1515
Annons

De ligger bakom influerarnas snabbsäljande märken

I två års tid har företaget Hubso hjälpt influerare, däribland Bianca Ingrosso, att starta egna varumärken och e-butiker. 2018 omsatte företaget 4,7 Mkr – under 2019 räknar de med en fyrdubbling.

Josefine Abrahamsson (till höger), medgrundare och vd för Hubso.
Josefine Abrahamsson (till höger), medgrundare och vd för Hubso.Foto:Pressbild

Josefine Abrahamsson har varit verksam i kommunikationsbranschen sedan 2011. I mitten av 2017 var hon med och startade Hubso, en plattform för influerare som vill starta sitt eget varumärke, där hon axlar rollen som vd.

Hubso är ett dotterbolag till annonseringsverktyget Tourn, som kopplar samman reklamköpare med influerare. Josefine Abrahamsson berättar att man på Tourn såg Hubso som en möjlighet att förlänga affären med influerare.

”Vi insåg att nästa steg var att de ska kunna starta ett eget varumärke. Jag tror att det är många influerares dröm, men de vet inte riktigt hur de ska göra eller vad de ska börja med.”

Influerarens roll är att, med hjälp från Hubso, utveckla produkter och kommunicera dem med sina följare, medan Hubso bland annat står för delar som e-butik, tredjepartslösningar och den initiala finansieringen. 

”Hubso skapar varumärket och sköter plattformen med infrastrukturen bakom det. Vi sköter också varumärkets konto på Instagram och hela den visuella identiteten”, berättar Josefine Abrahamsson.

”Men det är ett partnerskap, vi jobbar tillsammans med influeraren. Vi gör aldrig något som de inte är med på”, fortsätter hon.

Läs mer: Kändisarnas bolag – så mycket tjänar de 

Influeraren Bianca Ingrosso.
Influeraren Bianca Ingrosso.Foto:Oskar Omne

Hubso handplockar sina samarbetspartners. Bianca Ingrosso, Rebecca Stella och Sanne Alexandra är några exempel på profiler som startat egna varumärken genom plattformen.

”Idag är vi i ett läge där vi får tacka nej. Vi jobbar med att hitta rätt profiler, där vi kan se långsiktighet tillsammans.”

Plockar ni ut någon vinst från era influerares varumärken?

”Det finns en fördelning mellan profilerna och oss. Vi jobbar för och mot samma mål, är varumärket inte lönsamt tjänar ingen av parterna några pengar.”

Att företag ibland samarbetar med influerare är knappast en nyhet. Det kan handla om att marknadsföra en produkt eller låta dem lansera en egen kollektion, ett så kallat gästsamarbete, genom företaget.

Vilka fördelar finns det med att starta ett eget varumärke, istället för att göra samarbeten med befintliga?

”När de ska sätta sina egna namn på en produkt och varumärke blir det mer med hjärtat. Det är något de ska stå bakom till 100 procent, därmed blir det mer autentiskt”, säger Josefine Abrahamsson.

Hur ser ni på företag som gör gästsamarbeten med influerare, är de konkurrenter?

”Vi jobbar helt annorlunda med ett annat erbjudande, så jag skulle inte säga att vi konkurrerar.”

Under 2018 omsatte Hubso 4,7 miljoner kronor. 2019 räknar företaget med att omsätta strax över fyra gånger så mycket.

”Målet är att omsätta 20 miljoner i år. Vi har åtta lanseringar kvar innan årsskiftet, så vi har en intensiv period framför oss. Vi kommer påbörja kapitalanskaffning i början av nästa år för att kunna möta tillväxten.”

Ett exempel på en tidigare lansering var när Hubso-profilen Rebecca Stella släppte sin egen parfym, som sålde för över 1 Mkr de första 24 timmarna – en parfym som ingen hade doftat på. Även Sanne Alexandra sprängde miljonvallen vid en lansering av en kappa, men då inom loppet av 30 minuter.

”Det är tack vare den starka relationen som de har lyckats skapa till sina följare, de har ett stort förtroende till profilen och därmed också varumärket.”

Nu riktar Hubso blicken ut i Europa. Både Storbritannien och Tyskland är två potentiella marknader, berättar Josefine Abrahamsson.

”Vi vill ta nästa steg, men allt handlar om att hitta rätt profiler. I Sverige kommer vi att fortsätta bygga på de profiler och varumärken vi redan har tillsammans med ett par inplanerade nya lanseringar.”

 


Innehåll från LitiumAnnons

Ingående undersökning visar på starka trender inom digital B2B-handel

Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Trenden att allt fler företag satsar på ökad digital handel fortsätter. I en undersökning av B2B-företag, som presenterades av Litium 18 maj uppgav över två tredjedelar av de svarande att de har digital försäljning och hela 73 procent av dessa förutspår att den digitala handeln kommer att öka kraftigt de kommande åren. Men vilka utmaningar medför den snabba utvecklingen?

