1515
Annons

De låter dig teckna livförsäkring på två minuter

Investmentbolaget Spiltan går in i försäkringsuppstickaren Justincase via en nyemission. ”Mitt intresse för försäkringsbolag väcktes när jag läste en biografi om Warren Buffett 1996”, säger Spiltans grundare och vd Per H Börjesson. 

Björn Häggelin, grundare av JustInCase, Spiltans vd Per H Börjesson och Göran Pallmar, vice vd på Spiltan
Björn Häggelin, grundare av JustInCase, Spiltans vd Per H Börjesson och Göran Pallmar, vice vd på SpiltanFoto:Fabian Björnstjerna.

Justincase grundades 2017 av Björn Häggelin, försäkringsveteran med bakgrund på Skandia och nu mera nedlagda Brummer Life. 

Justincases affärsidé är att erbjuda livförsäkringar till höga belopp på mellan två till sex miljoner kronor. Ansökan är klar inom två minuter, det enda som krävs är att svara på några hälsofrågor och signera med bank-id. 

Bolaget, som ännu är i ett tidigt skede, tar nu in 15 miljoner kronor via en nyemission. För investmentbolaget Spiltan är investeringen en del i satsningen på finansiella tjänster – tidigare i år blev de storägare i bolånetjänsten Hejmo. 

”När Spiltan 2002 startade ett nytt fondbolag var drivkraften att ge Sveriges fondsparare ett alternativ till storbankernas fonder som då dominerade marknaden. Nu gör vi en liknande satsning inom bolån och försäkringar”, kommenterar Spiltans vice vd Göran Pallmar. 

Spiltans vd och grundare Spiltans grundare och vd Per H Börjesson har länge varit intresserad av försäkringssektorn.

”Mitt intresse för försäkringsbolag väcktes när jag läste en biografi om Warren Buffett 1996. Det finns dock få entreprenörer på den svenska försäkringsmarknaden och få bolag att investera i. Vi vill vara rebeller i finansbranschen och försäkringsmarknaden är ett oligopol med höga premier där det finns mycket att göra för kunderna”, kommenterar han.

Justincases grundare och vd Björn Häggelin ser likande värderingar i verksamheterna. 

”Med de skenande bostadspriserna är svenska folket underförsäkrade på området. En av tre familjer skulle tyvärr inte klara av att bo kvar i sina hem om det värsta skulle inträffa. Med Spiltans erfarenhet av att utmana befintliga aktörer ser jag fram emot att förenkla för människor att skapa en mer hållbar ekonomi för sin familj”, menar han. 

 

 

 

 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?