1515
Annons

De ska bygga nästa Kry – i utvecklingsländer

Cardo Health vill bygga en ny digital vårdjätte genom förvärv, men siktar bortom Europa.

Bara några månader efter starten fyller bolaget kassan med 150 Mkr för att investera i externa nätläkare.

”Vi har just nu dialoger med flera bolag och tanken är att gå in med 25 miljoner kronor direkt, så att de snabbt kan skala”, säger vd:n och grundaren Tobias Strålin.

Tobias Strålin är vd och har grundat Cardo Health.
Tobias Strålin är vd och har grundat Cardo Health.Foto:Press

Svenska Cardo Health, som grundades så sent som hösten 2021, har siktet inställt på att ta marknadsandelar av den globala och växande health tech-marknaden. 

”Vi letar efter nästa Kry eller Doktor.se, fast i tillväxtmarknader där behovet är mycket större och där människorna är fler. Utöver kapital för att växa snabbt ger vi dem tillgång till ledande teknik och 'know how'. På så vis utmärker vi oss från ett vanligt riskkapitalbolag”, säger grundaren och vd:n Tobias Strålin. 

Han har en gedigen bakgrund på McKinsey, där han ansvarat för konsultbolagets europeiska startupverksamhet. 

Hittills har Cardo Health de två hälsobolagen Vibe Saúde i Brasilien och Kena Health i Sydafrika i sin portfölj. Men tanken är att de snart ska få sällskap. Nu stänger Cardo Health sin första externa runda på 150 miljoner kronor, som ska användas för att investera i nya bolag. 

”Vi har just nu dialoger med flera bolag och tanken är att gå in med 25 miljoner kronor direkt, så att de snabbt kan skala. Det handlar om bolag i Latinamerika, Afrika och Sydostasien där många människor inte har tillgång till bra vård och där det finns få spelare som kan lösa problemet”.  

Bland investerarna i rundan finns enligt Tobias Strålin tunga styrelseproffs och delägare i så kallade enhörningsbolag. Han vill dock inte dela några namn i nuläget, men poängterar att rundan blev övertecknad. Handlingar från Bolagsverket tyder på att bland annat Doktor.se (som är teknikleverantör åt Vibe i Brasilien), Anicuras grundare Peter Dahlberg och Vincero Invest är med i rundan som värderar hela bolaget till 908 miljoner kronor. 

”Vi kommer att ha flera rundor framåt och målsättningen är att ta in mer pengar redan i år”, säger Tobias Strålin. 

I Brasilien jobbar portföljbolaget Vibe Saúde just nu med att locka in fler permanenta användare. Cardo Health fokuserar till en början på bolag som fungerar som just digitala nätläkare, men ser framöver potential även inom andra hälsoområden. 

”Vi skalar först verksamheten med en freemium-modell, lite som Spotify. Alla brasilianare som vill får träffa en läkare gratis. Genom att satsa marknadsföringen här istället för på reklam på stan får vi en enorm spridning mellan användare och bygger en stark kundrelation. Då blir det naturligt att komma tillbaka. Därefter erbjuder vi ett abonnemang för 100 kronor i månaden som ger fri tillgång till läkarvård. Initialt är det digital vård, men vi kan även hänvisa patienterna till till fysiska kliniker via våra partners, om de till exempel behöver ta ett blodprov.” 

På 18 månader har Vibe Saúde genomfört fler än 600 000 vårdkonsultationer. 

”Vi vill växa så fort som möjligt och göra så stor skillnad som möjligt”, säger Tobias Strålin.

Läs mer: Listan sväller: Sverige har nu 64 miljardvärderade teknikbolag

Lastbilsutmanaren har växt från 20 till 450 medarbetare på 15 månader

Snart rullar Volta Trucks första eldrivna lastbilar på gatorna i Paris och totalt uppgår ordervärdet nu till 14 miljarder kronor. Men den snabba tillväxten kostar. ”Det är förenat med många utmaningar”, säger grundaren Carl-Magnus Norden som räknar med att behöva ta in ”några 100 miljoner euro” de närmaste 18 till 24 månaderna.

Carl-Magnus Norden (på bild) grundade Volta Trucks tillsammans med Kjell Walöen 2019. Men affärsidén föddes redan när Elon Musk lanserade Tesla 3 2016.
Carl-Magnus Norden (på bild) grundade Volta Trucks tillsammans med Kjell Walöen 2019. Men affärsidén föddes redan när Elon Musk lanserade Tesla 3 2016.Foto:Press

Den elektriska lastbilstillverkaren Volta Trucks är ett av de startupbolag som lockat mest riskkapital under 2022, enligt Di Digitals genomgång. Under året, som präglats av en kraftigt förändrad syn på risk, har bolaget tagit in närmare 2,5 miljarder kronor.

