1515
Annons

De ska förenkla magasineringen av dina prylar

Med hjälp av Ztorages digitala plattform kan kunderna sköta förvaringen av prylar från soffan. Nu ska bolaget växa, bland annat med backning av Wilkne-familjen.

Oscar Hentschel, medgrundare.
Oscar Hentschel, medgrundare.Foto:Pressbild.

Det är nog många som kan känna igen sig i känslan av att inte ha en aning om vad man har i sina kartonger i källar- eller vindsförrådet.

När våren utlovar sin ankomst börjar ett frenetiskt letande efter lättare jackor och skor.

Stockholmsbaserade Ztorage vill göra det enklare att ha koll på vad man har i sina kartonger och sköter hela processen med magasinering åt kunden. Utöver det kör de även ut och hämtar kundernas saker och kartonger som de vill magasinera.

”Vi såg att det i stan finns mycket folk som inte har bil, inte kan bära eller inte har möjlighet att ta sig till olika förråd. Vi tänkte då att det måste finnas ett enklare sätt med hjälp av teknik”, säger medgrundaren Oscar Hentschel.

Kunden kan med hjälp av Ztorages digitala plattform få en överblick av vilka prylar man har magasinerade. Tanken är att det ska vara enkelt att välja det man behöver magasinera eller hämta ut för tillfället och att ha koll på vad som finns magasinerat.

Läs mer: Shurgard-utmanare siktar mot börsen 

Just nu finns man i Stockholm, Uppsala och Södertälje och tjänsterna riktas till både privat- och företagskunder. Priset ligger på mellan 399 och 1 999 kronor per månad beroende på hur mycket som ska magasineras. Kunden betalar också för en utkörningsavgift och eventuell extra bärhjälp, en person ingår, när saker ska lämnas. Hämtningen är gratis.

En del i affärsidén är att Ztorage inte behöver betala lika höga hyror för sina lokaler som traditionella magsineringstjänster, som exempelvis Shurgard. Detta eftersom lokalerna inte behöver vara kundanpassade; kunderna är ju aldrig på plats själva. Dessutom kan man lägga sina lager utanför städerna.

”Vi ser att urbaniseringen ökar och Stockholm är den huvudstad i Europa som förväntas växa snabbast. Därför blir yta dyrt, då är det ohållbart att använda ytan till förvaring. Det gör att vi pratar en hel del med fastighetsägare som bygger allt mindre förråd, de vill bygga boyta. Men det finns fortfarande ett intresse att erbjuda förråd”, säger Oscar Hentschel.

Än så länge är Ztorages typ av magasinering ett relativt nytt fenomen i Sverige. I USA däremot, som bolaget sneglat mest på, är det vanligare. 

Där finns bland andra Los Angeles-baserade Clutter som grundades 2013 och som hittills tagit in nästan 100 miljoner dollar i riskkapital. Tech-profilen Niklas Zennströms Atomico finns med som en av de ledande investerarna i Clutters senaste runda 2017.

En av bolagets stora utmaningar blir därmed att få upp folks ögon för den här typen av magasinering, menar Oscar Hentschel.

”Vår utmaning är att det är ett nytt fenomen. Så vi måste lära upp kunder att det här är något som finns och att det inte är en lyxtjänst. Vår initiala respons från många kunder är att de säger att det är en bra tjänst som de undrar varför de inte kände till sedan tidigare”, säger han. 

Läs mer: Här lagras miljonvinster

Ztorage grundades 2014, men fick sin nuvarande form under 2017. Samma år omsatte bolaget blygsamma 440 000 kronor och hade ett minusresultat på 2,2 miljoner kronor. Enligt Oscar Hentschel fokuserar man i första hand på att växa under den närmsta tiden framöver.

”Vi har fokuserat de senaste åren på att bygga tjänsten. Nu är det dags att börja trycka på lite och få in fler kunder. Dessutom siktar vi på marknadsföring och partnerskap, fokus på kundtillväxt helt enkelt”, säger han.

Under tidig sommar förra året tog bolaget in 3 miljoner kronor i investeringar, bland investerarna finns bland andra Wilkne-familjen, som grundade WM-data, representerade i form av Mathias Wilkne som också backat bolaget sedan tidigare.

"Pengarna används främst till att experimentera med marknadsföring och till att fortsätta bygga bästa möjliga förvaringstjänst", säger Oscar Hentschel.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?