1515

De ska få fler unga tjejer att koda – får miljoninvestering

Startupbolaget Imagilabs får en miljoninvestering och lanserar nu sin första produkt – en liten kub som ska få fler unga tjejer att intressera sig för programmering. ”Den ska användas i vardagslivet”, säger vd:n Dora Palfi.

Från vänster: Imagilabs tre grundare Beatrice Ionascu, Dora Palfi och Alexa Edström.
Från vänster: Imagilabs tre grundare Beatrice Ionascu, Dora Palfi och Alexa Edström.Foto:Martin Lundström

Bolaget Imagilabs började som en startup på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, under 2018. De tar nu in 1,55 miljoner kronor under sin första investeringsrunda, knappt ett år efter starten.

Sju investerare har gått in i bolaget. Bland dem finns Stings investeringbolag Propel Capital och affärsänglarna Donna Hanafi, tidigare toppchef på Tictail, och Nicolas Grasset, tidigare teknikchef på Lifesum.

”Det kommande året fokuserar vi på att komma ut på marknaden. Kapitalet kommer att spenderas på det samt på produktutveckling och att göra oss mer synliga”, säger Alexa Edström, medgrundare av Imagilabs. 

Bolagets andra två medgrundare är Beatrice Ionascu och Dora Palfi, som även är vd. 

Läs mer: Gästkrönika: Ett nytt kvinnligt ledarskap träder fram 

Bland de som studerar eller jobbar inom techsektorn i Europa och USA är endast 18 procent kvinnor, enligt Dora Palfi. Den siffran vill de höja. 

För barn och vuxna kvinnor finns produkter, kurser och nätverk som ger möjlighet att utveckla ett intresse för programmering, enligt grundarna. Dock finns det ett gap för verktyg som riktar sig till flickor mellan 12 till 16 år.

”Vi har skapat en skalbar lösning som tjejer kan använda i sitt vardagsliv. Vårt mål är att fler och fler tjejer ska intressera sig för tech och att fler förhoppningsvis ska vilja utbilda sig inom området”, säger Dora Palfi. 

Imagilabs första produkt, imagicharm.
Imagilabs första produkt, imagicharm.Foto:Pressbild

Bolaget har arbetat tillsammans med flera tonårstjejer för att utveckla produkten, som går under namnet ”Imagicharm” och lanseras i dag, den 28 maj. Det är en kub som sätts fast på en nyckelring. Den är gjord för att kunna användas som accessoar, som gör den tilltalande för målgruppen och enkel att ha med sig. 

Den kopplas till mobilen och genom en app kan användaren programmera olika funktioner som syns i kuben. Om användaren till exempel får ett sms kan en symbol visas på kubens display, exempelvis ett hjärta, som är programmerad för en specifik vän.

Ju bättre användaren blir på att programmera, desto mer avancerade funktioner kan visas i kuben. Det kan vara allt från symboler, ljudsignaler till texter. 

”Vi märkte att målgruppen tycker att det är viktigt att uttrycka sig, att de vill ha fora med andra personer med samma intressen, samt att de använder mobilen mer än datorer. Det tog vi till oss och med de erfarenheterna skapar vi Imagicharm”, säger Dora Palfi. 

”Vi hoppas att bolaget kommer fortsätta att gå fort framåt”, säger Alexa Edström. 

Läs mer: Unicornia hjälper techsektorn rekrytera kvinnor: ”En affärsmöjlighet” 

Tidigare under 2019 valdes Imagilabs tre grundare ut för att medverka i Apples AAPL 0% Dagens utveckling så kallade Female Founders-program. Det är en del av Apples satsning på att stötta kvinnor inom tech och konferensen ägde rum i techjättens högkvarter i Cupertino, Kalifornien. 

Under två veckor fick Imagilabs grundare bland annat vägledning i att utveckla både produkten och plattformen, för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Imagilabs var en av tio startups, och det enda svenska bolag, som valdes ut till att medverka i programmet.

Imagilabs tre grundare med texten ”Girls shaping the future with tech.”
Imagilabs tre grundare med texten ”Girls shaping the future with tech.”Foto:Pressbild

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?