Läs Litiums rapport här 

Det är ingen nyhet att pandemin orsakade kraftiga framsteg inom digitaliseringen av många branscher och verksamheter, och utvecklingen inom digitala handelslösningar är inget undantag. 44 procent av de företag som tillfrågades i Litiums undersökning rapporterade att Covid-19 hade en inverkan på deras beslut att påbörja eller påskynda övergången till digital försäljning. Tydligt är dock att långt ifrån alla har en organisation som är mogen att anamma övergången. 

– Ett exempel är att de som ansvarar för digital försäljning ofta också har andra roller inom organisationen. De kan alltså inte fokusera fullt ut på sitt digitala erbjudande. De företag som vill positionera sig bättre för att uppnå digital mognad och verkligen ta sig framåt i transformationen av den digitala försäljningen är de med en dedikerad resurs för digital handel, ibland kallad e-handelschef, som också har fullt ägarskap av frågan, såväl som mandat och stöd från ledningsgrupp, förklarar Malin Bodolla, Chief Marketing Officer hos Litium. 

Möjlighet till ökad automatisering

Undersökningen visade vidare att den digitala handeln tveklöst kommer att fortsätta öka för köp som passar digitala kanaler, såsom snabba beställningar med produkter kunden känner till, eller återkommande inköp. Här finns möjlighet att driva en utveckling mot ökad automatisering, beroende på produkt och affärsmodell. När det gäller mer komplexa produkter förväntar sig Malin emellertid att det också i framtiden kan behövas personlig kontakt för att guida genom köpprocessen. Hon är dock övertygad om att nästa steg blir att paketera även mer komplexa produkter och tjänster för onlineförsäljning, med hjälp av olika digitala verktyg.

– Alla är överens om att den digitala handeln kommer att fortsätta växa, men det är ännu oklart hur. Komplexa produkter, såsom stora maskiner, lär vi i hög grad fortsätta att köpa ansikte mot ansikte, medan utvecklingen går mot att vi gärna köper reservdelar och service på ett enkelt, digitalt sätt. 

Skalbarhet och tillgänglighet

Litium står i begrepp att addera ytterligare tjänster som underlättar för kunden att hitta det de behöver, när det behöver, så att de kan lösa många olika affärer på en och samma gång. En internationell expansion kan traditionellt vara både tidskrävande och dyr, men med skalbarheten och tillgängligheten hos en modern lösning för digital handel kan man snabbare och enklare nå andra marknader.

Förenklad administration en stor drivkraft

Utvecklingen mot en sömlös internationell handel går helt i linje med den trend som pekar på att B2B-kunder i allt större utsträckning förväntar sig samma upplevelse och valmöjligheter inom B2B-handel, som inom B2C-handel. Litiums undersökning visar nämligen att den största drivkraften för digital försäljning är att förenkla och effektivisera administration och försäljning. Övergripande plattformar för digital handel, som samlar olika typer av affärer på samma plats och erbjuder tillgänglighet 24/7, öppnar för att lättare kunna uppfylla kundernas behov, förbättra sin varumärkesposition och erbjuda snabbare leveranser.

– Kundupplevelsen börjar till och med bli en konkurrensdifferentierande faktor. De företag som har nått den insikten ser längre än till att förbättra organisationens effektivitet och använder kundens resa som ett sätt att stärka relationer och öppna för merförsäljning. Ett bra exempel är det så kallade digitala säljrummet – en plats där B2B-köpare och säljare kan träffas och interagera digitalt för att upprätthålla personliga relationer och samtidigt ge en mer digitaliserad köparresa och en bekvämare upplevelse. 

Kan göra underverk för kundnöjdhet

Sett ur detta perspektiv är det tydligt att digitaliseringen har alla förutsättningar för att leda till ökade kundservicenivåer och kundtillfredsställelse, något som bekräftades av Litiums undersökning. Nästan över hela linjen hade frågorna som rörde kundupplevelsen bättre resultat än förväntat. 

– Slutsatsen är att digital försäljning kan göra underverk för ökad kundnöjdhet, konkurrenskraft och försäljning – på samma gång. B2B-företag som är redo att investera i en digital försäljningsstrategi måste därför inse att detta går långt utöver att implementera en ny teknisk lösning. Det är en organisatorisk förändring och metoder för förändringshantering bör spela en avgörande roll i formuleringen och genomförandet av den nya digitala försäljningsstrategin, avslutar Malin.

Läs Litiums rapport här 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?