1515

De ligger bakom influerarnas snabbsäljande märken

I två års tid har företaget Hubso hjälpt influerare, däribland Bianca Ingrosso, att starta egna varumärken och e-butiker. 2018 omsatte företaget 4,7 Mkr – under 2019 räknar de med en fyrdubbling.

Josefine Abrahamsson (till höger), medgrundare och vd för Hubso.
Josefine Abrahamsson (till höger), medgrundare och vd för Hubso.Foto:Pressbild

Josefine Abrahamsson har varit verksam i kommunikationsbranschen sedan 2011. I mitten av 2017 var hon med och startade Hubso, en plattform för influerare som vill starta sitt eget varumärke, där hon axlar rollen som vd.

Hubso är ett dotterbolag till annonseringsverktyget Tourn, som kopplar samman reklamköpare med influerare. Josefine Abrahamsson berättar att man på Tourn såg Hubso som en möjlighet att förlänga affären med influerare.

”Vi insåg att nästa steg var att de ska kunna starta ett eget varumärke. Jag tror att det är många influerares dröm, men de vet inte riktigt hur de ska göra eller vad de ska börja med.”

Influerarens roll är att, med hjälp från Hubso, utveckla produkter och kommunicera dem med sina följare, medan Hubso bland annat står för delar som e-butik, tredjepartslösningar och den initiala finansieringen. 

”Hubso skapar varumärket och sköter plattformen med infrastrukturen bakom det. Vi sköter också varumärkets konto på Instagram och hela den visuella identiteten”, berättar Josefine Abrahamsson.

”Men det är ett partnerskap, vi jobbar tillsammans med influeraren. Vi gör aldrig något som de inte är med på”, fortsätter hon.

Läs mer: Kändisarnas bolag – så mycket tjänar de 

Influeraren Bianca Ingrosso.
Influeraren Bianca Ingrosso.Foto:Oskar Omne

Hubso handplockar sina samarbetspartners. Bianca Ingrosso, Rebecca Stella och Sanne Alexandra är några exempel på profiler som startat egna varumärken genom plattformen.

”Idag är vi i ett läge där vi får tacka nej. Vi jobbar med att hitta rätt profiler, där vi kan se långsiktighet tillsammans.”

Plockar ni ut någon vinst från era influerares varumärken?

”Det finns en fördelning mellan profilerna och oss. Vi jobbar för och mot samma mål, är varumärket inte lönsamt tjänar ingen av parterna några pengar.”

Att företag ibland samarbetar med influerare är knappast en nyhet. Det kan handla om att marknadsföra en produkt eller låta dem lansera en egen kollektion, ett så kallat gästsamarbete, genom företaget.

Vilka fördelar finns det med att starta ett eget varumärke, istället för att göra samarbeten med befintliga?

”När de ska sätta sina egna namn på en produkt och varumärke blir det mer med hjärtat. Det är något de ska stå bakom till 100 procent, därmed blir det mer autentiskt”, säger Josefine Abrahamsson.

Hur ser ni på företag som gör gästsamarbeten med influerare, är de konkurrenter?

”Vi jobbar helt annorlunda med ett annat erbjudande, så jag skulle inte säga att vi konkurrerar.”

Under 2018 omsatte Hubso 4,7 miljoner kronor. 2019 räknar företaget med att omsätta strax över fyra gånger så mycket.

”Målet är att omsätta 20 miljoner i år. Vi har åtta lanseringar kvar innan årsskiftet, så vi har en intensiv period framför oss. Vi kommer påbörja kapitalanskaffning i början av nästa år för att kunna möta tillväxten.”

Ett exempel på en tidigare lansering var när Hubso-profilen Rebecca Stella släppte sin egen parfym, som sålde för över 1 Mkr de första 24 timmarna – en parfym som ingen hade doftat på. Även Sanne Alexandra sprängde miljonvallen vid en lansering av en kappa, men då inom loppet av 30 minuter.

”Det är tack vare den starka relationen som de har lyckats skapa till sina följare, de har ett stort förtroende till profilen och därmed också varumärket.”

Nu riktar Hubso blicken ut i Europa. Både Storbritannien och Tyskland är två potentiella marknader, berättar Josefine Abrahamsson.

”Vi vill ta nästa steg, men allt handlar om att hitta rätt profiler. I Sverige kommer vi att fortsätta bygga på de profiler och varumärken vi redan har tillsammans med ett par inplanerade nya lanseringar.”

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?