1515

De säkrar halv miljard i första fonden

Brightly Ventures säkrar drygt en halv miljard i sin första fond för investeringar i unga startupbolag. Bakom Brightly står gänget från Moor och Tobii-grundaren John Elvesjö.

Brightly Ventures. Från vänster: Christopher Albinsson, investeringsansvarig, samt bolagets fyra partners: Kerstin Cooley, Andy Johnston, John Elvesjö och Katja Bergman.
Brightly Ventures. Från vänster: Christopher Albinsson, investeringsansvarig, samt bolagets fyra partners: Kerstin Cooley, Andy Johnston, John Elvesjö och Katja Bergman.

Äntligen är det klart. Ett år efter Brightly Ventures första inventering stänger riskkapitalbolaget sin första fond på nivån 550 miljoner kronor. 

”Det har dragit ut på tiden lite, men nivån är samtidigt en bit över våra initiala förhoppningar”, säger John Elvesjö, som är en av fyra partners på Brightly Ventures.

Det var sommaren 2018 som Di Digital först kunde rapportera att riskkapitalbolaget Moor, vars kapital till stora delar har kommit från Angry Birds-investeraren Kaj Hed, slutat satsa på nya bolag. Riskkapitalbolaget, som bland annat hade investerat i Acast, förlorade då vd:n och partnern Kerstin Cooley, samt de övriga partners Katja Bergman och Andy Johnston. 

Dessa tre gick sedan raskt vidare till att starta Brightly Ventures tillsammans med Tobiis medgrundare John Elvesjö och hans Tobii-kollega Christopher Albinsson.

Områden vi tycker är extra intressanta: fintech, deeptech, marknadsplatser, nya medier och digital hälsa.

I januari i fjol gjorde Brightly Ventures sin första investering genom att gå in med 15 miljoner kronor i Acuminor, ett startupbolag som utvecklar teknik för hantering av regulatoriska krav. Sedan dess har Brightly Ventures investerat i ytterligare fem bolag (se faktaruta). 

Läs mer: Brightly investerar i AI-plattformen Perceptilabs 

I maj i fjol kunde Di Digital rapportera att Brightly Ventures tagit in kapital från Ericssons och SEB:s pensionsstiftelser, samt Coinvest Sthlm – ett bolag som H&M-chefen Karl-Johan Perssons yngre bror Tom Persson står bakom. Målet var att investera 5–20 miljoner kronor i 25 bolag över fyra års tid, hette det.

”Vi har fem områden som vi tycker är extra intressanta: fintech, deeptech, marknadsplatser, nya medier och digital hälsa. Där tittar vi extra noga”, sa Kerstin Cooley, partner på Brightly, till Di Digital då.

Men trots att verksamheten varit igång i över ett år har det alltså tagit tid för bolaget att stänga sin första fond. 

Saminvest tyckte inte vi behövde deras hjälp.

En orsak är att statliga Saminvest, efter en del förhandlingar, valde att avstå från att investera. Saminvest har de statliga riskkapitalbolagen Fouriertransform och Inlandsinnovation som dotterbolag.

”Saminvest är med och stöttar liknande fonder. Men de tyckte inte vi behövde deras hjälp. Vi var lite bittra över det i början, men de hade ju rätt. Vi lyckades ju locka en mycket hög andel privata investerare”, säger John Elvesjö.

Helt utan statligt kapital är Brightly Ventures dock inte. Europeiska investeringsfonden (EIF) har gått in med cirka 50 Mkr och Tillväxtverket har investerat 100 Mkr. 

”De investerar eftersom vi är med i programmet Swedish Venture Initiative (SVI), ihop med riskkapital som Luminar Ventures och Spintop Ventures. Tanken med initiativet är att staten ska saminvestera, givet att man får in privata aktörter”, säger John Elvesjö.

Han uppger att Brightly hunnit investera ungefär 60 miljoner kronor, cirka 11 procent av fonden.

”Vi ska fortsätta på den inslagna vägen med investeringar i sådd och a-rundor. Vi siktar på att gå in med max 15 miljoner kronor i en första runda, men de hindrar inte rundorna att 40-50 miljoner totalt, eller mer”, säger han.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?