Annons

De ska få fler unga tjejer att koda – får miljoninvestering

Startupbolaget Imagilabs får en miljoninvestering och lanserar nu sin första produkt – en liten kub som ska få fler unga tjejer att intressera sig för programmering. ”Den ska användas i vardagslivet”, säger vd:n Dora Palfi.

Från vänster: Imagilabs tre grundare Beatrice Ionascu, Dora Palfi och Alexa Edström.
Från vänster: Imagilabs tre grundare Beatrice Ionascu, Dora Palfi och Alexa Edström.Foto:Martin Lundström

Bolaget Imagilabs började som en startup på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, under 2018. De tar nu in 1,55 miljoner kronor under sin första investeringsrunda, knappt ett år efter starten.

Sju investerare har gått in i bolaget. Bland dem finns Stings investeringbolag Propel Capital och affärsänglarna Donna Hanafi, tidigare toppchef på Tictail, och Nicolas Grasset, tidigare teknikchef på Lifesum.

”Det kommande året fokuserar vi på att komma ut på marknaden. Kapitalet kommer att spenderas på det samt på produktutveckling och att göra oss mer synliga”, säger Alexa Edström, medgrundare av Imagilabs. 

Bolagets andra två medgrundare är Beatrice Ionascu och Dora Palfi, som även är vd. 

Läs mer: Gästkrönika: Ett nytt kvinnligt ledarskap träder fram 

Bland de som studerar eller jobbar inom techsektorn i Europa och USA är endast 18 procent kvinnor, enligt Dora Palfi. Den siffran vill de höja. 

För barn och vuxna kvinnor finns produkter, kurser och nätverk som ger möjlighet att utveckla ett intresse för programmering, enligt grundarna. Dock finns det ett gap för verktyg som riktar sig till flickor mellan 12 till 16 år.

”Vi har skapat en skalbar lösning som tjejer kan använda i sitt vardagsliv. Vårt mål är att fler och fler tjejer ska intressera sig för tech och att fler förhoppningsvis ska vilja utbilda sig inom området”, säger Dora Palfi. 

Imagilabs första produkt, imagicharm.
Imagilabs första produkt, imagicharm.Foto:Pressbild

Bolaget har arbetat tillsammans med flera tonårstjejer för att utveckla produkten, som går under namnet ”Imagicharm” och lanseras i dag, den 28 maj. Det är en kub som sätts fast på en nyckelring. Den är gjord för att kunna användas som accessoar, som gör den tilltalande för målgruppen och enkel att ha med sig. 

Den kopplas till mobilen och genom en app kan användaren programmera olika funktioner som syns i kuben. Om användaren till exempel får ett sms kan en symbol visas på kubens display, exempelvis ett hjärta, som är programmerad för en specifik vän.

Ju bättre användaren blir på att programmera, desto mer avancerade funktioner kan visas i kuben. Det kan vara allt från symboler, ljudsignaler till texter. 

”Vi märkte att målgruppen tycker att det är viktigt att uttrycka sig, att de vill ha fora med andra personer med samma intressen, samt att de använder mobilen mer än datorer. Det tog vi till oss och med de erfarenheterna skapar vi Imagicharm”, säger Dora Palfi. 

”Vi hoppas att bolaget kommer fortsätta att gå fort framåt”, säger Alexa Edström. 

Läs mer: Unicornia hjälper techsektorn rekrytera kvinnor: ”En affärsmöjlighet” 

Tidigare under 2019 valdes Imagilabs tre grundare ut för att medverka i Apples så kallade Female Founders-program. Det är en del av Apples satsning på att stötta kvinnor inom tech och konferensen ägde rum i techjättens högkvarter i Cupertino, Kalifornien. 

Under två veckor fick Imagilabs grundare bland annat vägledning i att utveckla både produkten och plattformen, för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Imagilabs var en av tio startups, och det enda svenska bolag, som valdes ut till att medverka i programmet.

Imagilabs tre grundare med texten ”Girls shaping the future with tech.”
Imagilabs tre grundare med texten ”Girls shaping the future with tech.”Foto:Pressbild
Innehåll från Synology IncAnnons

Håll er data säker med en hybrid lagringsmodell

Det finns en förutfattad mening om att alla bör migrera sina data till molnet för att helt eliminera all lagring on-premise. Detta kan emellertid innebära enorma risker, inte minst med tanke på de återkommande attacker mot molnleverantörer som inträffat det senaste året. Det innovativa NAS-företaget Synology Inc ser därför allt mer intresse för en hybridmodell.

