1515

De rullar ut sitt AI-verktyg för restauranger i USA

Tommy Jacobsons Leeroy lanseras i USA i samarbete med restauranggurun Benjmin Calleja. Bolaget är ett slags AI-verktyg som hjälper restauranger att sänka sina kostnader och höja sina intäkter. 

Per Nord, vd och medgrundare på Leeroy, och storägaren Tommy Jacobson.
Per Nord, vd och medgrundare på Leeroy, och storägaren Tommy Jacobson.

Leeroy grundades i Sundsvall redan 2008 av fem personer med en bakgrund inom teknik och lojalitetsmarknadsföring. Ambitionen var då att hjälpa restauranger och butiker att få kunderna att handla mer och oftare genom personliga erbjudanden på nätet och på digitala skärmar i butik. 

Bolaget har vuxit med lönsamhet, men för fyra år sedan gjorde man en så kallad "pivot" och bytte strategi. Sedan dess har mycket kretsat kring de appar som används av restauranger för att skapa kundklubbar och låta besökarna förbeställa mat. 

”I grunden handlar allt om att hjälpa restaurangerna öka sina intäkter och sänka sina kostnader. Det sker genom appar mot konsument, men även kassasystem och en dataplattform där man följer försäljningen och kundernas beteende i realtid”, säger Per Nord vd och medgrundare på Leeroy.

Vi har alltid haft svarta siffror.

Han betonar att systemet använder AI och maskininlärning för att göra prognoser som hjälper restaurangerna med frågor som lagerhantering och bemanning.

Leeroy har idag 36 medarbetare och i fjol dubblades omsättningen till 44 miljoner kronor. Exempel på kunder är Espresso House, Urban Deli, Vigårda, Holy Greens, Hawaii Poké och pizzarestaurangen 1889.

”Vi har alltid haft svarta siffror och det hade vi i fjol också. I år växer vi på mjukvarusidan och jag tror omsättningen blir i linje med fjolåret”, säger Per Nord.

2016 tog Leeroy in cirka 10 miljoner kronor från Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith Vencap som därmed blev bolagets största externa ägare. Zenith Vencap är även inblandat i en nya kapitalrunda som ännu inte är klar.

”Den blir större och ska vara klar de kommande månaderna”, säger Per Nord.

Pengarna ska bland annat användas till att finansiera Leeroys internationella expansion som sker i samarbete med Livit Design. 

”Vi tar steget in i USA och en rad andra länder genom ett samarbetsavtal med Livit Design som leds av Benjmin Calleja. Han är svensk-spanjor och en global ledare inom området", säger Per Nord.

Inför lanseringen ska Leeroys plattform vidareutvecklas tillsammans med Livit Design. I en första fas siktar bolaget på att ansluta mellan 500-1000 enheter till den nya plattformen med fokus på större internationella kunder, heter det.

Per Nord uppger att Leeroy tillsammans med Benjamin redan har långtgående dialoger med några av USA:s största restaurangkedjor, men att lanseringen sker först kring årsskiftet.

Livit Design jobbar med att skapa gästupplevelser för några av världens största restaurang- och snabbmatskedjor, däribland Friday´s, Taco Bell, IHOP, Burger King, KFC och Pizza Hut. En annan partner i projektet är Christian Lagerlöf, känd för att ha tagit koncept som Vapiano och 1889 till Sverige. 

Leeroy jobbar även för att automatisera restaurangmiljöer och påverka ljud och ljus i realtid för att stimulera olika kundbeteenden. Detta testas just nu på restaurang 1889 i Mood-gallerian i Stockholm.


Hör Tommy Jacobson i podden Startup Stories:

https://embed.acast.com/startupstories/tommyjacobson-zound-zenithvencap

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

 


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?