1515

De startar bootcamp för kvinnliga grundare

Tillväxtverket och investeringsbolaget Wellstreet vill dra in mer kapital till kvinnliga startupgrundare. Nu lanserar de acceleratorprogrammet Femtech Bootcamp som de hoppas ska öka jämställdheten i branschen.

Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.
Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Fortfarande går bara en bråkdel av riskkapitalet till kvinnliga techgrundare. Enligt Di Digitals granskning tidigare i våras fick bolag med enbart kvinnliga grundare endast 0,7 procent av de 11,4 miljarder kronor som investerades i startups i fjol.

Det vill Tillväxtverket och Wellstreet ändra på.

Tio startupbolag ska i september få chansen att etablera sig på Stockholms startupscen genom att delta i gratisprogrammet Femtech Bootcamp.

"Vi behöver hitta nya vägar för att skapa möjligheter för fler kvinnor inom tech-sektorn. Genom satsningen på acceleratorprogrammet Femtech Bootcamp kan vi uppmärksamma fler förebilder och framgångsexempel" , säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf i ett pressmeddelande.

Läs mer: Startupgrundaren: Vi kvinnor granskas på ett tuffare sätt 

Antagningskraven är att grundarna är kvinnor eller en mix av kvinnor och män samt att produkten eller tjänsten är redo att lanseras på marknaden. Tillväxtverket påpekar att endast 10 procent av techbolagens ledamöter är kvinnor och att fördelningen ser likadan ut i större startups.

”Men det finns ett stort intresse för jämställdhetsfrågor inom branschen. Vi vill gärna ha in fler samarbetspartners i det här projektet”, säger Arash Sangari, programansvarig på Tillväxtverket, till Di Digital.

Han berättar att dialog förs med flera potentiella partners och nämner bland annat Sara Wimmercranz och Susanne Najafis investeringsbolag Backing Minds. 

Wellstreets medgrundare Sïmon Saneback säger att det är svårt att sia om hur mycket pengar som kommer att pumpas in i programmet.

"Antagligen mycket, då flera stora företag, inkubatorer och investerare väntas ansluta."

Det finns inget garanterat kapital att hämta in för de utvalda bolagen, men under programmets fem dagar bjuds ett tiotal investerare in.

Läs mer: "Därför vill vi se fler kvinnliga techgrundare" 

Varje dag kommer att bygga på ett tema. Bland annat ska deltagarna vässa sina pitchar samt lära sig om bolagsjuridik, marknadsföring och affärsmodeller. I slutet av veckan hålls en middag där potentiella investerare matchas med bolagen. 

TIllväxtverket har under två år drivit programmet Startup Sweden, som ska ha genererat över 70 miljoner i riskkapital till deltagande bolag. 

"Riskkapital är dock inte alltid målet. Tanken är också att man kan hitta offentligt stöd, och framför allt får verktyg att komma vidare med sin startup", säger Arash Sangari.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?