– Det är smartare, säkrare och snabbare att välja hybridlagring, säger Jeremie Francois på Synology Inc.

De senaste två åren har antalet attacker mot molnleverantörer och -tjänster ökat. De flesta av dessa leverantörer har rigorösa säkerhetslösningar på plats, men detta till trots är RansomCloud och dataintrång tyvärr ett faktum, vilket gör att företag riskerar omfattande förluster. Situationen understryker det stora behovet av att synkronisera och backa upp sin information, även om man väljer molnet som huvudsaklig lagringsmetod. 

– Att lagra data i molnet är flexibelt och effektivt, men är ingen garanti mot ransomware och andra cyberhot. Att ha en backup-lösning mot molnet på plats är både smartare och säkrare – på så vis riskerar du inte att förlora data vid en attack mot molnet, säger Jeremie, som är Business Development Manager på Synology.

Snabb och enkel access

En av de organisationer som tidigt under pandemin insåg vikten av att säkra sina data, var finska högskolan Tampere. Under början av 2020 kämpade högskolan med att anpassa sig till distansarbete och pandemins snabba förändringar; Tampere använde redan tidigare Microsoft 365, men snarare som ett komplement än som primär arbetsmiljö. Det innebar att över 1 000 medarbetare och 18 000 studenter hade filer och dokument i Microsofts moln. 

– Microsoft har förvisso en backup-tjänst, men datan raderas efter 30 dagar om du inte prenumererar på deras premiumtjänster.

Därför vände sig Tampere till Synology. Det erfarna företaget uppfyllde alla kriterier och kunde tillsammans med högskolan skapa en strategi för all datahantering. 

– En avgörande faktor var att vi inte licensierar våra produkter och tjänster. Det är kritiskt för en så stor organisation; förutom de 19 000 aktiva användarkonton vi redan har nämnt, finns ett behov av att kunna bibehålla data från tidigare studenter. Resultatet är att otroliga 70 000 konton behöver skyddas, vilket med en licensbaserad lösning skulle ha blivit en mycket dyr historia.

Helt integrerad med Microsoft 365

Det är framförallt när man vill återskapa filer och e-mail som man märker bristerna hos de flesta back-up-lösningar. Med Synology Active Backup kan varje användare vid Tampere komma åt samtliga filer som tillhör deras egna Microsoftkonto. Portalen integreras helt sömlöst med kontosystemet via Microsoft Cloud. 

– Vi är övertygade om att det är bästa praxis att bidra till att göra dessa arbetsflöden smidigare och enklare, i synnerhet eftersom det hjälper användarna att agera säkrare på lång sikt.

Synkroniserar i realtid

En annan klient som har valt Synologys lösningar är Lonely Leap, ett team av oberoende mediestrateger. Lonely Leap ville skaffa sig kontroll över sin infrastruktur på över 200TB data, för att undvika återkommande kostnader för molnlösningar. Upplägget skulle inkludera alla distansarbetare och frilansare för att säkerställa tillförlitligt och effektivt arbete på distans. Lonely Leap implementerade därför Synology Drive som ryggraden i sin infrastruktur, med målet att både tillhandahålla distansarbetarna möjlighet till filsynkronisering i realtid och trygga säkerhetskopior mellan kontoren i London och Stockholm.  

– Med andra ord: alla som arbetar hemifrån synkroniserar i realtid med centralnoden i Sverige. Denna nod synkroniserar i sin tur med en lokal nod i London, så att datan backas upp på minst tre olika platser. På så vis kan medarbetarna också samarbeta på projekt i realtid.

Modernt, effektivt och pålitligt

Noderna integreras också enkelt med Lonely Leaps existerande LTO och interna bandbibliotek – en fortsatt populär metod för långsiktig arkivering – vilket i sin tur ger ytterligare redundans.

– Synology kunde därmed lösa en komplex situation genom att introducera en modern, effektiv och pålitlig infrastruktur som stöttade distansarbete, samtidigt som den gav ökad säkerhet i och med effektiva back-up-lösningar och trygga säkerhetskopior – till en mycket lägre kostnad. Det är något vi är stolta över, avslutar Jeremie. 

Läs mer om Synologys erbjudande här  

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera