1515

De täljer guld när EU tvingar företag att klimatrapportera: ”De flesta använder Excel”

Företaget Climatiq hjälper kunder att minska sin klimatpåverkan – genom att omvandla datapunkter i verksamheten till koldioxidvärden.

Nu tar bolaget med svensken Hessam Lavi in nytt kapital från bland annat Cherry Ventures, där Spotifyveteranen Sophia Bendz är Sverigechef.

Grundarna Isis T. Baulig,  Philipp von Bieberstein och Hessam Lavi.
Grundarna Isis T. Baulig, Philipp von Bieberstein och Hessam Lavi.Foto:Gene Glover

Climatiq, som grundades tidigare i år, har som mål att hjälpa företag att minska sina utsläpp genom datainsamling. Datan bygger på öppen källkod, vilket innebär att programkoden kan användas fritt utan licensavgifter och rättsliga restriktioner. Anledningen till det är för att underlätta för samarbeten, enligt grundarna.

”Vi bygger grunden för andra som kan komma med en lösning”, säger vd:n och medgrundaren Hessam Lavi.

Bolaget har också ett API, en tjänst som möjliggör för olika applikationer att kommunicera med varandra. 

”Genom att använda Climatiqs API kan du hämta data från din mjukvara och dina system och automatiskt omvandla den till koldioxidvärden genom att använda våra verifierade data och vetenskapliga metoder”, säger Hessam Lavi. 

Grundarna Hessam Lavi, Isis T. Baulig, och Philipp von Bieberstein, har alla tidigare erfarenhet av startups och känner varandra sedan länge. Klimatet är ett gemensamt intresse, och de bestämde sig därför för att göra något inom sektorn.

Bolaget har nu tagit in 2 miljoner dollar, motsvarande 17 miljoner kronor, för att anställa fler. Bolaget består i dag av åtta personer, varav två är klimatforskare.

Pengarna ska bland annat användas för att utveckla det tekniska och för att göra API:n skalbar och integrerbar till så många system som möjligt.

Företaget har under sex månader lärt sig av marknaden genom kunder och konsulter och upptäckte att i stort sett alla företag skriker efter modernisering. 

”De flesta företag använder Excel (Microsofts kalkylprogram, reds anm.) och en konsult som kommer in en gång om året. Det är väldigt tidskrävande och ineffektivt.”

Bolaget ska även växla upp personalstyrkan.

”Vi kommer från en techbakgrund, vi fokuserar på techdelen och har därför anlitat två klimatforskare, en från MIT och en från Potsdam institute of Climate Impact för att analysera datan”, säger Hessam Lavi.

Berlinbaserade Cherry Ventures leder rundan. Riskkapitalbolaget har verksamheter i London, Paris och Stockholm. Den svenska verksamheten leds av Sophia Bendz - en av Sveriges mest aktiva affärsänglar med en bakgrund som global marknadschef för Spotify.

Läs en intervju med Sophia Bendz i Di Weekend här: Ängelinvesteraren jagar nästa techsuccé: ”För lite kapital går till kvinnor”

Grundarna ser inte konkurrensen som ett hot mot deras produkt då de anser att de flesta andra liknande idéer är nischade mot en viss bransch. Samtidigt är marknaden ständigt växande i och med de ökande kraven på minskade utsläpp. 

”Marknaden är för stor, alla behöver det här”, säger medgrundaren Isis T. Baulig.

Ökade regelverk med bland annat EU:s ”green deal” tvingar företag att mäta och uppge sina gröna fotavtryck. Trenden syns även bland investerare och konsumenter som har krav på att företag ska vara gröna och transparenta, enligt Hessam Levy.

”Alla har olika sätt att minska utsläpp och det finns inget ‘rätt sätt’. Men alla behöver kunna mäta sina utsläpp.” 

Grundarna anser även att Climatiq kommer att spela en viktigare roll i länder som Sverige än till exempel Tyskland där de nu befinner sig. 

”Tyskland har en stark lokal marknad medan Sverige är beroende av export och har därmed mer komplicerade leveranskedjor. Det gör mätningen av koldioxidutsläpp svårare”, säger Hessam Lavi. 

 


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?