1515

De ska lära svenska lärare att programmera

Edtech-bolaget Edqu och den ideella föreningen Kodcentrum har i samarbete med bland annat Spotify och Paradox tagit fram läromedel som ska göra svenska lärare redo när klassrummen digitaliseras.

Lisa Söderlund på Kodcentrum och Viktor Sebes på Edqu.
Lisa Söderlund på Kodcentrum och Viktor Sebes på Edqu.

Regeringen har bestämt att grundskolan ska digitaliseras. Digitalt skapande och programmering ska införas i läroplanen från och med 1 juli 2018.

Läs mer: Regeringen inför programmering från första klass

Det innebär att tusentals barn kommer att introduceras för programmering vid en tidig ålder. Men det påverkar också lärarna – som ju ska undervisa barnen i enlighet med läroplanen.

Därför lanserar nu det svenska edtech-bolaget Edqu och den ideella föreningen Kodcentrum läromedlet Koda i skolan. Syftet är helt enkelt att göra lärarkåren digital.

Innehållet har tagits fram i samarbete med techbolag och pilotskolor i Hallonbergen, Tensta och Hammarby Sjöstad i Stockholm.

”Vi har tagit fram material för främst mellanstadielärare. Det är baserat på den befintliga läroplanen, alltså inte den uppdaterade läroplanen, även om vi har haft ett öga på Skolverkets arbete under projektet", säger Lisa Söderlund som tar fram Kodcentrums pedagogiska material och är redaktör för föreningens sajt.

Hon är i grunden mediepedagog och har jobbat i den rollen på Tekniska museet i Stockholm.

”Koda i skolan består dels av praktiskt lektionsmaterial, till exempel en lektion som går ut på att eleverna får styra sina kompisar som robotar, och dels det teorimaterial som lärare behöver för att kunna presentera hur till exempel en algoritm funkar.”

Lektionsmaterialet har tagits fram i samarbete med musiktjänsten Spotify och spelstudion Paradox Interactive. Det ena temat handlar om framtidens musik. Där ska barnen bygga framtidens musikspelare kopplat till ämnena musik och teknik.

Det andra temat handlar om att göra digitala hjälteberättelser och det är kopplat till ämnena svenska, samhällskunskap och teknik.

Dessutom erbjuds elever och lärare vardagsnära förklaringar på begrepp inom datalogin och programmering.

”I projektet har vi även tagit fram fortbildningsmaterial för lärare som ska göra att ta de vågar ta klivet och förstå programmering och datalogiskt tänkande. Lärarna kan testa sig själva och sedan presentera det för eleverna."

Foto:
Läraren Lars Häggström undervisar på Enbacksskolan i Tensta i Stockholm. Foto: Maria Uhr

Edtech-bolaget Edqus uppgift i det hela har varit att ta fram ett digitalt läromedel.

"Förutom att elever jobbar i det så är det ett verktyg för lärarna för att se om eleverna lär sig om ämnet. Det handlar inte bara om programmering utan om digital kompetens i allmänhet som man behöver för ett uppkopplat liv", säger Viktor Sebes som är medgrundare av bolaget och ansvarig för innehållet och pedagogiken i verktyget.

I grunden är han lärare i matematik och fysik samt civilingenjör i teknisk fysik. 

"Vi konkretiserar vad lärarna kan göra i klassrummen. Det är svårt att undervisa i något man inte är tränad i och det här ska vara en brygga för lärarna.”

Han menar att det initiativet liknar Matematiklyftet som var en satsning från Skolverket för att lyfta lärarnas kompetens i matematik: "Det här kan bli en start inom digitalisering och kod."

Ett exempel på vad lärarna och eleverna ska få lära sig är att datorn läser koden i en strikt ordning.

"Den gör inte logiska hopp som en människa utan går igenom varje rad uppifrån och ned. Beroende på ordningen man ber den utföra så kan den göra konstiga saker. Tänk dig att du först tar på dig skor och sedan strumpor."

För eleverna och lärarna som använder det är materialet gratis. Edqus affärsmodell är att dessutom erbjuda licenslösningar för skolkunder som ger obegränsad användning. Köparna kan vara skolägare eller enskilda lärare eller lärarlag som har en budget.

Läs även: Spotify kodade med barn: Vi har lärt oss massor


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?