1515

De ligger bakom influerarnas snabbsäljande märken

I två års tid har företaget Hubso hjälpt influerare, däribland Bianca Ingrosso, att starta egna varumärken och e-butiker. 2018 omsatte företaget 4,7 Mkr – under 2019 räknar de med en fyrdubbling.

Josefine Abrahamsson (till höger), medgrundare och vd för Hubso.
Josefine Abrahamsson (till höger), medgrundare och vd för Hubso.Foto:Pressbild

Josefine Abrahamsson har varit verksam i kommunikationsbranschen sedan 2011. I mitten av 2017 var hon med och startade Hubso, en plattform för influerare som vill starta sitt eget varumärke, där hon axlar rollen som vd.

Hubso är ett dotterbolag till annonseringsverktyget Tourn, som kopplar samman reklamköpare med influerare. Josefine Abrahamsson berättar att man på Tourn såg Hubso som en möjlighet att förlänga affären med influerare.

”Vi insåg att nästa steg var att de ska kunna starta ett eget varumärke. Jag tror att det är många influerares dröm, men de vet inte riktigt hur de ska göra eller vad de ska börja med.”

Influerarens roll är att, med hjälp från Hubso, utveckla produkter och kommunicera dem med sina följare, medan Hubso bland annat står för delar som e-butik, tredjepartslösningar och den initiala finansieringen. 

”Hubso skapar varumärket och sköter plattformen med infrastrukturen bakom det. Vi sköter också varumärkets konto på Instagram och hela den visuella identiteten”, berättar Josefine Abrahamsson.

”Men det är ett partnerskap, vi jobbar tillsammans med influeraren. Vi gör aldrig något som de inte är med på”, fortsätter hon.

Läs mer: Kändisarnas bolag – så mycket tjänar de 

Influeraren Bianca Ingrosso.
Influeraren Bianca Ingrosso.Foto:Oskar Omne

Hubso handplockar sina samarbetspartners. Bianca Ingrosso, Rebecca Stella och Sanne Alexandra är några exempel på profiler som startat egna varumärken genom plattformen.

”Idag är vi i ett läge där vi får tacka nej. Vi jobbar med att hitta rätt profiler, där vi kan se långsiktighet tillsammans.”

Plockar ni ut någon vinst från era influerares varumärken?

”Det finns en fördelning mellan profilerna och oss. Vi jobbar för och mot samma mål, är varumärket inte lönsamt tjänar ingen av parterna några pengar.”

Att företag ibland samarbetar med influerare är knappast en nyhet. Det kan handla om att marknadsföra en produkt eller låta dem lansera en egen kollektion, ett så kallat gästsamarbete, genom företaget.

Vilka fördelar finns det med att starta ett eget varumärke, istället för att göra samarbeten med befintliga?

”När de ska sätta sina egna namn på en produkt och varumärke blir det mer med hjärtat. Det är något de ska stå bakom till 100 procent, därmed blir det mer autentiskt”, säger Josefine Abrahamsson.

Hur ser ni på företag som gör gästsamarbeten med influerare, är de konkurrenter?

”Vi jobbar helt annorlunda med ett annat erbjudande, så jag skulle inte säga att vi konkurrerar.”

Under 2018 omsatte Hubso 4,7 miljoner kronor. 2019 räknar företaget med att omsätta strax över fyra gånger så mycket.

”Målet är att omsätta 20 miljoner i år. Vi har åtta lanseringar kvar innan årsskiftet, så vi har en intensiv period framför oss. Vi kommer påbörja kapitalanskaffning i början av nästa år för att kunna möta tillväxten.”

Ett exempel på en tidigare lansering var när Hubso-profilen Rebecca Stella släppte sin egen parfym, som sålde för över 1 Mkr de första 24 timmarna – en parfym som ingen hade doftat på. Även Sanne Alexandra sprängde miljonvallen vid en lansering av en kappa, men då inom loppet av 30 minuter.

”Det är tack vare den starka relationen som de har lyckats skapa till sina följare, de har ett stort förtroende till profilen och därmed också varumärket.”

Nu riktar Hubso blicken ut i Europa. Både Storbritannien och Tyskland är två potentiella marknader, berättar Josefine Abrahamsson.

”Vi vill ta nästa steg, men allt handlar om att hitta rätt profiler. I Sverige kommer vi att fortsätta bygga på de profiler och varumärken vi redan har tillsammans med ett par inplanerade nya lanseringar.”

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?