 000 miljarder kronor.

Den kvinnliga formen att konsumera erotik bygger ofta på fantasier, menar Celine Fierro, och därför passar ljud väldigt bra för att skapa egna bilder av det man hör.

”När vi lyssnade igenom det som finns därute tyckte vi dock inte att det kändes autentiskt. Därför började vi testa med att spela in med våra vänner och kände att vi har knäckt nöten”, säger hon.

De har även testat att beställa berättelser och låta professionella ljudskådespelare läsa upp dem, men var inte nöjda med resultatet. I Ohcleo är det dem som skriver berättelserna som också läser in dem.

”Det kändes inte äkta med traditionella ljudinläsare, så vi bygger istället en innehållsbank med kreatörer där vi samlar in användargenererat material som vi lyssnar på och köper in om det låter bra”, säger Celine Ferrio.

Som förälder vill jag vara med och utmana den destruktiva bilden av sexualitet.

Just nu finns det 100 ljudspår i appen, som snart ska släppas i Apples Appstore. De är kategoriserade i ”please me” för tillfredsställelse, ”embrace me” för intimitet i form av till exempel erotiska godnattsagor och ”master classes” där man kan lära sig olika saker om sex från experter och terapeuter. 

”Som förälder vill jag vara med och utmana den destruktiva bilden av sexualitet som kvinnor och flickor dagligen möts av. Vårt mål är att skapa ett hälsosamt alternativ och bli en källa till starkare självkänsla, kunskap och välmående hos kvinnor i dag och för nästa generation”, kommenterar medgrundaren Anders Lövbrand. 

Allt innehåll i Ohcleo än så länge på engelska och användarna betalar en månadsavgift på 9 dollar, cirka 75 kronor, eller ett rabatterat årspris. Hittills har utvecklingen av appen finansierats av grundarna, ett innovationslån från Almi och en kapitalrunda på 2 miljoner kronor från vänner och privatinvesterare.

”Vi får en del propåer från investerare, men jag tror att många tar in mycket pengar för tidigt. Vi har istället valt att fokusera på att springa fort före att lägga tid på kapitalanskaffning”, säger Celine Fierro.

Läs också: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?