1515

De ska fixa personalkrisen i vården – tar in 5 miljoner från Gullspång Invest

Medpeople matchar vårdpersonal med vårdinstanser genom sin digitala plattform. Bolaget har fått en raketstart och tar nu in nytt kapital för att expandera.

Kave Soultani, medgrundare och vd för Medpeople.
Kave Soultani, medgrundare och vd för Medpeople.Foto:Pressfoto.

Det digitala hr-bolaget Medpeople jobbar med bemanning inom vården. Bolaget grundades under sommaren förra året och ska redan nu ha cirka 3 000 konsulter och 200 olika vårdavdelningar i landet.

Nu tar bolaget in 5 miljoner kronor i nytt kapital för att växa ännu mer.

”Vi vill att vårdpersonalen ska vara samhällets mest nöjda yrkesgrupp. Både på individnivå men också för samhället i stort”, säger Kave Soultani, medgrundare och vd.

Idén till en digital tjänst för bemanning inom vården kom till när Kave Soultani tillsammans med Niclas Nilsson, som också är medgrundare, gjorde sitt examensarbete hos ett bemanningsföretag för vården. När man skulle göra slag i sak tog man också in de två utvecklarna Herman Nilsson och Emil Bjurström i projektet.

Under sitt första halvår omsatte bolaget 1,8 Mkr. I år räknar Kave Soultani med att omsättningen landar på omkring 12 Mkr. Med nya pengar i kassan kommer Medpeople att satsa på produktutveckling av appen, något man måste göra för att kunna expandera ytterligare i Sverige.

Läs mer: Gullspång Invest: ”Entreprenörer lär sig vård snabbare än vården lär sig tech” 

På sikt kommer man också se över en internationell expansion där Storbritannien hägrar.

Genom att ladda ner appen och registrera sig kan vårdpersonal ta kortare uppdrag inom olika sektorer inom vården. Antagningsprocessen, legitimations- och kvalitetskontroll samt jobbmatchning sköts automatiskt och helt digitalt. 

”Efter att man blivit godkänd så är det fritt fram att köra. Vi sköter allt från registrering till matchning av jobb, lönehantering och betygsättning i en och samma plattform”, säger Kave Soultani.

Enligt bolaget måste de attackera frågan från ett annat håll än tidigare aktörer – för att kunna hantera det mångåriga problemet med den omfattade personalbristen i vården.

Det ska ske genom att man snabbt fyller de korta vakanserna som leder till längre bortfall, menar Kave Soultani.

”Korta vakanser är i dag sjukvårdens största problem, samtidigt så är det få av de korta vakanserna som löses i dag. Om man löser dem så slipper man övertid bland den egna personalen. Övertid kan skapa stress vilket i sin tur leder till långa vakanser”, säger han.

”Det är många som registrerar sig hos oss som lämnat sjukvården eller inte orkar jobba heltid inom vården. De har känt att arbetsförhållandena inte är tillräckligt bra. De jobbar med något annat, saknar yrket och vill tillbaka till vården. Utmaningen är inte att det är brist på sjuksköterskor och läkare, det finns brist på de som vill jobba inom vården.”

I och med investeringen tar också Gustaf Brandberg, en av ägarna av Gullspång Invest, en plats i Medpeoples styrelse. 

”Vi tror på Medpeople inte bara för att det är ett starkt team som har byggt en fin och snabbt växande digital tjänst för vårdbemanning, utan även för att de har en genuin vilja att förbättra både för vårdpersonal och vårdgivare i en bransch som har stort behov av att effektiviseras”, säger Gustaf Brandberg i en kommentar.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?