1515

De startar accelerator för kvinnliga entreprenörer

Nätverket Shesupp utmanar etablerade inkubatorer och startar en egen accelerator. Tolv entreprenörer är nu uttagna till första omgången av programmet Female Founders.

Melina Gotstig, Carolina Savatier-Dupré Bañares, Jean Rose, Veronica Harth och Emma Ockert-Axelsson jobbar med att dra igång acceleratorn Shesupp Female Founders Program.
Melina Gotstig, Carolina Savatier-Dupré Bañares, Jean Rose, Veronica Harth och Emma Ockert-Axelsson jobbar med att dra igång acceleratorn Shesupp Female Founders Program.

Med inspiration från gig-ekonomin startade Jean Rose nätverket Shesupp 2016. Tanken bakom var att försöka bidra till ett mer jämställt näringsliv och att koppla ihop företag med kvinnliga entreprenörer för kortare projekt. 

I somras sade hon upp sig från sitt jobb som senior konsult på EY (Ernst & Young reds.anm.) och tog en halvtidstjänst som strategisk projektledare på Scania för att få mer tid till sin sidoverksamhet. Under Shesupps flagg har hon arrangerat olika träffar och event, och nätverket har i dag 300 medlemmar. 

”Något som har framgått på nätverksträffarna är att många entreprenörer efterfrågar praktiska verktyg inom ledarskap och affärsutveckling för att utveckla sina idéer med ett tydligt hållbarhetsfokus”, säger Jean Rose.

Därför har hon nu ställt om organisationen till att istället driva en accelerator tillsammans med fyra andra kvinnor. 

Jean Rose tror att det behövs fler acceleratorer och även dem bara för kvinnor utöver de aktörer som finns i dag, som till exempel Tillväxtverkets Femtech Bootcamp och Stings olika program. 

Hon har med sig ett antal samarbetspartners på tåget, bland andra riskkapitalbolaget EQT Ventures, Stockholm Stads investeringsarm Invest Stockholm och Danske Bank DANSKE -0,09% Dagens utveckling . De bidrar på olika sätt, med workshops, kontakter och nätverk, personalresurser, material och kontorsplatser för entreprenörerna.

Läs också: Kvinnliga grundare dominerar i Malmös startupprogram

Indra Sharma är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT Ventures.
Indra Sharma är Venture Lead på riskkapitalbolaget EQT Ventures.

Indra Sharma, Venture Lead på EQT Ventures, kommer att vara delaktig i programmet genom att hålla i workshops och prata med entreprenörerna om hur man bygger presentationer och ska tänka kring investeringar. Bolagen är i ett tidigt skede och det ger henne möjlighet att få kontakt med dem och vice versa.

”De flesta investerare strävar efter en diversifierad portfölj, men tyvärr är den gruppen man når ofta homogen. Därför är det bra med sådana här initiativ. Det handlar så mycket om kontakter och kunskap i det här skedet, och många kvinnor har inte det nätverket”, säger Indra Sharma.

Hon hejar på Jean Roses initiativ att ta tag i frågan och försöka hitta en lösning.

”Jag tror att det är viktigt att ha event och forum där kvinnor kan träffa andra kvinnor och inte behöver förklara sig på samma sätt. Även om det är synd att det är så 2019. Sedan är det också viktigt att personer högre upp driver de här frågorna, för de som har störst makt att förändra är de som måste ta mest ansvar”, säger Indra Sharma.

Stockholm Stad, med dotterbolaget Stockholm Invest som stöttar programmet, har som mål att öka företagandet bland utrikesfödda kvinnor och har jobbat med Shesupp sedan 2016. 

”Shesupp har lyckats attrahera en mångfaldig grupp av kvinnor och vid ett tillfälle hade vi runt 100 kvinnor samlade med olika bakgrund på ett inspirationsevent”, säger Ariane Pousette, projektledare på Invest Stockholm.

De som har störst makt att förändra är de som måste ta mest ansvar.

Första omgången av acceleratorn drar igång den 2 april och programmet pågår under fyra månader. Tolv entreprenörer deltar och totalt fick Shesupp 60 ansökningar. De kommer att sitta tillsammans och jobba på den nya startuphubben The Park på Södermalm. En gång i veckan ska de ses för olika workshops och har även tillgång till affärsrådgivning från Startup Sthlm.  

”Vi letar mentorer åt dem just nu och de kommer även att matchas med varandra och ha en ‘buddy’ under programmets gång”, säger Jean Rose.

De fyra månaderna avslutas med eventet ”Friends, Family and Fearless”, som anordnas av Invest Stockholm och Shesupp i samarbete med stiftelsen Norrsken. Där får entreprenörerna möjlighet att träffa investerare, potentiella kunder, familj och vänner.

En av deltagarna är Amanda Avsan, marknadschef och medgrundare av Preggers, som utvecklar en graviditetsapp med information som är framtagen och verifierad av barnmorskor och experter.

”Jag ser Shesupps acceleratorprogram som en möjlighet att utvecklas personligen, men även att få hjälp av experter inom olika områden för att ta företaget till nästa nivå, vilket för mig innebär att lansera appen Preggers på en global marknad”, säger Amanda Avsan.

Ebba Heselius, grundare av byteshandelsappen Swapster, är en av deltagarna i acceleratorprogrammet.
Ebba Heselius, grundare av byteshandelsappen Swapster, är en av deltagarna i acceleratorprogrammet.

En annan av entreprenörerna är Ebba Heselius, som har startat Swapster – en community-driven marknadsplats för byteshandel som kan hjälpa människor att spara pengar och leva mer klimatsmart. 

”Jag söker ett sammanhang med likasinnade och jag hoppas att vi kan peppa varandra till att drömma stort. Förhoppningsvis kan jag också hitta en mentor för att bolla med framöver och ett nätverk inför när jag ska söka en investering”, säger Ebba Heselius.

För att vara med betalar entreprenörerna det de själva tycker att det är värt vid programmets slut, men Shesupp ger riktlinjer utifrån bolagens värde.

”Vi vill nå en mångfald av bolag och alla har inte råd att betala 5 000 kronor”, säger Jean Rose.

För att säkra kommande program krävs ett antal huvudsponsorer som vill vara med som medarrangörer och även företag som skulle vara intresserade att rekrytera entreprenöriella talanger för kortare projekt.

”Vårt mål är att till 2025 ha stöttat över 100 kvinnor till att starta, driva och utveckla hållbara företag”, säger Jean Rose.

Läs också: Stings affärscoach: ”Fler kvinnliga grundare måste bli en icke-fråga”

Är du intresserad av fler nyheter om startups, tech, riskkapital och entreprenörskap med kvinnor i fokus. Prenumerera på vårt nyhetsbrev Female Founders, som skickas en gång i veckan! 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?