1515
Annons

De låter dig teckna livförsäkring på två minuter

Investmentbolaget Spiltan går in i försäkringsuppstickaren Justincase via en nyemission. ”Mitt intresse för försäkringsbolag väcktes när jag läste en biografi om Warren Buffett 1996”, säger Spiltans grundare och vd Per H Börjesson. 

Björn Häggelin, grundare av JustInCase, Spiltans vd Per H Börjesson och Göran Pallmar, vice vd på Spiltan
Björn Häggelin, grundare av JustInCase, Spiltans vd Per H Börjesson och Göran Pallmar, vice vd på SpiltanFoto:Fabian Björnstjerna.

Justincase grundades 2017 av Björn Häggelin, försäkringsveteran med bakgrund på Skandia och nu mera nedlagda Brummer Life. 

Justincases affärsidé är att erbjuda livförsäkringar till höga belopp på mellan två till sex miljoner kronor. Ansökan är klar inom två minuter, det enda som krävs är att svara på några hälsofrågor och signera med bank-id. 

Bolaget, som ännu är i ett tidigt skede, tar nu in 15 miljoner kronor via en nyemission. För investmentbolaget Spiltan är investeringen en del i satsningen på finansiella tjänster – tidigare i år blev de storägare i bolånetjänsten Hejmo. 

”När Spiltan 2002 startade ett nytt fondbolag var drivkraften att ge Sveriges fondsparare ett alternativ till storbankernas fonder som då dominerade marknaden. Nu gör vi en liknande satsning inom bolån och försäkringar”, kommenterar Spiltans vice vd Göran Pallmar. 

Spiltans vd och grundare Spiltans grundare och vd Per H Börjesson har länge varit intresserad av försäkringssektorn.

”Mitt intresse för försäkringsbolag väcktes när jag läste en biografi om Warren Buffett 1996. Det finns dock få entreprenörer på den svenska försäkringsmarknaden och få bolag att investera i. Vi vill vara rebeller i finansbranschen och försäkringsmarknaden är ett oligopol med höga premier där det finns mycket att göra för kunderna”, kommenterar han.

Justincases grundare och vd Björn Häggelin ser likande värderingar i verksamheterna. 

”Med de skenande bostadspriserna är svenska folket underförsäkrade på området. En av tre familjer skulle tyvärr inte klara av att bo kvar i sina hem om det värsta skulle inträffa. Med Spiltans erfarenhet av att utmana befintliga aktörer ser jag fram emot att förenkla för människor att skapa en mer hållbar ekonomi för sin familj”, menar han. 

 

 

 

 

 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?