Annons

De ska få bort språkförbistringarna inom vården: ”Vi är världsledande om tre år”

Startupbolaget Care to Translate står som vinnare av Di Digitals event Health Tech Pitch Day efter att ha övertygat både riskkapitaljuryn och publiken om nyttan med sitt skräddarsydda och digitala översättningsverktyg för vården.

Linus Kullänger från Care to Translate som vann pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day.
Linus Kullänger från Care to Translate som vann pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day.Foto:Jonas Eng (Di).

”Kontentan i tjänsten är att all vår översättning är kulturellt, kontextuellt och medicinskt verifierad”, säger medgrundaren Linus Kullänger som pitchade bolaget i tävlingen.

Till dags dato har det digitala verktyget 50 000 användare och stöd för korsöversättning mellan 22 språk, däribland arabiska, finska, somaliska, spanska och tigrinja.

Linus Kullänger menar att andra översättningsverktyg – som exempelvis Google Translate – inte lämpar sig för vården.

”Den sortens tjänster förstår inte kontext. De fattar inte om du befinner dig i exempelvis en ambulans eller på en vårdcentral och det skapar en osäkerhet”, säger han.

Hur ser ni till att översättningarna blir korrekta?

”De grundar sig på standardfrågor, eller formulär, som används i vården. De som översätter är tvåspråkiga och de arbetar inom vården. Så de vet både hur man pratar till vardags och kan fackspråket.”

Care to Translate har hittills tagit in 4 miljoner kronor från inkubatorn Sting och ett antal affärsänglar, däribland Krys medgrundare Josefin Landgård. 

Vi är världsledande om tre år.

Linus Kullänger som är läkarstudent berättar att upprinnelsen till Care to Translate finns i de språkförbistringar han och andra upplevde när de var ute på praktik

”Från början startade vi det här som ett ideellt projekt och utvecklade en app. Men sen insåg vi att det fanns potential att bygga ett stort företag. För det här problemet finns inte bara på vård vårdavdelning utan det finns globalt”, säger han.

Martin Schalling, professor i medicinsk genetik vid Karolinska Institutet, är en av medgrundarna.

”Det här är socialt entreprenörskap när det är som bäst. Det är så kul att det som började som ett studentprojekt på KI lyfter till att bli något som faktiskt kan förändra kommunikationen i hela vården”, säger han.

I dag är det vårdpersonalen som är slutanvändaren av appen. Men inom ett par månader planerar man att släppa en patientmodul.

”Det kommer att tjugofemfaldiga vår potentiella marknad”, säger Linus Kullänger.

Dessutom siktar man på att resa ytterligare kapital – upp till 15 miljoner kronor - för att fortsätta utveckla produkten och expandera. 

”Vi är världsledande om tre år på att förebygga och lösa språkbarriärer inom vården”, säger han.

Genom segern vinner Care to Translate annonsutrymme i Dagens industri och Dagens Medicin samt en plats i Epicenters accelerationsprogram.

I pitchtävlingen deltog även Carechain, Izafe och Tada Medical.

Health Tech Pitch Day är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa och ägde rum på Epicenter i Stockholm.

I tidigare upplagor av Health Tech Pitch Day har Doctrin och Medituner stått som vinnare. 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera