1515

De ska få fler unga tjejer att koda – får miljoninvestering

Startupbolaget Imagilabs får en miljoninvestering och lanserar nu sin första produkt – en liten kub som ska få fler unga tjejer att intressera sig för programmering. ”Den ska användas i vardagslivet”, säger vd:n Dora Palfi.

Från vänster: Imagilabs tre grundare Beatrice Ionascu, Dora Palfi och Alexa Edström.
Från vänster: Imagilabs tre grundare Beatrice Ionascu, Dora Palfi och Alexa Edström.Foto:Martin Lundström

Bolaget Imagilabs började som en startup på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, under 2018. De tar nu in 1,55 miljoner kronor under sin första investeringsrunda, knappt ett år efter starten.

Sju investerare har gått in i bolaget. Bland dem finns Stings investeringbolag Propel Capital och affärsänglarna Donna Hanafi, tidigare toppchef på Tictail, och Nicolas Grasset, tidigare teknikchef på Lifesum.

”Det kommande året fokuserar vi på att komma ut på marknaden. Kapitalet kommer att spenderas på det samt på produktutveckling och att göra oss mer synliga”, säger Alexa Edström, medgrundare av Imagilabs. 

Bolagets andra två medgrundare är Beatrice Ionascu och Dora Palfi, som även är vd. 

Läs mer: Gästkrönika: Ett nytt kvinnligt ledarskap träder fram 

Bland de som studerar eller jobbar inom techsektorn i Europa och USA är endast 18 procent kvinnor, enligt Dora Palfi. Den siffran vill de höja. 

För barn och vuxna kvinnor finns produkter, kurser och nätverk som ger möjlighet att utveckla ett intresse för programmering, enligt grundarna. Dock finns det ett gap för verktyg som riktar sig till flickor mellan 12 till 16 år.

”Vi har skapat en skalbar lösning som tjejer kan använda i sitt vardagsliv. Vårt mål är att fler och fler tjejer ska intressera sig för tech och att fler förhoppningsvis ska vilja utbilda sig inom området”, säger Dora Palfi. 

Imagilabs första produkt, imagicharm.
Imagilabs första produkt, imagicharm.Foto:Pressbild

Bolaget har arbetat tillsammans med flera tonårstjejer för att utveckla produkten, som går under namnet ”Imagicharm” och lanseras i dag, den 28 maj. Det är en kub som sätts fast på en nyckelring. Den är gjord för att kunna användas som accessoar, som gör den tilltalande för målgruppen och enkel att ha med sig. 

Den kopplas till mobilen och genom en app kan användaren programmera olika funktioner som syns i kuben. Om användaren till exempel får ett sms kan en symbol visas på kubens display, exempelvis ett hjärta, som är programmerad för en specifik vän.

Ju bättre användaren blir på att programmera, desto mer avancerade funktioner kan visas i kuben. Det kan vara allt från symboler, ljudsignaler till texter. 

”Vi märkte att målgruppen tycker att det är viktigt att uttrycka sig, att de vill ha fora med andra personer med samma intressen, samt att de använder mobilen mer än datorer. Det tog vi till oss och med de erfarenheterna skapar vi Imagicharm”, säger Dora Palfi. 

”Vi hoppas att bolaget kommer fortsätta att gå fort framåt”, säger Alexa Edström. 

Läs mer: Unicornia hjälper techsektorn rekrytera kvinnor: ”En affärsmöjlighet” 

Tidigare under 2019 valdes Imagilabs tre grundare ut för att medverka i Apples AAPL 0% Dagens utveckling så kallade Female Founders-program. Det är en del av Apples satsning på att stötta kvinnor inom tech och konferensen ägde rum i techjättens högkvarter i Cupertino, Kalifornien. 

Under två veckor fick Imagilabs grundare bland annat vägledning i att utveckla både produkten och plattformen, för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Imagilabs var en av tio startups, och det enda svenska bolag, som valdes ut till att medverka i programmet.

Imagilabs tre grundare med texten ”Girls shaping the future with tech.”
Imagilabs tre grundare med texten ”Girls shaping the future with tech.”Foto:Pressbild

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?