1515

De ska få bort språkförbistringarna inom vården: ”Vi är världsledande om tre år”

Startupbolaget Care to Translate står som vinnare av Di Digitals event Health Tech Pitch Day efter att ha övertygat både riskkapitaljuryn och publiken om nyttan med sitt skräddarsydda och digitala översättningsverktyg för vården.

Linus Kullänger från Care to Translate som vann pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day.
Linus Kullänger från Care to Translate som vann pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day.Foto:Jonas Eng (Di).

”Kontentan i tjänsten är att all vår översättning är kulturellt, kontextuellt och medicinskt verifierad”, säger medgrundaren Linus Kullänger som pitchade bolaget i tävlingen.

Till dags dato har det digitala verktyget 50 000 användare och stöd för korsöversättning mellan 22 språk, däribland arabiska, finska, somaliska, spanska och tigrinja.

Linus Kullänger menar att andra översättningsverktyg – som exempelvis Google Translate – inte lämpar sig för vården.

”Den sortens tjänster förstår inte kontext. De fattar inte om du befinner dig i exempelvis en ambulans eller på en vårdcentral och det skapar en osäkerhet”, säger han.

Hur ser ni till att översättningarna blir korrekta?

”De grundar sig på standardfrågor, eller formulär, som används i vården. De som översätter är tvåspråkiga och de arbetar inom vården. Så de vet både hur man pratar till vardags och kan fackspråket.”

Care to Translate har hittills tagit in 4 miljoner kronor från inkubatorn Sting och ett antal affärsänglar, däribland Krys medgrundare Josefin Landgård. 

Vi är världsledande om tre år.

Linus Kullänger som är läkarstudent berättar att upprinnelsen till Care to Translate finns i de språkförbistringar han och andra upplevde när de var ute på praktik

”Från början startade vi det här som ett ideellt projekt och utvecklade en app. Men sen insåg vi att det fanns potential att bygga ett stort företag. För det här problemet finns inte bara på vård vårdavdelning utan det finns globalt”, säger han.

Martin Schalling, professor i medicinsk genetik vid Karolinska Institutet, är en av medgrundarna.

”Det här är socialt entreprenörskap när det är som bäst. Det är så kul att det som började som ett studentprojekt på KI lyfter till att bli något som faktiskt kan förändra kommunikationen i hela vården”, säger han.

I dag är det vårdpersonalen som är slutanvändaren av appen. Men inom ett par månader planerar man att släppa en patientmodul.

”Det kommer att tjugofemfaldiga vår potentiella marknad”, säger Linus Kullänger.

Dessutom siktar man på att resa ytterligare kapital – upp till 15 miljoner kronor - för att fortsätta utveckla produkten och expandera. 

”Vi är världsledande om tre år på att förebygga och lösa språkbarriärer inom vården”, säger han.

Genom segern vinner Care to Translate annonsutrymme i Dagens industri och Dagens Medicin samt en plats i Epicenters accelerationsprogram.

I pitchtävlingen deltog även Carechain, Izafe och Tada Medical.

Health Tech Pitch Day är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa och ägde rum på Epicenter i Stockholm.

I tidigare upplagor av Health Tech Pitch Day har Doctrin och Medituner stått som vinnare. 

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?