1515
Annons

De tar bildelning till börsen

Bildelningbolaget Move About tar sikte på börsen – och Europa. Med start 23 februari handlas bolagets aktier på Nasdaqs First North-lista. 

”Vi vet att tillväxt kostar pengar och tillgång till fler pengar via en börs är ett bra sätt att göra det på”, säger det norsk-svenska bolagets vd Morten von Krogh till Dagens industri.

Move About med vd Morten von Krogh tar bildelning till Stockholmsbörsen i och med noteringen på First North-listan i slutet på februari.
Move About med vd Morten von Krogh tar bildelning till Stockholmsbörsen i och med noteringen på First North-listan i slutet på februari.Foto:Move About

Elbilio, Kinto, Move About, M – Volvo Car Mobility, Our Green Car och Stockholms Bilpool är några exempel på de många svenska bilpooler som i dag. En av de större är Move About.  Bolaget grundades i Oslo 2007 och driver i dag elbilspooler för företag, myndigheter och privatpersoner i Sverige, Norge och Tyskland med nästan 60.000 användare. Bilarna är uteslutande helt elektriska. 

Nu satsar bolaget på en börsintroduktion i slutet av februari. Erbjudandet, som blev offentligt på tisdagen, omfattar 4,80 miljoner så kallade units, som vardera består av en aktie och en teckningsoption TO1. Teckningskursen är 9,40 kronor per unit, vilket motsvarar 9,40 kronor per aktie då teckningsoptionerna erhålls vederlagsfritt. Det finns även en övertilldelningsoption på ytterligare 720.000 units. 

Move About kommer vid fullteckning att få in 45,1 miljoner kronor före emissionskostnader och vid fullt utnyttjande av övertilldelningsoptionen ytterligare 6,8 miljoner kronor. Bolaget värderas före erbjudandet till 189 miljoner kronor. 

Att mobilitetsjätten, som ursprungligen var norsk, numera har sitt huvudkontor i Göteborg och väljer att notera sig på den svenska börsen har sina skäl. 

”Vi är nästan dubbelt så stora i Sverige som i Norge och har lagt en tydlig och långsiktig internationell tillväxtstrategi. Därför ser vi att vi genom noteringen på First North får potentiell tillgång till en större investerarbas än vi hade fått i Norge”, säger Morten von Krogh.

Bolaget omsatte i fjol drygt 23 miljoner kronor i Sverige och gjorde en vinst på 2,3 miljoner kronor. Det kan låta blygsamt, men många bildelningstjänster har historiskt haft det svårt med lönsamheten – och tvingats lägga ned. Move About, som både driver en öppen bilpool och hjälper företag och kommuner med sina fordonsflotta, har hittat en lönsam affärsmodell.

”Vår målgrupp fram till i dag består av cirka 80 procent företag och kommuner vilket innebär en fast intäkt per bil och månad, vilket gett oss en bra kostnadsbas. Och så har vi möjlighet att erbjuda bilarna till privatpersoner på de tider som de inte används”, säger von Krogh.

I Karlskrona har man inlett ett samarbete med kommunen där bilarna används av kommunens anställda under kontorstider – men fungerar som en öppen bilpool under kvällar och helger. Enligt kommunens egna beräkningar så har elbilspoolen varit 30 procent billigare än deras tidigare lösning. 

I Lund lanserade Move About i dagarna ett samarbete med JM, där de boende i fastighetsbolagets hus får tillgång till en bilpool, som dessutom kan hyras ut till andra när de boende själva inte har behov av en bil. En bra modell för både bolag, kommuner och dem själva, menar von Krogh.

”Mest handlar det om att bidra till den gröna omställningen, och där vet vi nu att både företag och kommuner får ett bidrag för att reducera utsläpp av koldioxid. Att dra igång en elbilpool är nog det enklaste sättet att komma i gång med det. Men även privatpersoner, i synnerhet de under 30 år, har en ökad medvetenhet om att även de kan bidra till att minska utsläppen, och det kan vara en anledning att vara med i en bilpool.”

I höstas köpte Move About den tyska bildelningstjänsten Mobileeee – som markerar början på bolagets expansionsresa i Europa. Ambitionen är att inom fem år vara en av marknadsledarna på bildelning i Europa. Bolaget tittar just nu på flera potentiella marknader, däribland Österrike och Schweiz. Även Spanien är intressant.

”Nu när vi hållit på i Sverige i 10 år och 15 år i Norge. På den tiden har vi hunnit skaffat en unik kompetens kring hur man hanterar delning av elbilar och driftar dem med allt det praktiska som kommer med det. Det ser vi att vi kan kapitalisera på i Europa.”

Men von Krogh poängterar att man vill skynda långsamt.

”Det som är intressant är att göra det bra där vi är nu och växa därifrån och inte gå på för mycket för tidigt.”


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?