Samtidigt är det just risk som definierar Volta Trucks verksamhet hittills. Än finns enbart testfordon på gatorna, men bakom beställningarna finns stabila kunder som DB Schenker och det brittiska hovets förvaltningsbolag, The Crown Estate. 

Totalt har man nu tagit emot över 6.500 beställningar till ett värde av 1,4 miljarder euro, över 14 miljarder kronor.

”Vi satsar på 'speed and scale' och vill komma till marknaden så snabbt som möjligt. Vi visade våra första bilar och genomförde våra första provkörningar i Paris för några veckor sedan”, säger Volta Trucks grundare Carl-Magnus Norden. 

Bland de företag som redan beställt egna fordon finns Petit Forestier, Gt Solutions, Heppner, The Crown Estate och Swoopin.
Bland de företag som redan beställt egna fordon finns Petit Forestier, Gt Solutions, Heppner, The Crown Estate och Swoopin.Foto:RICHARD PARSONS UK

Han startade Volta Trucks tillsammans med Kjell Walöen 2019, med idén om att ta fram en lastbil som var fossilfri och mer säker att köra. Bland annat genom att förstora förarens fönster och placera den i mitten, likt i en buss. 

Eftersom el begränsar räckvidden riktar man framför allt in sig på leveranser i storstäder, med Paris som start. 

”Vi börjar med Paris eftersom de kommer att förbjuda diesel innanför deras yttre ringväg från och med 2024. Sex till sju miljoner människor bor inom det området.”

Men Volta Trucks har redan behövt förlänga testfasen till följd av försenade leveranser, ett problem som gäckar många företag. Nu arbetar man för fullt med att få klart fordonen innan den planerade lanseringen i november i år, då de första kunderna ska få sina fordon. Vid sidan av lastbilarna arbetar man även med att bygga upp en serviceverksamhet där Volta Trucks kan installera och sköta laddinfrastruktur i flera länder.

”Hittills har vi en god backning av investerare och blir även uppvaktade av andra som tycker att vi är intressanta.” 

Carl-Magnus Norden spår att Volta Trucks kommer att behöva ta in ”några 100-miljoner euro” de närmaste 18 till 24 månaderna, och sedan tidigare har bolaget diskuterat en börsnotering i slutet av 2023 eller början av 2024 – med en brasklapp om att marknaden är skakig just nu. 

”Det fina är att vi inte sitter i sjön utan har framförhållning. Som alla bolag kan vi dra ner på tempot för att få en längre 'runway'. Men målsättningen är att fortsätta i samma takt.” 

Det råder i alla fall inga tvivel om att satsningen på de nya fordonen kostar. Enligt årsredovisningen från 2020/2021, som är ett förlängt räkenskapsår på 18 månader, gör man en förlust på 48,9 miljoner kronor. På 15 månader har personalstyrkan växt från 20 till 450 medarbetare. Minusraden lär med andra ord fortsätta växa. 

”Vi är ett helt annat bolag i dag än för bara några månader sedan”, säger Carl-Magnus Norden och fortsätter: 

”Det är förenat med många utmaningar. Dels att integrera alla nya människor. Men vår vd Essa Al-Saleh, som tidigare byggt ett företag från 300 till 22.000 anställda, har fantastisk erfarenhet av snabb internationell tillväxt. Dels sitter vi i 10 olika länder, vilket inte gör det lätt, trots att vi startade upp under pandemin och har alltid utgått från det digitala. Men om man ska lyckas växa är det av yttersta vikt att ses regelbundet.” 

Efter att de första lastbilarna rullar på gatorna i Paris och London planeras den fullskaliga produktionen starta i februari nästa år. Målsättningen är att ha mellan några hundra till 1.000 fordon på väg ut inom det närmsta året. 

Vid sidan arbetar Carl-Magnus Norden mot ett annat mål som ligger honom särskilt nära hjärtat. 

”Om man är nischad måste man gå till mer lokala men stora marknader, som London och Paris. Enligt vår ursprungsplan kan vi även nå Stockholm runt 2025, 2026. Men jag hoppas och tror att vi kan vara i Sverige och andra nordiska länder betydligt snabbare. Men exakt vad det innebär vet jag inte än.” 

Volta Trucks första serieproduktion sker i samarbete med Steyr Automotive i Österrike.
Volta Trucks första serieproduktion sker i samarbete med Steyr Automotive i Österrike.Foto:Richard Parsons

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera