Annons

De livestreamar begravningar : ”Standard i England”

Den digitala begravningsbyrån Fenix växte med 100 procent i fjol. Nu tar de in 30 Mkr för att expandera tjänsten i Storbritannien – och siktar på att gå in i fler länder.

Den digitala begravningsbyrån Fenix grundades 2014 av Johannes Ekblad (till vänster), Charlotte Runius och Mikael Novak.
Den digitala begravningsbyrån Fenix grundades 2014 av Johannes Ekblad (till vänster), Charlotte Runius och Mikael Novak.Foto:Press

Pandemin har skyndat på digitaliseringen rejält för en rad branscher. Samtidigt har perioden varit en prövning för många – inte minst de som inte har kunnat anpassa verksamheten till de förändrade förutsättningarna. 

Ett exempel på en sektor som paradoxalt nog pressats är begravningsbranschen. Ändrade restriktioner och smittorisk har gjort att ceremonier skjutits upp eller blivit mindre i sin storlek, vilket lett till smalare intäkter. 

Men det finns såklart undantag. Under 2020 ökade den digitala begravningsbyrån Fenix intäkterna med över 100 procent, från 26 Mkr till 57 Mkr. Bolaget, som grundades 2014 av Charlotte Runius, Johannes Ekblad och Mikael Novak, erbjuder begravningar till fasta priser med nätet som utgångspunkt. På så vis kan processen effektiviseras, och kostnaderna pressas. 

”Köper man en dyr tjänst har man rätt till transparens. Man bör kunna ta ställning till olika alternativ, och förstå vad man köper. Där är det en fördel att kunna ta del av informationen digitalt innan man bestämmer sig, snarare än att gå en begravningsbyrå och behöva ta ett beslut där och då”, säger Charlotte Runius. 

Även konkurrenter som Lavendla och Funera erbjuder liknande tjänster på den svenska marknaden. 

Tillväxten har varit stark för Fenix sedan start. Tjänsten finns numera i städer landet runt, och gick under förra året in på test i London. Nu är planen att expandera till ytterligare 20 städer i Storbritannien. 

Till sin hjälp tar bolaget nu därför in 30 miljoner kronor i en kapitalanskaffningsrunda ledd av investmentbolaget Brightly Ventures. Även befintliga ägare som John Wattin och Tomas Ekman som investerar. 

”Det är ett mänskligt behov att få hjälp när en anhörig går bort. Det spelar inte så stor roll om du är kristen, muslim, svensk, indier eller något annat. De grundläggande behoven är desamma. Efter att ha etablerat oss i Sverige testar vi nu att göra om det i Storbritannien, och därefter siktar vi på att etablera oss i andra länder”.

Det är bolagets största runda hittills, och innebär att de nu plockat in runt 60 miljoner kronor i riskkapital. 

”Att gå in i England har fått oss att inse att det finns bra saker i deras system som vi kan inspireras av på den svenska marknaden, och vice versa. Det skapar ett utbyte av erfarenheter som gör att hela tjänsten blir bättre.” 

Begravningsrådgivare är på plats för att förbereda en live-streamad begravning, i Ljusets kapell på Lilla Aska griftegård, på grund av coronapandemin. Bilden har ingenting med Fenix begravningsbyrå att göra.
Begravningsrådgivare är på plats för att förbereda en live-streamad begravning, i Ljusets kapell på Lilla Aska griftegård, på grund av coronapandemin. Bilden har ingenting med Fenix begravningsbyrå att göra.Foto:Jeppe Gustafsson/TT

I Storbritannien är man dessutom mer vana vid en för Sverige ny företeelse: livestreamade begravningar. Konceptet har fått luft under vingarna efter att pandemin gjort det svårare för personer i riskgrupp att delta vid olika tillställningar. 

”Att livesända en begravning är mer eller mindre standard i England. Många kapell har redan den utrustning som krävs för att göra det. Det handlar framför allt om familjer där delar av släkten bor på andra sidan jorden. I Storbritannien begravs man dessutom ofta snabbare efter dödstillfället än i Sverige”. 

Mottagandet i Sverige har varit bra, men fortfarande är det enbart runt 5 procent av bolagets begravningar som livesänds. 

Det behöver dock inte betyda att fenomenet kommer att försvinna med pandemin. 

”Folk förväntar sig i större utsträckning att saker kommer gå att lösas digitalt, till exempel via videomöten och e-signaturer. Jag tror att kunderna inom det här området, även de äldre, kommer att börja ställa högre krav”, säger Charlotte Runius. 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera